بسیج؛ لشگر مخلص الهی در همه صحنه‌ها
کد خبر: 4102718
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
یادداشت وارده

بسیج؛ لشگر مخلص الهی در همه صحنه‌ها

محمد مهدی مومنی‌ها همزمان با هفته بسیج یادداشتی را به مخاطبان ایکنا هدیه کرده است.

بسیج؛ لشگر مخلص الهی در همه صحنه‌هامحمد مهدی مومنی‌ها؛ سرپرست اداره کل توسعه شبکه تنظیم‌گران اجتماعی ساترا در یادداشت خود آورده است:

هفته بسیج، بزرگداشت ایثار و جان‌فشانی‌هایی است که برای اعتلا و سربلندی این سرزمین مقدس به زیباترین حالت شکل گرفت و در سپهر این مرز پرگهر جاودانه شد.

بسیج، بر اساس ارزش‌های انسانی و فرهنگ عمیق اسلامی شکل‌گرفته و رمز موفقیت آن، این است که از اعتقاد میلیون‌ها انسان برخاسته است. زمانی که افراد مسیر زندگی و هدف خود را با تفکر بسیج هماهنگ و همسو می‌بینند، به بسیج گرایش می‌یابند. ایمان، اخلاص، ایثار و شجاعت، ویژگی‌های بسیجی‌اند که در دامن فرهنگ اصیل اسلامی رشد کرده‌اند.

فرهنگ بسیجی و مجموعه اندیشه‌ها و ارزش‌ها همچون روحی در افکار و رفتار امت جریان دارد و یکی از  اصلی‌ترین عوامل حفظ جامعه است و این فرهنگ متعالی زمینه‌های رشد جامعه را فراهم می‌کند چراکه عناصر گوناگون اجتماع در بستر فرهنگی به هم پیوند می‌خورند و جامعه‌ای که مشکل فرهنگی داشته باشد، نظم نمی‌پذیرد و رفتارها در آن، قابل در آن، پیش‌بینی، هدایت و برنامه‌ریزی نخواهند بود و قطعاً رفتارهای ناشایسته‌ای که بعضی افراد ناآگاه به اسم بسیج انجام می‌دهند نیز  نمی‌توان به‌حساب این  مجموعه ارزشی باافتخار گذاشت.

تفکر صحیحی نیست اگر بسیج را حاصل جنگ تحمیلی یا انقلاب اسلامی بدانیم. بسیج، فهم درست اتحاد، اراده و اخلاص مسلمانان است که با ظهور اسلام تولد یافته و در ملت‌های مسلمان رشد کرده است. هوشمندی حضرت امام خمینی(ره) عدالت‌خواهی میلیون‌ها انسان باایمان، تنها، تبلور دوباره بسیج در عصر حاضر بود.  

بسیج، تجلی‌گاه حقیقی ایده و عمل است.در هر مجموعه منظم و هدفمند، افزون بر پیشرفت اجزا، هماهنگی و هم‌گرایی میان آنان نیز ضروری است تا خواسته‌های مجموعه تحقق یابد. فراگیر شدن تفکر بسیجی که همان اخلاص، ایمان به هدف، بالندگی و رشدآفرینی است، در ذهن همه افراد جامعه، حرکتی همسو را به دنبال دارد. فعالیت‌های اقتصادی، پیشرفت‌های نظامی، دستاوردهای علمی و...، هرکدام بخشی از بدنه جامعه را ترمیم می‌کند، ولی روح حاکم بر تمام بخش‌ها، تفکر بسیجی است. تفکر بسیج، ارتباط ناگسستنی میان اجزای نظام اسلامی را رقم می‌زند؛ چراکه یکپارچگی اعضای گوناگون جامعه، ناشی از یگانگی افکار آن‌هاست.

خودمحوری‌ها، کج‌روی‌ها و ترجیح خواسته‌های شخصی یا گروهی بر نیاز جامعه، آسیب جبران‌ناپذیری بر بدنه اجتماع وارد می‌آورد. نظام اسلامی با برخورد قاطع، از فردگرایی جلوگیری می‌کند تا مبادا سلیقه‌های فردی و حزبی بر صلاح ملت ترجیح داده شود. در پرتو این تفکر، بسیج خود را حزبی سیاسی یا گروهی نظامی یا اقتصادی نمی‌داند. بسیج، حاصل فهم همگانی مردم از نیکی‌هاست که یکایک آن‌ها نقش حساسی در اجرای آن بر عهده‌دارند. هر کس با توانایی‌های خود، نیرویی از بسیج است که برای رساندن مملکت به جایگاه حقیقی و آرمانی‌اش تلاش می‌کند.

