بررسی سیاست‌های حمایتی با موضوع حفظ قرآن از محل اعتبارات 1402
کد خبر: 4104904
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴

بررسی سیاست‌های حمایتی با موضوع حفظ قرآن از محل اعتبارات 1402

بیست و سومین جلسه کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن روز گذشته برگزار و در بخشی از آن سیاست‌های حمایت از برنامه‌های دستگاه‌ها از محل اعتبارات 1402 تعیین و مقرر شد در جلسه آتی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن به تصویب نهایی برسد.

بررسی سیاست‌های حمایتی با موضوع حفظ قرآن از محل اعتبارات 1402

به گزارش ایکنا، بیست و سومین جلسه کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم روز گذشته، 14 آذرماه با حضور محمدعلی خواجه‌پیری، رئیس کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش و تربیت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و صاحب نظر منتخب شورای ارزیابی حافظان قرآن کریم، محمدحسین فریدونی، نماینده شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نمایندگانی از سازمان اوقاف و وزارت ارشاد برگزار شد.

از جمله دستورهای این جلسه می‌توان به بررسی پیشنویس سیاست‌ها و سهم توزیع اعتبارات حوزه حفظ قرآن کریم برای سال ۱۴۰۲ و نحوه پیگیری موضوع حفظ قرآن در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد.

بر اساس این گزارش در بخشی از این جلسه سیاست‌های حمایت از برنامه‌های دستگاه‌ها از محل اعتبارات 1402 تعیین و مقرر شد در جلسه آتی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن به تصویب نهایی برسد. این سیاست‌ها شامل موارد زیر است.

- برنامه‌ریزی عملیاتی مبتنی با سند طرح ملی حفظ قرآن و مطابق با مصوبات ستاد راهبری طرح ملی حفظ 

- رعایت پیوستگی و انسجام در مجموعه برنامه‌های سالانه با اولویت توجه به چالش‌های احصا شده در زمینه مدیریت طرح ملی حفظ قرآن کریم

- اولویت دادن به برنامه‌های زیرساختی در فرایند برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبار

- توجه به عملکرد قبلی دستگاه‌ها و ظرفیت‌های واقعی آنها در اختصاص برنامه‌ها و حجم عملیات

- توجه به شقوق مختلف حفظ قرآن از جمله حفظ تخصصی، حفظ عمومی، حفظ موضوعی

- حمایت از راه‌اندازی، تجهیز و برنامه‌های آموزشی مراکز تمام وقت تربیت حافظان کل قرآن از سوی مؤسسات قرآنی دارای مجوز، به‌ ویژه در مناطق محروم

- حمایت از برنامه‌های آموزشی اجزای جدید حفظ بر اساس آزمون‌های حفظ عمومی (از سوی دبیرخانه ارزیابی حافظان)

- حمایت از برنامه‌های تبلیغی و ترویجی بر اساس میزان رشد تعداد شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی و آزمون‌های حفظ قرآن کریم

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این جلسه یک سری عنوان‌برنامه‌های کلان جهت ارائه و پیگیری اعتبارات لازم از سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد و مقرر شد در جلسه بعدی کارگروه عناوین برنامه‌ها تکمیل و برای تدوین طرح و آیین‌نامه هر کدام از آنها اقدام شود. این برنامه‌ها به شرح زیر است.

- توسعه مراکز تمام‌وقت و شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم

- حمایت از راه‌اندازی و توسعه فعالیت‌های مدارس تخصصی حفظ‌محور ویژه مدارس غیر دولتی وابسته به موسسات قرآنی مردمی

- حمایت از راه‌اندازی و فعالیت مراکز آموزشی تربیت مربی حفظ عمومی قرآن کریم ویژه نیروهای وظیفه مستعد و علاقه‌مند و استفاده از آنان در یگان‌های مختلف نظامی و انتظامی

انتهای پیام
captcha