افزایش چشمگیر مسلمانان در هلند
کد خبر: 4101562
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷

افزایش چشمگیر مسلمانان در هلند

با افزایش جمعیت مسلمانان در هلند، اسلام به دومین دین بزرگ هلند پس از مسیحیت و نخستین دین از نظر گسترش در این کشور تبدیل شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از توسل، اسلام در حال حاضر دین 8 درصد مردم هلند را تشکیل می‌دهد و از این نظر پس از مسیحیت دومین دین این کشور است، با این حال از نظر سرعت انتشار نخستین دین در هلند محسوب می‌شود.

در گزارش قبلی که توسط مرکز ملی آمار هلند منتشر شده بود، پیش‌بینی شده بود که تا سال 2020، 80 درصد از جمعیت زیر 18 سال در شهرهای بزرگ هلند مسلمان باشند.

اکثریت مسلمانان هلند متعلق به فرقه اهل سنت هستند. بسیاری از آنها در چهار شهر اصلی کشور، آمستردام، روتردام، لاهه و اوترخت ساکن هستند.

گزارش قبلی که توسط مرکز ملی آمار هلند منتشر شده بود، تغییرات جمعیتی گسترده در شهرهای بزرگی مانند آمستردام (پایتخت فرهنگی)، روتردام (بزرگ‌ترین بندر جهان) و لاهه (پایتخت سیاسی) را نشان می‌داد. مسلمانان با تبار مراکشی و ترکیه‌ای 80 درصد از تعداد خارجی‌های ساکن در این شهرها را تشکیل می‌دهند.

تاریخ حضور اسلام در هلند به قرن‌ها پیش می‌رسد. در قرن شانزدهم تعداد اندکی بازرگانان عثمانی در شهرهای بندری هلند، سکنی گزیدند و پس از مدتی در اوایل قرن هفدهم میلادی نخستین مسجد هلند در شهر آمستردام ساخته شد.

در پی مهاجرت گسترده و نرخ رشد جمعیت بالا، تعداد مسلمانان در نیم‌قرن گذشته چندین برابر شد و در پایان دهه هشتاد (1989) به 408 هزار نفر رسید، سپس این تعداد فقط در ابتدای قرن بیست و یکم نزدیک به دو برابر شده است. در حال حاضر بنا بر آمارهای رسمی جمعیت مسلمانان هلند به حدود 800 هزار نفر رسیده در حالی که برآوردهای غیررسمی نشان می‌دهد تا زمانی که تعداد آنها نزدیک به یک میلیون نفر است.

بیش از 450 مسجد در هلند وجود دارد، تنها در آمستردام پایتخت این کشور بیش از چهل مسجد وجود دارد که فراتر از نقش خود به عنوان عبادتگاه به یک نهاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی تبدیل شده‌اند. با این حال با قدرت گرفتن احزاب راست افراطی اقدامات علیه مسلمانان و تهدید انگاشتن آنها نیز افزایش یافته است.

بسیاری از راست‌گرایان افراطی افزایش حضور مسلمانان در اروپا را به معنای تصرف آرام این قاره از سوی مسلمانان معرفی کرده و خواهان مقابله با آن شده‌اند.

انتهای پیام
captcha