مخالفت دشمنان با تحقق اندیشه‌های اسلامی، برپایی حکومت عدل را با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌کند؛ شیطنت‌ها و مزاحمت‌هایی که سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد. نخستین گام برای گسترش مبانی دینی در کشور، ایجاد بستر مناسب و امنیت است. آرامش روانی و آسایش خاطر، عرصه را برای حاکمیت خدا و قانون او فراهم می‌آورد.

اهداف والای بسیج، تنها با حضور جسمانی درصحنه محقق نمی‌شود. این وجود بینش است که عمل انسان را کامل می‌کند. آنگاه‌که دل‌ها و بینش‌ها پراکنده باشند، تنها مُشتی اجساد بی‌فایده‌اند که دورهم گردآمده‌اند. هر حضور موفقی، وحدت عقیده و عمل را می‌طلبد. وحدت در بسیج، وحدتی همه‌جانبه است. در تفکر بسیج، دوگانگی عقیده و عمل، منافق‌ساز است. انسانی که از اعتقاد تهی است و فرمان‌بردار چشم و گوش بسته است، بسیار کمتر از انسانی کار‌آیی دارد که آگاهانه اقدام می‌کند.

اسلام، دینی جهانی است که در مکان یا زمانی خاص محدود نمی‌شود. دینی که نوید آزادی، اخلاق و سعادت را برای تمامی انسان‌ها به ارمغان آورده است. دوراندیشی امام خمینی رحمه‌الله نیز برآمده از همین باورهای دینی است و فریاد‌رسای آزادی‌خواهی او همچنان در گوش تاریخ طنین‌انداز است. ندایی که مستضعفان عالم را به یکپارچگی فرامی‌خواند و بسیج را بهترین الگو برای آنان می‌داند. بسیج در تفکر حضرت امام رحمه‌الله، بهترین محور وحدت ملت‌های مظلوم است. ایشان می‌فرماید: «هان ای ملت‌های جهان که مستضعفید! از جای برخیزید و حق خود را بستانید و از عربده‌های قدرتمندان نهراسید که خداوند با شماست و زمین، ارث شماست. وعده خداوند متعال، تخلف‌ناپذیر است.» 1 «من امیدوارم که این بسیج عمومی اسلامی، الگو برای تمام مستضعفین جهان و ملت‌های مسلمان عالم باشد.»2

امروزه تفکر بسیج به‌اندازه‌ای در میان مردم راه‌یافته است که نمایندگان برجسته‌ای در میان توده‌های گوناگون مردم دارد. دبستان‌ها و دبیرستان‌ها، کارخانه‌ها و مؤسسه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز گوناگون علمی و صنعتی کشور، شاهد حضور پررنگ بسیجیان هستند. بی‌گمان، بسیج، یکی از فراگیرترین اندیشه‌ها در کشور است. جوان، سرشار از انرژی است. حضور فعّال و مؤثر او در هر حرکتی، نوید موفقیت و پیشرفت دارد. بهره‌مندی از قدرت جسمی، نشاط فکری و هیجان‌طلبی، جوانان را به سرمایه‌هایی برای سعادتمندی جامعه تبدیل کرده است. جوانان، نسلی سرشار از آمادگی برای کارهای بزرگ‌اند و استعداد هر تحولی رادارند.

بسیج، از پیشروترین گروه‌هایی است که توانسته جوانان فراوانی را سازمان‌دهی کند. جوانانی که تمام نیرو و احساس خویش را برای رسیدن به اهداف بسیج، هدیه آورده و مسئولیت‌های گوناگون را بر دوش گرفته‌اند. به فرموده مقام معظم رهبری: «امروز ـ بحمدالله ـ جوانان ما از قشرهای مختلف در بسیج احساس حیات و نشاط می‌کنند.»3

بسیج، تجلی‌گاه حقیقی ایده و عمل است.پایداری درراه حق و تحمل رنج های این راه پرحادثه از ویژگی‌های ضروری برای رسیدن به ارزش‌های الهی است. هدف مقدس، انسان را در مسیر رسیدن به آن مقاوم می‌کند. بسیج با بینش عمیق خود، انگیزه لازم را برای تلاش تا پای جان در افراد ایجاد می‌کند. راستی گفتار، درستی عمل و اخلاص قلبی بسیجیان، زمانی مُهر تأیید می‌خورد که بردبار باشند و قدمی به عقب برندارند. بی‌شک، هیچ عامل دیگری همچون استقامت نمی‌تواند اهل حق را در رویارویی با باطل پیروز گرداند.

