دانشجو؛ از دیروز تا امروز
کد خبر: 4105528
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
برخط جامعه

دانشجو؛ از دیروز تا امروز

برگزاری مراسم روز دانشجو، تجدید میثاق جهادگران با شهدای ۱۶ آذر و بررسی نیازهای دانشجویان.. از مهم‌ترین اخبار سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهای؛ اجرا نشدن اسناد تحولی؛ مهمترین چالش نظام تعلیم و تربیت، معلولان جامانده از تحصیل شناسایی و حمایت می‌شوند، ۲ انتصاب جدید در جهاددانشگاهی، معارفه معاونان جدید آستان حضرت عبدالعظیم حسنی، «کلانتر مهرجردی» سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی شد، جشنواره مد و لباس فجر امسال برگزار نمی‌شود، آغاز مذاکرات حج ۱۴۰۲ ، آغاز دومین رویداد «چهار فصل قرآنی» همزمان با روز دانشجو، تشریح جزئیات چهارمین همایش ملی خیر ماندگار، نیازهای دانشجو در مسیر خدمت به وطن؛ از خودباوری تا حمایت، آغاز هجدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر»، دانشگاه باید سرزنده و امیدآفرین باشد، تجدید میثاق جهادگران با شهدای ۱۶ آذر، مهلت ۱۰ روزه مرکز ملی فضای مجازی به اینستاگرام و اجرای طرح «دختران پیشرو» را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مهمترین چالش نظام تعلیم و تربیت

نشست خبری علی محبی، رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش روز ۱۲ آذرماه در محل پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، محبی طی سخنانی در رابطه با اهمیت و جایگاه پژوهش در عرصه تربیت اظهار کرد: پژوهش هم در مبانی دینی و اندیشه‌های ائمه معصومین(ع) و بزرگان دین و هم‌ در آرای فیلسوفان و علمای تربیت مهمترین رکن نظام‌های آموزشی است و چیزی مهمتر از پژوهش چه در مبانی دینی از جمله قرآن و روایات و چه در سیره و دیدگاه اندیشمندان جهان‌ وجود ندارد.

محبی با بیان اینکه هر روز از هفته پژوهش با یک عنوان نام‌گذرای شده است، تصریح کرد: یکی از ‌روزهای این هفته به معلمان پژوهنده اختصاص دارد که در این روز از طریق فضای مجازی با معلمان‌پژوهنده سراسر کشور ارتباط برقرار خواهد شد. یکی از ایام این هفته عنوان ارتباط مدرسه و دانشگاه دارد که طی آن و با هماهنگی‌های انجام شده، دانش‌آموزان تعدادی از مدارس سراسر کشور از مراکز علمی و دانشگاهی، پارک‌های علم و فناوری و پژوهشگاه‌های مختلف بازدید خواهند کرد.

رئیس ستاد بزرگداشت مراسم هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش گفت: مهمترین چالش نظام تعلیم و تربیت کشور، اجرا نشدن اسناد تحولی است.

شناسایی و حمایت معلولان جامانده از تحصیل

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان بهزیستی کشور، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و وزارت ورزش و جوانان روز ۱۲ آذرماه با حضور مسئولان سه نهاد مربوطه در سازمان بهزیستی برگزار شد.

در این مراسم، علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به روز جهانی افراد دارای معلولیت و لزوم اقدامات مبتنی بر کرامت این قشر از جامعه، اظهار امیدواری کرد چنین جلساتی بتواند از غفلت‌ها و ترک‌فعل‌هایی که احیاناً وی و امثال وی در حوزه کارگزاری سازمان‌ها و اداره‌ها می‌توانستند بدون تفاهم نامه و طی مسیر تشریفات اداری و قانونی کارهای مؤثری را برای جامعه هدف داشته باشیم، ممانعت کند.

وی به وجود ۱۰۰ هزار دانش‌آموز دارای معلولیت و خانواده‌های آنها اشاره کرد و گفت: این افراد در مسیر رشد و تعالی فرزندانشان در مدارس استثنایی با کمبودها و کاستی‌هایی از جمله ابزارهای حداقلی و مشکلات امکانات حمل و نقل مواجه هستند که امیدواریم بتوانیم با همدلی و هم‌افزایی بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی، مسیر روشنی را برای این خانواده‌ها فراهم و اثربخشی خدمات آموزش و پرورش استثنایی را افزایش دهیم. 

انتصاب‌های جدید در جهاددانشگاهی

حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی روز یکشنبه ۱۳ آذر، طی حکمی علیرضا کلانتر مهرجردی را به سمت سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی منصوب کرد.
در بخش‌هایی از متن این حکم آمده است:

«امید است با اتکال به خداوند متعال و با همفکری و همکاری جهادگران عزیز در آن معاونت وبا استفاده بهینه از امکانات و تجربیات موجود در انجام وظایف تعیین شده موفق و موید باشید».

