ارتباط مجدد جوانان با فرهنگ مقاومت وظیفه دانشگاهیان است
کد خبر: 4102952
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
سهرابی در نشست کنگره ادبیات پایداری:

ارتباط مجدد جوانان با فرهنگ مقاومت وظیفه دانشگاهیان است

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع گفت: برخی جوانان اندکی با فرهنگ مقاومت فاصله گرفته‌اند برای همین این وظیفه دانشگاهیان است تا مجدد این ارتباط را برقرار کنند.

ارتباط مجدد جوانان با فرهنگ مقاومت وظیفه دانشگاهیان استبه گزارش ایکنا آیین رونمایی از پوستر دهمین کنگره ملی ادبیات پایداری و مقاومت با حضور امیر سرتیپ نبی سهرابی جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس امروز هفتم آذر برگزار شد.

در ابتدای جلسه امیر سهرابی اظهار کرد: امام(ره) محور اصلی مقاومت ایران در برابر تهدیدها بود به ویژه در زمان جنگ این موضوع به‌عینه احساس شد. این کنگره در راستای اشاعه فرهنگ ادبیات پایداری است. 

وی افزود: سردار سلیمانی به بحث مقاومت و مانایی این فرهنگ بسیار اهمیت می‌داد. وی همچنین نگاه ملّی و فرهنگی به جوانان داشت برای همین هم همه اقشار قدر ایشان را می‌دانند. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس حامی این کنگره خواهد بود تا همیشه شاهد برگزاری رویدادی تاثیرگذار باشیم.  

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار ادامه داد: برای اینکه شاهد برگزاری کنگره‌ای پربارتر باشیم باید پیرامون آن نیز آسیب‌شناسی نیز انجام دهیم برای مثال به این سوال پاسخ دهیم چرا کنگره ملّی ادبیات پایداری را برگزار می‌کنیم؟ چرا کشور ما به چنین فرهنگی نیاز دارد این سوالات با تکیه بر نگاه تهدید محور مطرح می‌شود زیرا ایران بعد از انقلاب اسلامی با تهدیدهای بسیاری روبرو بوده است.

امیر سهرابی با بیان اینکه فتنه‌ها از جمهوری اسلامی گذر کرده است گفت: در اغتشاشات اخیر شاهد بودیم که فتنه‌ها تنها انقلاب را هدف قرار نداده‌اند بلکه به فکر تجزیه ایران هستند. در همین راستا فرهنگ مقاومت و پایداری می‌تواند عاملی در جهت یکپارچگی کشورمان باشد. البته فکر تجزیه ایران در زمان صدام نیز دنبال می‌شد اما با فرماندهی حضرت امام(ره) این اجازه به آنها داده نشد. در زمان حال این وظیفه دانشگاهیان است که پایداری را تبدیل به فرهنگ کنند.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع با بیان اینکه فرهنگ پایداری باید توسط اندیشمندان تعریف شود بیان کرد: کشور ما از اقوام مختلف تشکیل شده است برای همین نیاز است تا فرهنگ پایداری بین همه اقشار نهادینه شود. فرهنگ پایداری ریشه‌های خود را از دفاع مقدس وام گرفته است.

امیر سهرابی تاکید کرد: فرهنگ مقاومت امروز به دیگر نقاط جهان نیز تعمیم پیدا کرده است. مقاومت ملّت لبنان و یمن گواه بارز این ادعا است. امروز برخی جوانان اندکی با فرهنگ مقاومت فاصله گرفته‌اند برای همین این وظیفه دانشگاهیان است تا مجدد این ارتباط را برقرار کنند.

ارتباط مجدد جوانان با فرهنگ مقاومت وظیفه دانشگاهیان است

در ادامه سردار عباس بایرامی ریاست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در سخنانی تصریح کرد: امروز به نام نیروی دریایی نامگذاری شده است. جا دارد در همین راستا یاد شهدا به ویژه شهدای ناوچه پیکان را گرامی داریم. ما امروز 42 دانشگاه درباره ادبیات پایداری داریم ولیکن نیاز است برای نیروهای فارغ التحصیل از این دانشگاه بازار کار فراهم شود.

