کمبود نیروی متخصص در تولید محتوای فاخر دیجیتال
کد خبر: 4105312
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
فرزاد نریمان‌زاده مطرح کرد

کمبود نیروی متخصص در تولید محتوای فاخر دیجیتال

مدیر مرکز متنای آذربایجان شرقی گفت: مهمترین مسئله ما در رابطه با تولید محتوای دیجیتال فاخر، کمبود نیروی متخصص و باتجربه در این حوزه است.

کمبود نیروی متخصص در تولید محتوای دیجیتالمرکز تولید و نشر دیجیتال انقلابی اسلامی (متنا) آذربایجان شرقی، فعالیت خود را به صورت رسمی از خرداد ۱۳۹۷ شروع کرده است. ایجاد تیم تخصصی سوژه با حضور کارشناسان مربوط به حوزه رسانه، تشکیل تیم‌های تخصصی اعم از کلیپ، پویانمایی، موشن‌گرافی، پوستر و اینفوگرافی باعث شده تا در طول سال‌های فعالیت این مجموعه تولیدات فاخری در موضوعات مختلف منتشر شود. تولیداتی که حتی در موارد متعددی از شبکه‌های مختلف رسانه ملی نیز پخش شده است. این روند اگر چه با کمترین امکانات سخت‌افزاری شکل گرفت، اما به دلیل به‌کارگیری نیرو‌های متخصص توانست در سطح کشور، عنوان نخست را در بین مراکز متنای قرارگاه‌های فضای مجازی بسیج کسب کند.

در ادامه گفت‌وگوی ایکنا با فرزاد نریمان‌زاده، مدیر مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی را در رابطه با مسائل و مشکلات تولید محتوای دیجیتال می‌خوانید.

فرزاد نریمان‌زاده، مدیر متنای فضای مجازی بسیج آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایکنا درباره مشکلات و مسائل تولید محتوای دیجیتال گفت: اغلب فعالیت مرکز متنا در آذربایجان شرقی با محوریت پوستر و اینفوگرافی است. از این رو مهمترین مسئله ما در رابطه با تولید محتوای دیجیتال کمبود نیروی متخصص و باتجربه در این حوزه است. شاید در تبریز حدود ۴۰ نفر طراح پوستر باشند که در جایگاه‌های دیگری فعالیت می‌کنند و به ندرت بتوانند سالی یک پوستر طراحی کنند.

وی افزود: کار طراحی و گرافیک در جامعه ما چندان جا نیفتاده است. از این رو بودجه‌ای که به این کار اختصاص داده می‌شود، بسیار اندک است؛ بنابراین تأمین امرار معاش از این طریق امکان‌پذیر نیست و به عنوان شغل دوم در کنار فعالیت‌های اصلی دیگر انجام می‌شود. همین مسئله هم باعث شده تعداد تولیدات کم شود.

تمرکز اساتید در تهران

نریمان‌زاده ادامه داد: مشکل بزرگ در شهرستان‌ها این است که اساتید و افراد حرفه‌ای در تهران تمرکز دارند و جوانان هنرمند در شهرستان‌ها به این اساتید دسترسی ندارند. بنابراین اگر این اساتید ایران‌گردی کرده و تجربیات خود را به جوانان باانگیزه و علاقه‌مند در زمینه هنر، گرافیک، بازی‌های رایانه‌ای، انیمیشن و ... انتقال دهند، آنها هم در این عرصه آثار بهتری خلق خواهند کرد. در این راستا دوره‌های مجازی چندان اثرگذار نیست و به عبارتی شاگرد باید با نفس استاد مأنوس باشد و بتواند از نزدیک از تجربیات و آموزش‌ها بهره‌مند شود.

وی یادآور شد: متأسفانه اساتیدی چون استاد نجابتی تاکنون به تبریز نیامده است و باید ساز و کاری باشد تا چنین اساتیدی در شهرها و استان‌های دیگر حضور یابند و به هنرمندان جوان این شهرها هم انگیزه و هم آموزش بدهند. اغلب جوانان فعال در این حوزه، به صورت خودآموز فرامی‌گیرند.

غلبه تکنیک بر محتوا

چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در تبریز در ادامه تصریح کرد: ایده‌یابی، اجرای طرح، رفع اشکال و نهایی کردن به قدری حساس است و نیاز به کار دارد که باید شاگرد و استاد از نزدیک با هم کار کنند و این فرآیند نیاز به زمان چند روزه دارد و طی یکی دو ساعت نمی‌توان این کار را انحام داد. از این رو انتقال تجربه و حس از طریق فضای مجازی امکان‌پذیر نیست. متأسفانه اساتید هم غیر از چند شهر از جمله اصفهان، مشهد، قم و تهران در شهر‌های دیگر حضور نمی‌یابند.

نریمان‌زاده به مسائل و مشکلات دیگر در راستای تولید محتوای دیجیتال اشاره کرد و گفت: یکی از این مسائل تکرار در طرح‌هاست و در پوستر‌ها بیشتر به چشم می‌خورد و آن هم به دلیل غلبه تکنیک بر محتواست. وقتی کسی می‌خواهد وارد این حوزه شود باید یک نرم‌افزار طراحی، عکاسی، دیجیتال پینت و ... را بیاموزد و در این راستا به آموزش تکنیک‌ها تمرکز دارد و از محتوا غافل می‌شود. در حالی که محتوا حائز اهمیت بیشتری است و اغلب پوستر‌ها با وجود اینکه تکنیک‌های خوبی در آن‌ها دیده می‌شود، اما محتوای ضعیفی دارند و در نهایت از جذابیت پوستر کاسته می‌شود.

کنشگری فعال در تولید محتوا

وی در پاسخ به اینکه آیا هنرمندان ما در عرصه خلق اثر کنشگری فعالی دارند و به موقع و سریع واکنش نشان می‌دهند، بیان کرد: کنشگری فعال در عرصه هنر و تولید محتوا مسئله مهمی است. یعنی اینکه هنرمندان بتوانند به موقع و سریع واکنش به جا و اثرگذاری داشته باشند. اگر در یک واقعه، حادثه و ... در همان ساعات اولیه بتوانند محتوای دیجیتال را منتشر کنند، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت و این مسئله مربوط به بحث ژورنالیستی است.

مدیر مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی افزود: وقتی این کنشگری به موقع باشد، باعث می شود طرح و اثر دیجیتال در فضای مجازی بیشتر و بهتر دیده شود و بحث روایت اول نیز در دست خالق اثر باشد و از آن بتوان بهره بیشتری گرفت.

انتهای پیام
captcha