همچنین رئیس جهاددانشگاهی ضمن پذیرش استعفای محمدصادق بیجندی، با صدور حکمی محمدمحسن غفوریان نادرنژاد را به‌عنوان سرپرست معاونت آموزش و کارآفرینی این نهاد منصوب کرد.

در این حکم آمده است: «امید است با اتکال به خداوند متعال و با همفکری و همکاری جهادگران عزیز در آن معاونت با استفاده از امکانات و تجربیات موجود در انجام وظایف تعیین‌شده موفق و مؤید باشید».

همچنین، رئیس جهاددانشگاهی ضمن پذیرش استعفای محمدرضا پورعابدی، با صدور حکمی یعقوب فتح‌اللهی ننه‌کران را به‌عنوان سرپرست معاونت پژوهش و فناوری این نهاد منصوب کرد.

در این حکم آمده است: «امید است با اتکال به خداوند متعال و با همفکری و همکاری جهادگران عزیز در آن معاونت با استفاده از امکانات و تجربیات موجود در انجام وظایف تعیین‌شده موفق و مؤید باشید».

جمعه///////روز دانشجو و تجدید میثاق جهادگران با شهدای 16 آذر

معاونان جدید آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

آیین تکریم و معارفه خادم القرآن عباس سلیمی به عنوان معاون بهره‌وری موقوفات و مستغلات و حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عرفاتی به عنوان سرپرست امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در سخنانی ضمن تقدیر از خدمات مرحوم آیت‌الله ری شهری، تولیت سابق این بقعه متبرکه، تصریح کرد: آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی دارای حجم کار گسترده‌ای هستند و ارائه خدمات به زائرین در اکثر اوقات به صورت شبانه‌روزی است لذا همه همکاران لازم است در شرایط کنونی تلاش خود را مضاعف کنند تا بتوانیم ان‌شاءالله بهترین خدمات را به زائرین ارائه کنند.

جشنواره مد و لباس فجر امسال برگزار نمی‌شود

کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با انتشار اطلاعیه‌ای از عدم برگزاری جشنواره مد و لباس فجر در سال جاری خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: «با توجه به استقبال فعالان و علاقه‌مندان حوزه مد و لباس اعم از هنرمندان و صنعتگران نسبت به زمان برگزاری رویداد بزرگ بین‌المللی دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس اعلام می‌کند: در سال جاری این رویداد برگزار نخواهدشد و انشاءالله در بهار سال ۱۴۰۲ با حضور پرشور فعالین این حوزه برگزار می‌شود و تقویم زمان‌بندی و همچنین فراخوان این رویداد متعاقبا اعلام خواهدشد.

لذا با توجه به تغییر رویکرد جشنواره و ابلاغ آیین نامه جدید توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مخاطبان گرامی می‌توانند از طریق لینک « https://www.farhang.gov.ir/ershad_content/media/image/۲۰۲۲/۱۱/۱۲۶۴۹۲۱_orig.pdf» به نسخه جدید دستورالعمل دسترسی داشته باشند.

آغاز مذاکرات حج ۱۴۰۲

مذاکرات اولیه سازمان حج و زیارت و وزارت حج و عمره عربستان روز یکشنبه ۱۳ آذرماه، به صورت وبیناری برگزار شد.

این دور از مذاکرات، با حضور اکبر رضایی، معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت و تعدادی از همکاران سازمان حج و زیارت با مسئولان وزارت حج و عمره عربستان پیرامون بررسی عملیات حج گذشته و طرح نظرات و پیشنهادات جهت تسهیل برگزاری حج آینده به صورت وبیناری برگزار شد.

طرفین در این مذاکرات بر ضرورت تعامل در خصوص موضوعات مطرح شده برای ارائه خدمات شایسته به ضیوف‌الرحمان که از کشورمان به سرزمین وحی مشرف می‌شوند، تأکید‌ کردند.

جمعه///////روز دانشجو و تجدید میثاق جهادگران با شهدای 16 آذر

آغاز دومین رویداد «چهار فصل قرآنی»

معاونت ترویج و توسعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، دومین رویداد فرهنگی ـ هنری «چهار فصل قرآنی» را همزمان با روز دانشجو برگزار می‌کند.

در دومین دوره رویداد فرهنگی - هنری چهار فصل قرآنی که با هدف شبکه‌سازی دانشجویان علاقه‌مند در راستای ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی برگزار می‌شود، برای هر فصل از سال سوره‌ای در نظر گرفته شده و تمامی برنامه‌های اجرایی در این رویداد حول آن سوره خواهد‌ بود و مخاطبان آن نیز تمامی دانشجویان علاقه‌مند هستند.