وی ادامه داد: امیدواریم رشته ادبیات پایداری در دانشگاه تقویت شود خوشبختانه این اتفاق رخ داده ولی باید حمایت بیشتر صورت گیرد.رسیدن به این خواسته زمانی محقق شده که از فعالان این عرصه حمایت‌های لازم انجام شود. سردار شهید قاسم سلیمانی در سخنانشان بیان کرده بودند که برای ماندگاری فرهنگ دفاع مقدس دانشگاهیان باید وارد عمل شوند این اتفاق اگر رخ دهد بسیاری از نیازها تامین خواهد شد.

حسین اکبری فرد؛ رئیس دانشگاه باهنر کرمان نیز در این جلسه تصریح کرد: افتخار دانشگاه کرمان برگزاری این کنگره است که از سال 84 کار خود را آغاز کرده است و امسال دهمین دوره آن برگزار می‌شود. امنیت یک کالای بسیار ارزشمند است. امنیت اگر باشد همه اقشار از آن بهرهمند خواهند شد و استعدادها هم به شکوفایی خواهند رسید. در این راستا جا دارد از کسانی در راه امنیت از خانواده و جان خود گذشتند تقدیر کنیم.

وی اضافه کرد: کنگره ملی ادبیات پایداری و مقاومت یک گردهمایی است که صاحب‌نظران آن رشته را کنار هم جمع می‌کند لذا دانشگاه‌ها در قالب چنین کنگره‌های باید بانی اشاعه فرهنگ پایداری باشند. این کنگره از دل بزرگداشت هشت هزار شهید کرمان و سیستان شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: شهید سردار سلیمانی از این رویداد حمایت کرد چون معتقد بود این اتفاق قادر است پایه‌های علمی ایجاد کند و به دانشجویان کمک‌های لازم را ارائه دهد.

احمد امیری خراسانی؛ دبیر علمی کنگره به عنوان دیگر سخنران جلسه اظهار کرد: یکی از کارهای خوبی که در دانشگاه کرمان انجام شده برگزاری همین کنگره ادبیات پایداری است. از ابتدای شروع کنگره سه هدف مد نظر بود. ابتدا برگزاری کنگره دوم، سپس راه‌اندازی گرایشات ادبیات پایداری و سوم راه‌اندازی نشر ادبیات پایداری.

وی ادامه داد: امروز نزدیک به 40 موسسه دانشگاهی گرایش ادبیات پایداری را دارد این اتفاق خوبی است اما لازم است برای این عرصه بازار کار نیز فراهم شود. امیدوارم این امر نیز توسط مجلس و دولت رخ دهد.

امیری خراسانی با بیان اینکه دفاع مقدس زیباترین پایداری را برای اسلام سرود تصریح کرد: دوره ابتدایی این کنگره با همراهی سرداری سلیمانی اجرا شد. هدف ما در دوره اول برگزاری رویدادی ملی بود. در دوره دوم شکل منطقه‌ای را دنبال می‌کردیم و در سومین دوره کارکرد بین‌المللی را مدنظر داشتیم البته به دلیل مشکلات موجود همه این خواسته‌ها فراهم نشد ولی امیدواریم از دهمین دوره شاهد برطرف شدن برخی معضلات باشیم. برپای دبیرخانه دائمی این کنگره قدمی در راه رسیدن به این خواسته است.

محمد مهدوی؛ مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان آخرین سخنران بیان کرد: کنگره ادبیات پایداری اشاعه‌دهنده فرهنگی است که بارها از سوی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است چون جامعه به واسطه این فرهنگ می‌تواند پویا باشد.

وی در انتهای بیان کرد: فراخوان آثار تا 15 این ماه برپا است و 10 اسفند شاهد برگزاری کنگره خواهیم بود.

در انتهای این مراسم احکام دبیران بخش‌های مختلف اهدا شد و از پوستر این کنگره رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha