مردمی‌سازی فناوری؛ اولویت پارک علم و فناوری خراسان رضوی
کد خبر: 4105223
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
/نمایشگاه پژوهش و فناوری /

مردمی‌سازی فناوری؛ اولویت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با بیان اینکه این پارک چند اولویت دارد، گفت: نخستین آن، مردمی‌سازی فناوری است، به این معنا که تمامی مردم در سطح دانش خود با فناوری آشنا باشند، دوم بحث پیوند بین بخش خصوصی و دولتی و اولویت سوم نیز اشتغال جوانان است.

مسعود میرزایی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضویمسعود میرزایی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی، با حضور در غرفه خبرگزاری ایکنا در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری خراسان رضوی، اظهار کرد: با توجه به نامگذاری سال  جاری که «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» است، تمام تلاش ما این بود که بتوانیم نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری را متمایز با سال‌های گذشته برگزار کنیم.

وی ادامه داد: اولویت نخست پارک علم و فناوری استان، مردمی‌سازی فناوری است و اعتقاد داریم که اگر قرار باشد به لحاظ بعد مادی و همچنین به لحاظ معنوی، ثروت‌آفرینی کنیم، باید مفاهیم فناوری را در دل جامعه و برای تمامی طبقات بازخوانی و تعریف کنیم و به تمام افراد فرصت برابر دهیم، یعنی اگر کسی دغدغه، ادعا، ایده‌ و برنامه‌ای در حوزه فناوری دارد، پارک علم و فناوری به‌عنوان نماینده دولت این فرصت را به وی بدهد که این‌ موضوع باعث افزایش GDP (تولید ناخالص داخلی) می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی بیان کرد: اگر بخواهیم گزارش عددی بدهیم، آمریکا ۲۳ هزار بیلیون دلار تولید ناخالص داخلی دارد و درصد تأثیرگذاری اقتصاد فناوری در تولید ناخالص ملی آمریکا، ۱۰درصد است و تولید ناخالص داخلی در ایران نیز ۲۳۰ میلیون دلار و سهم اقتصاد فناوری 0.3 درصد است که این مقدار قرار است به چهار یا پنج درصد در سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ برسد.

میرزایی بیان کرد: در فضای نمایشگاه سعی کردیم دانش‌آموزان را با مباحث مفید و کاربردی، جذب کنیم، در اتاق فکر نیز تصمیم گرفته شد هر هفته حداقل 1000 دانش‌آموز از سایت فیزیکی پارک علم و فناوری بازدید کنند، همچنین برای حضور دانش‌آموزان در نمایشگاه، رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم و  البته تصور نمی‌کردیم این حضور تا این اندازه چشمگیر باشد.

اولویت نخست پارک علم و فناوری خراسان رضوی، مردمی‌سازی فناوری است

وی افزود: اولویت اول ما تغییر پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی به یک مکان فناوری است و در بازدیدی که از یک پژوهش‌سرا داشتم، به مسئول مربوطه عنوان شد، این همان فضایی است که در دهه 60 هم وجود داشت که باید در سال ۱۴۰۱ تغییر کند، بنابراین قرار شد پژوهش‌سراها را تبدیل به مکان فناوری کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی تصریح کرد: در حوزه دانشجویی مصداق دیگر مردمی‌سازی مبحث «تانا» است، تانا مخفف «توسعه و ارتقای زیست‌بوم فناوری و نوآوری» است. عمده مشکلی که از اتاق فکر بیرون آمد، این بود که چالش اصلی فناوری کشور خلأ میان بخش خصوصی و دولتی است، بخش خصوصی پول و ثروت دارد، اما با منویات فناوری آشنا نیست، برای نمونه شرکت موفقی که غرابتی با فناوری ندارد، اگر فناوری را نیز وارد کار خود کند می‌تواند یکه تازی خوبی داشته باشد و به همین دلیل رویداد تانای صنایع غذایی برگزار شد و 14 نشان برتر استان نیز دعوت شدند.

میرزایی اظهار کرد: قرار بر این شده که پارک علم و فناوری، حاکمیت خود را پیاده کند و بخش خصوصی نیز سرمایه‌گذاری را انجام دهد تا بتوان به این صورت پردیس‌های تخصصی ایجاد کرد که از این طریق جوانان مشغول به‌کار شوند.

وی گفت: پارک علم و فناوری خراسان چند اولویت دارد، که نخستین آن، مردمی‌سازی فناوری است، به این معنا که تمامی مردم در سطح دانش خود با فناوری آشنا باشند، دوم بحث پیوند بین بخش خصوصی و دولتی و اولویت سوم نیز اشتغال جوانان است.

انتهای پیام
captcha