بر همین اساس، تمامی علاقه‌مندان به رویدادهای فرهنگی و هنری می‌توانند ضمن عضویت در شبکه فعالان قرآنی دانشجویی در این طرح شرکت و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

همچنین، دانشجویان علاقه‌مند به حضور در این رویداد فرهنگی - قرآنی برای اطلاع از برنامه‌های چهار فصل قرآنی می‌توانند به پایگاه اینترنتی www.isqa.ir مراجعه و از زمان برگزاری برنامه‌ها مطلع شوند.

چهارمین همایش ملی خیر ماندگار

نشست خبری چهارمین همایش ملی خیر ماندگار روز ۱۵ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدصالح طیب‌نیا، رئیس چهارمین همایش ملی خیر ماندگار و حجت‌الاسلام علی دیانی، مدیرعامل بنیاد خیریه آلا در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، حجت‌‌‌الاسلام شرفخانی، رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی اظهار کرد: امروز ضرورت دارد تا سازمان اوقاف در توسعه امر خیر در کنار مؤسسات مختلف، امر پژوهش و تحقیق را در دستور کار قرار داده و برمبنای آن راهبری خوبی در عرصه امر خیر در کشور داشته باشد.

در ادامه این نشست، محمدصالح طیب‌نیا، رئیس چهارمین همایش ملی خیر ماندگار نیز در سخنانی اظهار کرد: زمان پذیرش مقالات همایش روز ۱۴ دی‌ماه سال جاری است که البته معمولا این زمان تمدید می‌شود. زمان برگزاری همایش نیز طی دهه دوم اسفندماه در تهران خواهد بود. البته کل همایش طی دو ‌روز برگزار می‌شود. روز اول به مراسم افتتاحیه همایش که با حضور مسئولان کشوری برگزار خواهد شد، اختصاص دارد و روز دوم همایش نیز روز ویژه پنل‌های هفت گانه همایش است. تجربه برگزاری دوره گذشته همایش نشان داد که می‌توان از ظرفیت‌های فضای مجازی دراین زمینه به خوبی استفاده کرد.

نیازهای دانشجو در مسیر خدمت به وطن

گروه اجتماعی ایکنا طی هفته گذشته اقدام به انتشار گفت‌وگویی با محمدمهدی حیدری، از کارآفرینان و نخبگان برتر علمی کشور در رابطه با ویژگی‌های یک دانشجوی موثری و کارآفرین پرداخت که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: «از مدت‌ها پیش در حوزه شبیه‌سازهای جراحی ورود کرده و پس از چندی فعالیت توانستم تا شبیه‌ساز بیماران را طراحی و تولید کنم. زمانی که پزشکان بخواهند با بیمار مواجه شده و نسبت به درمان او اقدام کنند، می‌توانند پیش از آن با شبیه‌ساز کار کنند. با طراحی و ساخت دستگاه شبیه‌ساز بیمار، شرکتی دانش‌بنیان تأسیس کردیم که سازنده شبیه‌سازهای جراحی به ویژه در جراحی‌های چشم، فک، صورت و دهان است.

اگر بخواهیم از نظر کاربری به تحلیل فعالیت‌های صورت گرفته بپردازیم، کاربری دستگاه‌هایی که تولید می‌کنیم، در حوزه آموزش‌های پزشکی یعنی آموزش چشم‌پزشکی و دندان‌پزشکی قرار دارد. دستگاه‌هایی که تولید می‌کنیم، امروز در دنیا منحصر به فرد است، یعنی شبیه‌ساز چشم‌پزشکی فقط از سوی یک شرکت آلمانی و شبیه‌ساز دندا‌ن‌پزشکی نیز فقط از سوی یکی شرکت آمریکایی تولید می‌شد.

در این زمینه در داخل ایران نیز هیچگونه رقیبی نداشتیم و در دنیا نیز رقابت قابل توجهی با تولیدات ما وجود ندارد و شرکت‌هایی که اقدام به تولید این دستگاه‌ها می‌کنند چندان زیاد نیستند».

برای مطالعه مشروح این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

هجدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر»

رضا فریدزاده، سرپرست سازمان دانشجویان ایران ضمن تبریک روز دانشجو از آغاز هجدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» ازسوی مرکز گردشگری علمی، فرهنگی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و شعب آن در سراسر کشور خبر داد.

فریدزاده طرح ملی «ايران، مرز پرگهر» را یکی از مهمترین طرح‌های شاخص جهاددانشگاهی دانست و گفت: این طرح از سال ۱۳۸۴ تاکنون در ۱۷ سال متوالی ویژه دانشگاهیان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور برگزار شده است که هدف از آن، آشناسازی دانشگاهیان با پروژه‌های صنعتی و فناورانه سراسر کشور و نیز آثار و مواریث فرهنگی و طبیعی در راستای افزايش خودآگاهی، خودباوری ملی است.

