چرا سواد رسانه‌ای برای والدین اهمیت دارد؟
کد خبر: 4103168
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰

چرا سواد رسانه‌ای برای والدین اهمیت دارد؟

رئیس امور تربیتی، مشاوره، و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: امروزه یکی از سرگرمی‌های فرزندان بهره‌گیری از رسانه و فضای مجازی است لذا والدین باید به سواد رسانه‌ای مجهز باشند تا بتوانند در فعالیت‌های مثبت فرزندان خود در این فضا همراه شوند و از این در کنار هم بودن لذت ببرند و رابطه میان خود و فرزندان را گرما ببخشند.

سواد رسانه والدین

احمد طاهری‌فرد، رئیس امور تربیتی، مشاوره، و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان در تبیین چرایی ضرورت مجهز بودن والدین به سواد رسانه‌ای، اظهار کرد: یکی از نقش‌های مهم والدین نقش نظارتی آن‌هاست یعنی باید بر عملکرد فرزندان خود به‌ویژه در سنین کودکی و نوجوانی نظارت داشته باشند که این موضوع مؤيد ضرورت داشتن سواد رسانه‌ای برای والدین است؛ درواقع والدین از این طریق می‌توانند متوجه شوند که فرزندان چه رفتارها و ارتباطاتی دارند، همچنین با استفاده از سواد رسانه‌ای می‌توانند بر محتواهایی که فرزندان در فضای مجازی به آنها دسترسی پیدا می‌کنند نظارت داشته باشند.

طاهری‌فرد افزود: والدین با افزایش سواد رسانه‌ای خود می‌توانند به انجام تکالیف مدرسه فرزندان خود کمک کنند و این نیز یکی دیگر از مواردی به شمار می‌آید که داشتن سواد رسانه‌ای برای والدین را ضروری می‌کند.

وی با تأکید بر اهمیت وقت گذاشتن والدین برای فرزندان و تعامل و ارتباط با یکدیگر، بیان کرد: والدین باید شرایطی فراهم کنند که در کنار فرزندان به انجام فعالیت‌های مشترک مانند قدم زدن، بازی کردن و سایر تفریحات بپردازند؛ همچنین با توجه به اینکه در شرایط فعلی یکی از سرگرمی‌های فرزندان بهره‌گیری از رسانه و فضای مجازی است والدین باید به سواد رسانه‌ای مجهز باشند که بتوانند در فعالیت‌های مثبت فرزندان خود در این فضا همراه شوند و از این در کنار هم بودن لذت ببرند تا رابطه میان خود و فرزندان را گرما ببخشند.

طاهری‌فرد تصریح کرد: سواد رسانه‌ای به والدین کمک می‎‌کند تا در زمان‌هایی که فرزندانشان از آنها فاصله دارند به شکل‌های گوناگون و متنوع تماس و ارتباط خود را با آنها برقرار کنند و درنتیجه والدین می‌توانند با وجود دور بودن از فرزندان ارتباط مؤثر خود را با آنها همچنان حفظ کنند.

رئیس امور تربیتی، مشاوره، و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان درخصوص اهمیت وجود سواد رسانه‌ای در جوانان و نوجوانان، اضافه کرد: قشر جوان و نوجوان در این صورت می‌توانند از محتواهای مثبت مانند ظرفیت‌های آموزشی فضای مجازی بهره‌مند شوند، همچنین قادر خواهند بود دانش و مهارت خود را ارتقا ببخشند و ارتباط مطلوب‌تری نیز با اطرافیان خود برقرار کنند.

این مشاور در مدارس چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه در فضای فعلی بسیاری از جوانان و نوجوانان از سواد رسانه‌ای برخوردار هستند، تصریح کرد: سواد رسانه‌ای احساس توانمندی را به فرد اعطا می‌کند، همچنین قشر جوان و نوجوان با داشتن سواد رسانه‌ای می‌توانند از سرگرمی‌های موجود در فضای مجازی بهره ببرند و بخشی از اوقات فراغت خود را به این صورت پر کنند.

طاهری‌فرد یادآور شد: درصورتی که والدین از سواد رسانه‌ای برخوردار نباشند چالش‌های بسیاری برای آنها ایجاد می‌شود که مهم‌ترین آن، از دست دادن امکان نظارت بر فرزندان است، یعنی پدر و مادر از نوع ارتباطات فرزندان، محتواهای مورد استفاده و سرگرمی‌های آنها اطلاع پیدا نمی‌کنند همچنین امکان راهنمایی فرزندان در شرایط خطر را از دست می‌دهند و فاصله‌ میان فرزندان و والدین نیز ایجاد می‌شود.

رئیس امور تربیتی، مشاوره، و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان بیان کرد: اگر فرزندان استفاده نادرستی از فضای مجازی داشته باشند و یا اینکه آسیبی در این فضا آنها را تهدید کند باید توسط والدین مورد راهنمایی قرار بگیرند اما والدین تنها درصورتی قادر به انجام این راهنمایی خواهند بود که دارای سواد رسانه‌ای باشند.

وی افزود: اگر فرزندان سواد رسانه‌ای نداشته باشند ممکن است هر محتوایی را در فضای مجازی مورد استفاده قرار دهند و یا اینکه دیگران بتوانند به راحتی آنها را در این فضا فریب دهند و مورد انواع سوءاستفاده‌های گوناگون از جمله در زمینه مالس قرار بگیرند همچنین حرکت به سمت و سوی استفاده از سرگرمی‌های به ظاهر جذاب اما آسیب‌زننده از دیگر صدمات ناشی از نبود سواد رسانه‌ای در قشر جوان و نوجوان است.

طاهری‌فرد در پایان گفت: در مواردی نبود سواد رسانه‌ای در جوانان و نوجوانان موجب می‌شود آنها زمان زیادی را صرف استفاده از فضای مجازی کنند که درنتیجه فرصت و زمان لازم برای پرداختن به فعالیت‌های مثبت مانند تلاش برای پیشرفت تحصیلی، ورزش، تحرک و... را از دست می‌دهند، به ارتباط با رسانه وابستگی پیدا کرده و در نتیجه احساس سردرگمی پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha