فساد در جمهوری اسلامی نهادینه نیست/ تولد ترور از دل اغتشاش
کد خبر: 4100478
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
خطیب جمعه تهران:

فساد در جمهوری اسلامی نهادینه نیست/ تولد ترور از دل اغتشاش

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه نخست نماز جمعه تهران گفت: اینکه کسی بگوید فساد در نظام اسلامی نهادینه شده، این دروغ است و تهمت.

حجت‌الاسلام خاتمی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری امروز 27 آبان، در خطبه‌ نخست نماز جمعه که در دانشگاه تهران برگزار شد، درباره تقوا گفت: مولا علی(ع) فرمودند: «جان عمل، تقواست، عمل مورد قبول عملی است که با تقوا همراه باشد و عملی که با تقوا همراه شد مقدار اندکش هم مطلوب است.»

وی با بیان اینکه یکی از صفات ذات مقدس ربوبی رحم است، افزود: منتهی رحم خدا محدوده‌ای دارد و آنجا که جای مهر است مهربان‌ترین و آنجه که جای خشم است باغضب‌ترین است. زمینه‌ساز رحمت این ارحمن الراحمین چیست؟ و زمینه‌ساز این خشم چیست؟ در قرآن زمینه‌ساز مهر الهی تقوا و زمینه‌ساز خشم الهی، جرم معرفی شده است.

امام جمعه تهران بیان کرد: در تمام مضامین اخلاقی دین اگر بگردیم واژه‌ای به جامعیت تقوا در سیستم اخلاقی اسلام پیدا نخواهیم کرد و این واژه عام و شامل است و تمام عرصه‌های زندگی را فرا می‌گیرد. زبان فرد باتقوا زبان الهی است، گوشش گوش الهی است و هرگز پای غیبت نمی‌نشیند و همچنین تقوا در عرصه خانوادگی دارای جایگاه والایی است و خانواده طبق آیین‌نامه خدایی عمل می‌کند نه با آیین‌نامه‌ای که بیگانگان از آن سوی مرزها تجویز می‌کنند.

خاتمی ادامه داد: در عرصه اجتماعی افراد با تقوا دست یکدیگر را در شرایط سخت می‌گیرند و برادران و خواهران دینی خود را کمک می‌کنند. بعضی‌ها فکر می‌کنند تقوا فقط برخی مناسک فردی است، درصورتی‌که نگاه قرآن به تقوا فراتر از نگاه فردی است.

وی با بیان اینکه تقوا منجر به تقویت نظام اسلامی است به ویژه نظامی که با خون 300 هزار شهید بارور شده است، عنوان کرد: تضعیف این نظام اسلامی که با خون شهیدان بارور شده و هرروز هم شهید تقدیم می‌کند به قول علما حرام است.

عضو شورای نگهبان تهمت به نظام اسلامی را حرام دانست، گفت: اینکه کسی بگوید فساد در نظام اسلامی نهادینه شده، این دروغ است و تهمت. در نظام اسلامی فساد خلاف اصل است و مفسدان محاکمه شده‌اند و یا به زودی می‌شوند و این تهمت‌ها به نظام اسلامی نمی‌چسبد و دشمن می‌خواهد یک نظام روسفید را مسئله‌دار معرفی کند. اگر می‌خواهید رحمت الهی را به سوی خود جذب کنید تنها راهش تقواست.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی در آغاز خطبه دوم با تجلیل و تکریم از جایگاه والای شهدای مدافع حرم، شهدای جنگ تحریم و شهدای مدافع امنیت گفت: شهدای ایذه، اصفهان، شیراز و مشهد و دیگر شهدا از جایگاه والایی برخوردارند.

وی افزود: به شهدا می‌گوییم شما نباخته‌اید بلکه پیروز هستید آن هم چه پیروزی‌‌ای. اینها برنده این میدان هستند و به خانواده‌هایشان ضمن عرض تسلیت و تبریک می‌گویم سرتان را بالا بگیرید و با افتخار بگویید شهیدمان برای حفظ نظام اسلامی به دیدار خدا رفت.

خطیب جمعه تهران خطاب به اغتشاشگران و جنایتکاران گفت: به جنایتکارانی که دست به این جنایت زده‌اند می‌گویم گورتان را نزدیک کرده‌اید. همانطور که شاه با هر انجام جنایتی به گورش نزدیک‌تر می‌شد، این ترورها و این عملیات سخیف به فضل خداوند کمک خواهد کرد که گور شما سریع‌تر کنده شود.

خاتمی با بیان اینکه از نظر ما معترض غیر از اغتشاشگر است، افزود: هم قانون اساسی و پیش از آن دین و شریعت می‌گوید اعتراض آزاد است و سیره امیرالمؤمنین(ع) بر آزاد بودن اعتراض تأکید دارد اما اعتراض غیر اغتشاش است. اغتشاش یعنی قرآن‌سوزی، اغتشاش یعنی به شهادت رساندن بسیجی، اغتشاش یعنی طلبه را با شکجه به شهادت رساندن، اغتشاش یعنی اهانت به امامینی که نماد دفاع از دین هستند، اغتشاش یعنی غارت اموال مردم، اغتشاش یعنی غارت بانک‌ها و اغتشاش یعنی به آتش کشیدن آمبولانس‌ها که برای نجات مردم فعالیت می‌کنند. اینها دیگر اعتراض نیستند.

وی ادامه داد: پس اعتراض مجاز است و آن را فریاد می‌زنیم تا همه بشنوند اما اغتشاش برای یک لحظه نه‌تنها در مکتب ما بلکه در کل دنیا مجاز نیست. آنهایی که دست به اغتشاش می‌زنند و آمریکا و اروپا و اینجاها کعبه آمالشان است آیا در در این کشورها معترضان چنین کارهایی را انجام می‌دهند؟ تورات می‌سوزانند؟ انجیل می‌سوزانند؟ بانک‌های مردم را غارت می‌کنند؟ هیچ کجا اغتشاش پذیرفته نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اینکه کسانی اصرار دارند نام این اغتشاشات را اعتراض بگذارند قطعاً مغلطه سیاسی است. نام اغتشاش، اعتراض نیست و از دل اغتشاش ترور متولد شده است. آنچه در ایذه اتفاق افتاد ترور بود و آنچه در اصفهان رخ داد ترور بود. شما اغتشاشگران زمینه این ترورها فراهم کرده‌اید و مرگ بر اغتشاشگر مختص شماست.

حجت‌الاسلام خاتمی گفت: می‌گویند چیزی راجع‌به اغتشاشگران نگویید تا مبادا تحریک شوند و لجبازی کنند، غلط می‌کنند که لج می‌کنند. پس قانون کجا نشسته که این اغتشاشگران جنایتکار را سرجای خود بنشاند؟

وی با اشاره به اهداف اغتشاشگران تصریح کرد: هدف اول اغتشاشگران براندازی است و در این راستا تصریح می‌کنند و تراکت پخش می‌کنند و می‌گویند پیش به سوی اعتصاب تا براندازی. مغازه‌داران را تهدید می‌کنند و می‌گویند اگر مغازه‌هایشان را نبندند آن را به آتش خواهند کشید و در این بین عده‌ای گوش به اراجیف اینها نداده‌اند، نمی‌دهند و نخواهند داد ولی آنهایی هم که مغازه خود را بسته‌اند از دیکتاتوری شماها ترسیدند. اصلاً یکی از مصداق‌های مرگ بر دیکتاتور همین اغتشاشگران است. همین‌هایی هستند که وقتی مسئول ما به دانشگاه می‌رود حرف‌هایشان را می‌زنند ولی اجازه نمی‌دهند مسئول ما حرف خود را بزند. اگر اسم این دیکتاتوری نیست پس چیست؟  شاه چه می‌کرد؟ شاه دهان‌ها را بسته بود و شماها هم همین کار را می‌کنید. شعار این‌چنینی شما مصداقش خودتان هستید. رضاخان می‌خواست به زور چادر بردارد و شما هم همین کار را می‌کنید. پس مرگ بر شما که دیکتاتوری می‌کنید و مرگ بر دیکتاتور شایسته خود شماست.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: البته براندازی از ابتدای اسلام سابقه داشته و آیه 217 بقره به آن اشاره می‌کند «لا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا» لا يَزَالُونَ یعنی مدام با شما می‌جنگند تا دست از دینتان بردارید البته اگر بتوانند که نخواهند توانست. این واقعیت است چه قبول کنید چه قبول نداشته باشید چه بگویید اینها همه چیز را به خارجی‌ها نسبت می‌دهند چه نگویید. امروز تمام ایمان به جنگ تمام با کفر آمده است.

خاتمی افزود: آمریکا، رژیم صهیونیستی، فرانسه و انگلیس و گروهک‌‎های منفور و پست ضد مردم و منافقان و سلطنت‌طلبان و ضدخدا همه وارد میدان شده‌اند و اینها با دین حرف دارند. اگر شما با دین حرف نداشتید، امامین انقلاب با شماها چه کار داشت که به او اهانت می‌کنید؟ اگر شما با دین حرف نداشتید، قرآن به شماها چکار کرده بود که آن را سوزاندید؟ مسجد به شما چه کرده بود که مسجد را سوزانده و می‌سوزانید؟ این هدف شماست و ناکام خواهید ماند، آنچنان که از صدر اسلام ناکام بودید. اسلام پرآوازه بوده، پرآوازه هست و پرآوازه خواهد بود.

عضو فقهای شورای نگهبان آسیب به اقتدار نظام اسلامی را هدف دیگر اغتشاشگران عنوان کرد و گفت: انبیاء حکومت تشکیل می‌دهند «لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» انبیاء کتاب دارند، میزان دارند و حکومت دینی تشکیل می‌دهند اما نه حکومت بی‌قدرت بلکه حکومت مقتدر «وَأَنزَلنَا الحَديدَ فيهِ بَأسٌ شَديدٌ» قدرت هم می‌دهد. حکومت بی‌اقتدار نمی‌تواند زندگی مردم را آباد کند. حکومت بی‌اقتدار نمی‌تواند امنیت را برقرار کند. اغتشاشگران اقتدار نظام اسلامی را هدف قرار داده‌اند.

خاتمی تأکید کرد: نیروی انتظامی، بسیج و سپاه نماد اقتدار هستند و اغتشاشگران با کمال وقاحت حافظ امنیت کشور را به شهادت می‌رسانند. اینجاست که من با تمام وجودم از قوه قضائیه تشکر می‌کنم که وارد صحنه شده و رهبران اغتشاش را محاکمه می‌کند. به صراحت می‌گویم ما راضی به ریخته شدن خون هیچ‌کس نیستیم اما اگر کسانی از ریختن خون مردم لذت می‌برند نباید با اینها برخورد شود؟ باید با اینها برخورد شود و حتی اشد برخورد هم باید صورت پذیرد.

وی ادامه داد: به عنوان یک طلبه‌ای که بیش از 20 سال است در حوزه علمیه قم خارج فقه و اصول را تدریس می‌کند، به قضات محترم عرض می‌کنم برخی از اغتشاشگران سه عنوان دارند که یک عنوان، عنوان قاتل است و با وجود اینکه آدم کشته دوباره می‌گوید اگر بیرون بروم دوباره آدم خواهم کشت، دیگر شما معطل چه هستید؟ وقتی خودش می‌گوید قاتل است باید به سزای اعمالش برسد «وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَاب».

امام جمعه موقت تهران افزود: عنوان دوم اینها عنوان محارب است و طبق ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه عبارت است از کسی که با هدف ارعاب و تجاوز به نوامیس اقدام به کشیدن سلاح به قصد جان مردم می‌کند و موجب ناامنی محیط می‌شود و سلاح گرم و سرد هم ندارد.

خاتمی ادامه داد: عنوان سومی که اینها دارند عنوان باغی است. در ماده 286 قانون مجازات اسلامی هرکس به طور گسترده مرتکب جنایات شود و علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، نشر اکاذیب و اخلال در نظام اقتصادی و تخریب و ناامنی فعالیت کند به اعدام محکوم است.

وی یکی دیگر از اهداف اغتشاشگران را تجزیه ایران عنوان کرد و گفت: واقعاً غربی‌ها در این رابطه بیهوده خوشحال هستند. اینها حرفی می‌زنند و فقط خودشان باور می‌کنند. می‌خواهند ایران را تکه‌پار کنند تا بر گرده ایران سوار شوند اما محال است چنین هدفی محقق شود و آن را در قرن‌های بعد هم در خواب خواهید دید. ملت ایران از بیگانگان نفرت دارد. برادران آذری‌زبان در قصه پیشه‌وری نشان دادند که عاشق میهن هستند و از ابتدای انقلاب هم فریاد زده‌اند که آذربایجان تا آخر مدافع انقلاب است. کردستان ما میهن‌دوست است و اصلاً روانشناسی ملت ایران نفرت از بیگانه است. من در اینجا از اقدام قاطعانه سپاه پاسداران در مقابله با تجزیه‌طلبان تشکر می‌کنم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری یکی دیگر از اهداف اغتشاشگران را زیر سؤال بردن امنیت کشور عنوان کرد و در این رابطه افزود: سران آمریکا ناامنی کشور را می‌خواهند و گفته‌اند ناامنی را به عمق کشور خواهند کشاند و چنین چیزی را دنبال می‌کنند و هدف خطرناکی است. یکی از ویژگی‌های نظام اسلامی امنیت است و اینها امنیت نظام اسلامی را هدف قرار داده‌اند و به شما اطمینان می‌دهم مسئولان زیرک ما مانند دفعات قبل آنها را ناکام خواهند گذاشت.
 
خاتمی ناامید کردن مردم را از دیگر اهداف اغتشاشات در کشور دانست و گفت: وقتی به رادیو و تلویزیون بیگانه گوش می‌دهیم گویا انقلاب مدت‌‎هاست رفته و بدی دروغ‌ها این است. ولی واقعیت مطلب این است که عناصر امید فراوان است و ما خدا را داریم. هیچ مسئولی نمی‌دانست آمریکا از طریق طبس می‌خواهد به ایران حمله کند اما خداوند آنها را ناکام گذاشت و حتی برخی کودتاها مانند کودتای نوژه را هم خداوند ناکام گذاشت. ما باور داریم خداوند پشتیبان ماست و رهبری بصیر و هوشیار داریم و همچنین مردمی بابصیرت داریم که 13 آبان امسال را باشکوه برگزار کردند.

وی تأکید کرد: تئوری‌‎پردازان طوری وانمود می‌کنند که گویا در این 40 سال آزادی نبوده و خفقان وجود داشته است و مردم زیر فشار بودند و به یکباره به پاخاستند. باور کنید این اغتشاشگران، مردم نیستند. از 85 میلیون نفر جمعیت، 100 هزار اغتشاشگر جمعیت بسیار زیادی است؟ این همه مردم علیه استکبار شعار می‌دهند، اینها فریاد نیست فقط فریاد اغتشاگران فریاد است؟ این جفای به انقلاب است. جالب این است که بعضی از اینها در کشور مسئولیت نهایی، میانی و متوسط داشته‌اند و طوری وانمود می‌کنند که گویا هیچ کس حرف مردم نشنیده است، درصورتی‌که طبق قانون اساسی هرکه اکثریت، اقلیت و شهروند ایران است به قانون اساسی عمل کرده و عمل خواهد کرد.

خطیب جمعه تهران در پایان برای اعضای تیم ملی فوتبال ایران آرزوی موفقیت در رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر را کرد.

انتهای پیام
captcha