وی ادامه داد: این طرح نظر به تأکید رهبر معظم انقلاب بر ارتباط بین صنعت و دانشگاه و گشت‌وگذار و بازدید علمی دانشجویان از دستاوردهای ایران اسلامی، از طرح‌های فرهنگی برجسته‌ای است که مورد‌ استقبال خوب دانشجویان قرار گرفته است و در این دوره نیز ۲۹ واحد جهاددانشگاهی مشارکت خواهند داشت.

جمعه///////روز دانشجو و تجدید میثاق جهادگران با شهدای 16 آذر

دانشگاه باید سرزنده و امیدآفرین باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، روز چهارشنبه ۱۶ آذرماه به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه تهران حاضر شد و ضمن تبریک روز دانشجو به سخنرانی و گفت‌وگو با دانشجویان پرداخت.

در این مراسم که به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد اما دانشجویانی از دانشگاه‌‌های مختلف در آن حضور دارند، رئیس جمهور پس از ادای احترام به شهدای گمنام، در جمع دانشجویان با اشاره به اینکه نشست با دانشجویان فرهیخته، اساتید و رؤسای دانشگاه را برای دولت توفیق می‌دانم، گفت: ارتباط با مجموعه‌ها و جریان‌های دانشجویی و دانشگاهی را به دلیل جایگاهشان و اینکه مسائل جامعه را بیش از دیگران رصد و در مسائل اجتماعی و فرهنگی حضور دارند، مغتنم می‌دانم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه باید سرزنده و امیدآفرین باشد، گفت: اعتراض اشکالی ندارد و اگر برای اصلاح باشد در هر دستگاهی موجب کمال می‌شود اما اغتشاش به هم ریختگی، تخریب و تعطیل کردن است.

تجدید میثاق جهادگران با شهدای ۱۶ آذر

همزمان با ۱۶ آذر، روز دانشجو، علیرضا کلانترمهرجردی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به همراه تعدادی از مدیران و کارکنان این نهاد انقلابی با حضور بر مزار شهدای ۱۶ آذر در امامزاده عبدالله شهرری با شهیدان مهدی شریعت رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ‌نیا تجدید میثاق کردند.

دانشجویان دانشگاه تهران در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در اعتراض به ورود ریچارد نیکسون، نایب ریاست جمهوری وقت آمریکا و در دفاع از دکتر مصدق و اعتراض به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در دانشگاه تجمع کرده بودند که ارتش به دانشگاه تهران هجوم می‌آورد. پس از حمله ارتش به دانشگاه صدها دانشجو بازداشت و زخمی شدند و سه نفر از آنها یعنی مهدی شریعت‌رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ‌نیا در پی اصابت گلوله به شهادت رسیدند.

بعد از این روز آغشته به خون، ۱۶ آذر از سوی کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور به نام روز دانشجو نامگذاری شد.

مهلت ۱۰ روزه مرکز ملی فضای مجازی به اینستاگرام

مرکز ملی فضای مجازی نامه اعتراضی رسمی در رابطه با بسترسازی برای توسعه اغتشاشات اخیر و عدم پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری در خصوص مکاتبات رسمی پیشین توسط نهادهای مسئول ایرانی به شرکت متا (اینستاگرام) ارسال کرد.

این مرکز با ارسال نامه رسمی خطاب به آقای مارک زاکربرگ مدیر ارشد شرکت متا در راستای عدم رعایت قوانین مصوبه کشور ایران و قوانین داخلی پلتفرم از طریق دفتر حافظ منافع کشور جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن نسبت به عملکرد سکوهای این شرکت اعتراض کرده است.

اجرای طرح «دختران پیشرو»

طرح «دختران پیشرو» با تمرکز تمام توان در دسترس خود بر ظرفیت و فرصت تکرارنشدنی آموزش و پرورش، تلاش می‌کند تا بیشترین دستاورد را در عرصه فرهنگی برای کشور به ارمغان آورد و در این راه از سایر نهاد و سازمان‌های فرهنگی کشور نیز به این سمت و سو دعوت می‌کند.

این طرح ویژه دختران نوجوان، مربیان، معلمان، اولیا و نیرو‌های داوطلب فعالیت‌های تربیتی است و به همت سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

این طرح در نظر دارد حداقل یک میلیون مربی و راهبر تربیت کند و بیش از ۱۰۰ هزار فضای تربیتی و رشد از جمله مدارس، حوزه‌های علمیه، حسینیه‌ها و ... را با این همراه کند. همچنین حرکت به سوی هویت‌بخشی و تشخص مربیان و متربیان در تمدن نوین اسلامی و بسیج ۲۰ میلیون نفری جوانان، نوجوانان و کودکان به سوی پیشرفت منطقه در بلند مدت از اهداف طرح «دختران پیشرو» به شمار می‌رود.

انتهای پیام
captcha