جایگاه ویژه رنان در جامعه که خود فرهنگ‌سازترین بخش هر ملت هستند سبب شد تا اندیشه بسیج به‌صورت زنده و پویا در میان آنان نیز ریشه بدواند و رشد کند. رنان با حضور مؤثر خود در پیروزی انقلاب اسلامی و نیز کمک‌های بی‌دریغ در جنگ تحمیلی، حقی سترگ بر انقلاب دارند. بسیج خواهران با جذب، آموزش و سازمان‌دهی بانوان کشور، برای گسترش فرهنگ بسیج، تلاش‌های فراوانی کرده و تاکنون اقدامات مفیدی درزمینهٔ های نظامی، امدادگری، عقیدتی، سیاسی و سوادآموزی انجام داده است.

هر حکمی از احکام اسلامی، اهمیتی دارد که بی‌توجهی به آن، اجرای احکام دیگر را نیز با مشکل روبه‌رو می‌سازد. در این میان، بی‌توجهی به احکامی که جنبه اجتماعی دارند، بیش از احکام دیگر، نابسامانی پدید می‌آورد. اسلام، روش جلوگیری از نابسامانی‌های اجتماعی را امربه‌معروف و نهی از منکر می‌داند. قرآن کریم و احادیث معصومان به‌صراحت بر این فریضه الهی تأکید می‌کنند و فراموشی آن را آفتی می‌دانند که سلامت دین و دنیا را به خطر می‌اندازد و جامعه را به فساد می‌کشاند.

یکی از وظایف مهم و دقیق بسیج، امربه‌معروف و نهی از منکر است. بسیج به‌عنوان نیرویی مردمی، وظیفه دارد با هرگونه فساد و انحراف اجتماعی برخورد کند. انجام چنین وظیفه حساسی، نیازمند تربیت نیروهای باتجربه و کارآزموده است که شیوه‌های برخورد درست با متخلفان را بشناسند و با شرایط و موقعیت‌های امربه‌معروف و نهی از منکر نیز آشنا باشند. امروزه، پایگاه‌های بسیج در سراسر کشور، برنامه منظم و گسترده‌ای را برای آموزش چنین افرادی پیش رودارند.

یکی از حیاتی‌ترین وظایف بسیج، حفظ امنیت کشور است. شرکت پرشور در جنگ تحمیلی، نمونه برجسته‌ای از حضور موفق بسیج درصحنه امنیت ملی بوده است. اکنون نیز نیروهای بسیجی خود را در برابر تهاجم دشمنان خارجی و توطئه‌های داخلی آماده می‌سازند. در  اغتشاشات و توطئه اخیر این لشگر مخلص خدا مثل همیشه به‌صورت گسترده وارد صحنه شد و اقدامات ارزشمند بسیج در این تلاطم هجمه‌ها سبب ناکام ماندن دشمن در این فتنه شد.

 بسیجیان بدون توجه به مسئولیت‌ها و جایگاهی که دارند هر وقت که کشور به آن‌ها نیاز دارد مخلصانه وارد صحنه می‌شوند و در این راه جان خود را نیز فدا می‌کنند زیرا در تفکر بسیج، بهترین شرف و افتخارآمیزترین مرتبه، شهادت است. عشق به شهادت، تبلور باشکوه و حماسه‌آفرین ایمان است که به زیباترین شکل آن را نمایش دادند.

پی‌نوشت:

1/صحیفه امام خمینی - جلد 12 - صفحه 138

2/صحیفه امام خمینی - جلد 12 - صفحه 160

3/بیانات در جمع بسیجیان حاضر در اردوی فرهنگی رزمىِ یاران امام علی(ع) - 1379/07/29

انتهای پیام
captcha