تأکید آیت‌الله علم‌الهدی بر ضرورت جهاد تبیین در فضای مجازی
کد خبر: 4103961
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲

تأکید آیت‌الله علم‌الهدی بر ضرورت جهاد تبیین در فضای مجازی

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه جهاد تبیین وظیفه همگانی است، گفت: برادران و خواهران امر به معروف و نهی از منکر فریضه الهی است. برای جهاد تبیین باید به میدان آمد؛ نه به این معنا که اسلحه به دست بگیرید و با مردم بجنگید، بلکه در فضای مجازی جهاد تبیین داشته باشید و در این مسیر بسیار حرف بزنید.

آیت‌الله سیداحمد علم الهدی امام جمعه مشهد و نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی و امام جمعه مشهد، امروز، 11 آذرماه، در خطبه اول نماز جمعه در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: افراد در هر ملتی، انقلابی، دینی و هر عقیده‌ای که هستند به‌دنبال این هستند که در زندگی خود را ارزیابی کنند، به این معنا که چه چیزی را بدهند و چه چیزی را در قبالش بگیرند.

وی ادامه داد: این امر مربوط به مسئله ایمان، خداباوری و اسلام نیست، بلکه یک طبیعت واقعی در زندگی همه‌ ماست. باید بگوییم انسان باید از بسیاری از چیزها بگذرد تا به خیلی چیزها برسد. خیلی چیزها که اصلا در دسترس است و در زندگانی وجود دارد، باید از آن بگذرد و از آن صرف‌نظر کند و بخش دیگری را درک کند. این یعنی انسان در زندگی در حال یک محاسبه و ارزیابی است که چه چیزی را بدهد و چه چیزی را بگیرد.

خطیب جمعه مشهد بیان کرد: در این حوزه جوان‌های ما متأسفانه آسیب‌پذیر هستند؛ یکی از دلیل آسیب‌پذیری دختر و پسر همین ارزیابی‌هاست که باعث می‌شود در این محاسبه اشتباه کنند. آنها نمی‌دانند چه چیزی را باید بدهند و چه چیزی را بگیرند، برای اینکه در این محاسبه اشتباه نکنند، تنها یک پدر و مادر با تجربه می‌تواند در زندگی فرزندش را راهنمایی کند تا در این معامله زندگی موفق باشد.

علم‌الهدی تصریح کرد: عمدتا در عرصه جهانی در طول تمام دوران‌ها، این مشکل وجود داشته که ارزیابی را به مسائل مادی اختصاص داده‌اند. مثلا امروز پول دارند آن را بدهند مقام بگیرند، مقام دارند آن را بدهند پول بگیرند و...، این‌گونه محاسبات غالبا اشتباه در می‌آید، باید ببینیم آیا در برابر چیزی که قرار است از دست بدهیم چیز ارزشمندتری به‌دست می‌آوریم.

وی با اشاره به حضور دشمن در ارزیابی و محاسبات زندگی افراد، گفت: ما در زندگی به جریانی احتیاج داریم که دقیقا در این محاسبه به ما کمک کند تا دچار اشتباه نشویم و مشکل زندگی ما از نظر تسلط شیطان همین است. شیطان از همین نقطه به ما آسیب می‌رساند، شیطان بر میل و اراده قلب ما مسلط و حاکم نیست و تنها به‌دنبال این نیست که دنیای ما را خراب کند، بلکه آخرت ما را نیز خراب می‌کند.

خطیب جمعه مشهد گفت: عمل تقوا به ما کمک می‌کند تا در این محاسبه اشتباه نکنیم. یک بسته از طرف خداوند در اختیار ما قرار گرفته تا ما بدانیم چه کاری باید انجام دهیم و چه کاری را انجام ندهیم، اگر از این بسته به‌درستی استفاده کنیم خداوند به ما کمک خواهد کرد که در این محاسبه اشتباه نکنیم.

علم‌الهدی با بیان اینکه تقوای الهی مسیر درست را به ما در محاسبه نشان می‌دهد، ادامه داد: یکی از خصوصیات تقوا این است که وقتی به حرفی گوش می‌دهیم، با دل و ذهنمان باشد در این صورت حرف خدا و معصومین را می‌پذیریم. با تقوا عمل می‌کنیم، یعنی معیار محاسبه خودمان را عمل به تقوا قرار دهیم، اگر معیار محاسبه عمل به حق باشد، در زندگی ضرر نمی‌کنیم و در محاسبه دچار اشتباه نمی‌شویم.

وی تصریح کرد: تقوا خاصیتی دارد مانند اینکه کسی شانه کسی را بگیرد و از یک راه باریک او را عبور دهد تقوا نیز سبب می‌شود از یک مسیر بسیار ساده به خدا برسیم.

امام جمعه مشهد بیان کرد: آن طرف جاده‌ تقوا رسیدن به ذات مقدس پروردگار است، اگر در تمام محاسبات کاری کنیم که در انتها به خدا برسیم و تمام چیزها را در راه خدا بدهیم، ضرر نکرده‌ایم و به منفعتی بی‌پایان خواهیم رسید. اگر به خاطر لذت‌های دنیا از خیلی چیزها بگذریم، وقتی به خواسته‌هایمان رسیدیم می‌بینیم چقدر بدبخت هستیم برای رسیدن به چنین چیزهای بی‌ارزشی حتی دینمان را هم داده‌ایم. اما اگر در لحظه محاسبه و ارزیابی خود، تقوا را مدنظر داشته باشیم و از خدا بخواهیم می‌بینیم سراسر منفعت و سعادت است.

ایران اسلامی در هر شرایطی در اوج قدرت است

علم‌الهدی در خطبه دوم نماز جمعه مشهد گفت: امروز در هر شرایطی ایران اسلامی در اوج قدرت است و دولت‌های استکبارگر دچار شکست مفتضحانه در همه عرصه‌ها شده‌اند. شما خواهران و برادران زینبی صفت باید جهاد تبیین را انجام دهید. در چنین وضعیتی که قرار گرفته‌ایم چگونه به خود اجازه می‌دهید که دشمن بیاید با مقدسات دینی و مذهبی شما بجنگد و به مقدسات توهین کند.

وی با اشاره به اینکه جهاد تبیین وظیفه همگانی است، افزود: چگونه می‌توانید زینبی باشید و از یک جهاد تبیین خودداری کنید. ایمان مردم، دین و قلب مردم است. برادران و خواهران امر به معروف و نهی از منکر فریضه الهی است. برای جهاد تبیین باید به میدان آمد؛ نه به این معنا که اسلحه به دست بگیرید و با مردم بجنگید، بلکه در فضای مجازی جهاد تبیین داشته باشید و در این مسیر بسیار حرف بزنید.

امام جمعه مشهد مطرح کرد: برای جهاد تبیین ابتدا باید به اقتدار خودمان ایمان داشته باشیم و قدرت خودمان را باور کنیم. برادران و خواهران آمریکا شکست خورده شماست، آمریکا اگر حرفی بزند شکست خواهد خورد، حرف اول را ملت ایران می‌زند و قدرت اول مملکت را داراست و ما پیروز هستیم.

خطیب جمعه مشهد با اشاره به قدرت‌نمایی شهیدان در هشت سال جنگ تحمیلی و پیروزی حق علیه ظلم، تصریح کرد: پیروز یعنی حاج قاسم سلیمانی که آنچنان با طرح‌های مبتکرانه و مقتدرانه‌اش داعش را از منطقه بیرون کرد.

وی بیان کرد: ورزشکاران دلاور ما مورد افتخارمان هستند، آنها را برحسب بُرد و باختشان قضاوت نمی‌کنیم آنها را برحسب ایمانشان قضاوت می‌کنیم.

علم‌الهدی گفت: آمریکایی که اکنون 40 سال است در برابر کشورهای کوچک شکست خورده نباید برای ملت ایران عرض اندام کند. آمریکایی که هنور نتوانسته عامل بمب‌گذاری در عملیات چند روز پیش نوچه ضعیفش اسرائیل که در این عملیات چند صهیونیست به درک رفتند را پیدا کند در برابر قدرت ایران قدرتی ندارد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرد: تا امروز مشکلات این مملکت به دست شما مردم حل شده اکنون که به مقدسات اسلام اهانت می‌کنند و به دین شما هتک حرمت می‌کنند نباید به آن‌ها جواب بدهید؟ رهبر معظم انقلاب چند سالی است حکم جهاد داده‌اند، شما که خود را زینبی می‌دانید باید از هر ابزاری برای اجرای این حکم استفاده کنید.

علم‌الهدی گفت: باید از این گوشی‌های همراه که در دست شماست به راحتی استفاده کنید برای انجام جهاد تبیین، در فضای مجازی اگر بخواهیم وارد جهاد تبیین شویم باید از این فضا استفاده کنیم. باید جوانان بیایند به‌عنوان جوان‌های کنیز حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) جهاد تبیین را در این فضا ایجاد کنند یک لحظه هم فرصت برای دشمن باقی نخواهد ماند، اما متأسفانه ما راه را اشتباه می‌رویم.

امام جمعه مشهد ادامه داد: همین امر باعث شده که امروز آمریکایی که تمام رویاهای آن نقش بر آب شده و در دنیا در مقابل هر فرد و هر مبارزه به خاک سیاه نشسته این‌چنین به اعتقادات ما توهین کند.

وی با اشاره به لازمه سه شناخت در زندگی فردی، گفت: خودشناسی، دشمن‌شناسی و ایمان‌شناسی باعث می‌شود هر فردی وظیفه خود را بشناسد و به آن به‌درستی عمل کند، این‌چنین در مسیر درستی از زندگی حرکت می‌کند.

انتهای پیام
captcha