احمدوند: زمانی مجاهد عرصه فرهنگ است
کد خبر: 4100785
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
برگزاری آئین بزرگداشت ناشر پیشکسوت انقلاب اسلامی

احمدوند: زمانی مجاهد عرصه فرهنگ است

یاسراحمدوند در آئین بزرگداشت مصطفی زمانی، ناشر پیشکسوت انقلاب، وی را مجاهد عرصه فرهنگ خواند و گفت: امید است حضور موثر آقای زمانی در عرصه‌های فرهنگی و نشر، سال‌های سال بر جریان فرهنگی انقلاب اسلامی سایه‌گستر باشد.

آئین بزرگداشت مصطفی زمانی

به گزارش ایکنا، آئین بزرگداشت حاج مصطفی زمانی، ناشر پیشکسوت، امروز شنبه 28 آبان‌، با حضور یاسر‌احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد‌حسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی رمضانی، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، میثم نیلی، مدیر‌عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و جمعی از اهالی فرهنگ و نشر در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

یاسر احمدوند، در آئین بزرگداشت این ناشر پیشکسوت را جلسه‌ای مبارکی و مصطفی زمانی را مجاهد عرصه فرهنگ خواند و گفت: مراسم تکریم از خدمتگزاران علم نشر همواره مراسم باشکوهی است و امید است حضور موثر آقای زمانی در عرصه‌های فرهنگی و نشر، سال‌های سال بر جریان فرهنگی انقلاب اسلامی سایه‌گستر باشد و از وجود آثار او بهره‌مند باشیم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد که این جلسات به طور مستمر ادامه یابد و بزرگان، پیشکسوتان و فعالان نشر مانند تورانیان، قدیانی و دیگر بزرگان در این حوزه قدر دانسته شوند.  

وی با اشاره به خطبه 131 نهج‌البلاغه، عنوان کرد: امیرالمومنین در این خطبه چند جمله دارد که شبیه آن را ابا‌عبدالله الحسین(ع) نیز گفته‌اند و این چند جمله اصل و اصول نهضت اسلامی و مبنای انقلاب اسلامی ماست؛ خوب است این روزها این چند جمله را تکرار کنیم: «خدایا تو شاهدی آن چیزی که ما را به حرکت وا داشت، نفس نفس زدن برای قدرت نبود. برای اینکه نشانه‌های دین تو را برافراشته ببینیم قیام کردیم، برای اینکه عمل به مناسک تو را ببینیم و مظلومان در امنیت باشند، حرکت کردیم».

احمدوند با تاکید بر اینکه جان انقلاب هم همین چند جمله است، اضافه کرد: آن‌هایی که انقلاب اسلامی را متهم به ظلم می‌دانند باید بدانند باطن این انقلاب چیست.  انشاالله خون‌هایی که برای پاسداری از انقلاب اسلامی ریخته شد، در درخشان‌تر شدن اهداف انقلاب اسلامی حول استوانه انقلاب یعنی مقام معظم رهبری  موثر باشد.

مصطفی زمانی جزو شناسنامه‌های نشر کشور است

محمد‌حسین صفار‌هرندی هم در سخنانی حاج مصطفی زمانی را جزو شناسنامه‌های نشر کشور خواند و گفت: واگر نشر مذهبی و متعهد به آیین انقلاب اسلامی را بررسی کنیم، مصطفی زمانی یکی از نام‌هایی است که مکرر در ذهن تکرار می‌شود.

وی ضمن یادآوری همراهی‌های بسیار ارزشمند حاج مصطفی زمانی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان وزارت خود، تاکید کرد: زمانی که در این وزارتخانه مشغول به کار بودم از اجتهاد این ناشر بزرگ بسیار بهره بردیم و با وجود امثال او احساس استغنا می‌کردیم.

صفارهرندی ضمن اشاره به یادآوری اتفاقات خوبی که در زمان وزارت وی در عرصه نشر رقم خورده، توسط مردم، عنوان کرد: همواره خودم را عضوی از خانواده اهالی نشر می‌دانم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از صحبت‌های خود،  مصطفی زمانی را از پرکارترین ناشران خواند و گفت: تعداد بی‌شمار کتابی که زمانی در اختیار مردم قرار داده،، نشانه حق بزرگی است که او بر گردن ما دارد و حوزه کتاب کشور باید حق‌شناسی و قدرشناسی کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم در ادامه تصریح کرد: کتاب کم‌گویی، پرعملی و تواضع حاج مصطفی زمانی باید الگو و راهنمای ما -به خصوص کسانی که می‌خواهند پایشان را جای پای بزرگترها بگذارند- باشد.

صفار‌هرندی در پایان با تاکید براینکه هیچ چیزی جای کتاب کاغذی را نمی‌گیرد، تصریح کرد: پدیده‌های جدید قابل اعتنا هستند اما کتاب برای امثال من خیلی ارزشمند است، زیرا ما حلاوت رویت صفحات کاغذی کتاب‌ها را در کام داریم و همچنان دوست داریم کتاب چاپ شود، روی کاغذ بیاید و کتاب کاغذی را بخوانیم. امید است مشکلات عرصه نشر رفع شود.

زمانی از ستارگان نشر انقلاب اسلامی است

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز توزیع و نشر رساله‌ها و اعلامیه‌های هدایت‌گرانه امام خمینی(ره) را آغازگر نشر انقلاب اسلامی خواند و گفت: مصطفی زمانی یکی از ستارگانی است که در این عرصه حضور موثری داشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز اهداف انقلاب و اسلام را پیش برد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن اشاره به حضور فعال مصطفی زمانی در در تامین منابع انقلابی و کودک و نوجوان، اضافه کرد: این ناشر هرجا که احساس نیاز می‌شد، پررنگ‌تر فعالیت کرده است. اگر توزیع رساله‌های امام(ره) را شاخص شناسایی ناشران مبارز انقلابی قرار دهیم نشر «پیام آزادی» و «زیارت» در این زمینه قابل توجه هستند. همچنین توجه به حوزه کودک و نوجوان و تامین محتوای خوب برای اقشار از دیگر ویژگی‌های نشر «پیام آزادی» است و از برخی از این آثار 500 هزار نسخه منتشر شده است که حتی امروز برای ما غریب است.

ضرورت الگوبرداری از ناشران انقلابی 

رمضانی الگوبرداری از ناشران انقلابی و پیشکسوت را ضرورت دانست و گفت: مسئله توجه به محتوای سلیم، نحوه رساندن آثار به دست مردم و کار کردن با مشقت و مشکلات که ناشران انقلابی و پیشکسوت به آن توجه داشتند، نیازمند بازگویی و بازنمایی برای نشر امروز ما است؛ لذا فارغ از وظیفه دولت‌ها این الگوی نشر ایستاده 50‌ساله برای نسل ما وجود دارد و در نگاه به این تابلوی پرافتخار ما را به نکات برجسته‌ای می‌رساند.

 وی با اشاره به کتابفروشان هم‌نسل آقای زمانی که به جای رقابت با هم تعامل داشتند، عنوان کرد:: از نویسندگان و ناشران تقاضا دارم به چاپ سرگذشت و زندگی‌نامه ناشران و کتابفروشان بزرگ و پیشکسوت و انقلابی چون حاج مصطفی زمانی توجه کنند تا این تاریخ شفاهی به صورت مطلوب برای کشور ما باقی بماند. ما نیز در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران آماده حمایت هستیم.

میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، دیگر سخنران این نشست هم آثار نشر «پیام آزادی» را برای کودکان دیروز خاطره‌انگیز خواند و گفت: بسیاری از کودکان دهه‌های 50 و 60 از کتاب‌هایی که نتیجه زحمت و تلاش مصطفی زمانی در عرصه نشر است، بهره‌مند شده و می‌شوند.

نیلی با اشاره به اینکه زمانی اخلاص، صفا و صمیمیت را با چاشنی بصیرت انقلابی پیوند‌زده، اضافه کرد: او در طول فعالیت خود آثار شخصیت‌های برجسته‌ای ازجمله امام خمینی(ره)، تا نویسندگان بزرگ و سرشناس کشور را با شمارگان چندصدهزار نسخه منتشر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه  نشر بیش از 40 میلیون کتاب آسان نیست، افزود: زمانی، افتخار عرضه و چاپ آثار بسیاری را در چهارچوب اسلام ناب محمدی داشته که این افتخار نصیب هرکسی نمی‌شود.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی زمانی را از موسسان این مجمع معررفی کرد و گفت: تجربه‌های عمیق وی در پیشبرد اهداف انقلابی مجمع بسیار راهگشا بوده است. انجمن قلم و انجمن ناشران کودک و نوجوان نیز از همکاری او  بهره می‌برند.

همچنین، مصطفی زمانی، متولد سال 31 در تهران است که از سال 53 کار نشر را آغاز و دو نشر پیام آزادی و پیام زیارت را تأسیس کرده است. وی هم‌ اکنون مدیرعامل نشر زیارت است. نشر پیام آزادی در سال 57 تأسیس شده و تا سال 90 حدود 700 عنوان کتاب، معادل 45 میلیون نسخه چاپ و توزیع کرده است. وی همچنین انتشارات زیارت را در سال 92 تأسیس کرد و با همکاری انتشارات پیام بهاران حدود 250 عنوان کتاب معادل 2 میلیون نسخه تولید و توزیع کرده است.

انتهای پیام
captcha