پرفورمنس قرآنی در افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ + فیلم
کد خبر: 4101083
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶

پرفورمنس قرآنی در افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ + فیلم

مراسم امروز افتتاحیه مسابقات جام جهانی قطر برای نخستین بار در طول تاریخ برگزاری این رویداد جهانی، با اجرای پرفورمنس قرآنی آغاز شد.

پرفورمنس قرآنی در افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ + فیلم

به گزارش ایکنا، عصر امروز یکشنبه، ۲۰ نوامبر برابر با ۲۹ آبان، با آغاز جام جهانی ۲۰۲۲، چشم جهانیان به دوحه، پایتخت قطر دوخته شده است؛ جایی که برجسته‌ترین رویداد بین‌المللی فوتبال در آن افتتاح شد.
مراسم افتتاحیه جام جهانی با اجرای پرفورمنس قرآنی از سوی مورگان فریمن، هنرپیشه مطرح آمریکایی و غانم المفتاح، قاری معلول قطری آغاز شد که از سوی قطر به عنوان سفیر جام جهانی ۲۰۲۲ معرفی شده است.
 

پرفورمنس قرآنی در افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ + فیلم

قطر جام عرب را هم که سال گذشته میزبانی آن را بر عهده داشت، با آیاتی از قرآن کریم، افتتاح کرد که گواه پایبندی این کشور به دین مبین اسلام و بزرگداشت شعائر اسلامی است؛ به ویژه اینکه مسابقات جام جهانی را میلیون‌ها نفر از سراسر جهان تماشا می‌کنند.

ورزشگاه البیت شامگاه امروز، ۲۹ آبان‌ماه میزبان دیدار تیم ملی قطر مقابل اکوادور در افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ است.

افتتاح مسابقات جام جهانی با عطر تلاوت آیاتی از قرآن توسط غانم المفتاح با استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی در این کشور همراه شده که آن را مایه عزت و سربلندی برای کشورشان خواندند.

پیش از این کمیته عالی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از انتصاب غانم المفتاح، جوان قطری به عنوان سفیر رسمی این مسابقات خبر داده بود.

غانم المفتاح یکی از چهره‌های نمونه برای بسیاری از جوانان عرب محسوب می‌شود، زیرا او با وجود اینکه به اختلال مادرزادی سندرم کودال رگرسیون دچار است، به کار و زندگی عشق می‌ورزد و با نیمی از بدن بدون اندام تحتانی زندگی می‌کند.

پرفورمنس قرآنی در افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ + فیلم

غانم المفتاح در  پنجم می ۲۰۰۲ در دوحه، پایتخت قطر به دنیا آمد. سمت «سفیر حسن نیت» کشورش را دارد و کتاب‌ها و نشریات زیادی درباره انگیزه کار و موفقیت منتشر کرده است.

غانم المفتاح آیه ۱۳ سوره مبارکه حجرات را قرائت کرد: 

«يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثي‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ».

(‌اى مردم، بی‌گمان، ما همۀ شما را از مرد و زنى (آدم و حوّا) آفریدیم و شما را ملّت ها و قبیله‌هایى [جداگانه] قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید، مسلّماً گرامى‌ترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست؛ که خدا دانای آگاه است.)


بیشتر ببنید:


در این آیه به سه اصل مهم اشاره شده است: اصل مساوات در آفرینش زن و مرد، اصل تفاوت در ویژگى‌‏هاى بشرى و اصل این‏که تقوا ملاک برترى است.

پرفورمنس قرآنی در افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ + فیلم

پیام‌های موجود در آیه ۱۳ سوره مبارکه حجرات 

۱- مرد یا زن بودن، یا از فلان قبیله و قوم بودن، ملاک افتخار نیست که اینها کار خداوند است. «خلقنا، جعلنا»

۲- تفاوت‏‌هایى که در شکل و قیافه و نژاد انسان‏‌ها دیده مى‏‌شود، حکیمانه و براى شناسائى یکدیگر است، نه براى تفاخر. «لتعارفوا»

۳- کرامت در نزد مردم زودگذر است، کسب کرامت در نزد خداوند مهم است. «اکرمکم عنداللّه»

۴- قرآن، تمام تبعیض‌‏هاى نژادى، حزبى، قومى، قبیله‌‏اى، اقلیمى، اقتصادى، فکرى، فرهنگى، اجتماعى و نظامى را مردود مى‏‌شمارد و ملاک فضیلت را تقوا مى‏‌داند. «ان اکرمکم عنداللّه أتقاکم»

۵ - برترى‏‌جویى، در فطرت انسان است و اسلام مسیر این خواسته‏ فطرى را تقوا قرار داده است. «انّ اکرمکم عنداللّه أتقاکم»

۶- ادّعاى تقوا و تظاهر به آن نکنیم که خدا همه را خوب مى‏‌شناسد. «علیم خبیر»

گفت‌وگوی مورگان فریمن، هنرمند آمریکایی با غانم المفتاح را با زیرنویس فارسی در ویدئوی زیر مشاهده می‌کنید.

 

مهم‌ترین سران شرکت‌کننده در افتتاحیه جام جهانی قطر

 
در مراسم افتتاحیه جام جهانی در قطر سران بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای مسلمان شرکت دارند.
شیخ تمیم بن حمد امیر قطر، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، مشعل الاحمد الصباح ولیعهد کویت، محمد بن راشد معاون رئیس امارات، عبدالله دوم پادشاه اردن، محمد ششم پادشاه مراکش، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر در این مراسم شرکت داشتند.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha