حکمرانی؛ از فضای حقیقی تا مجازی
کد خبر: 4100320
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
برخط جامعه

حکمرانی؛ از فضای حقیقی تا مجازی

برگزاری نشست حکمرانی محتوای کودک و خانواده در فضای مجازی، تشریح فعالیت‌های هفته بسیج با شعار «بسیج؛ خدمتگزار مردم ایران»، بررسی آداب نقد و .. از مهم‌ترین اخبار سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهای؛ بررسی جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس، منبرها از نکات قرآنی محروم مانده‌اند، دارندگان فیش‌ حج تمتع به سامانه رزرو مراجعه کنند، رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی باید در اولویت باشد، پدرسالاری بزرگترین مانع گفت‌وگو در جوامع است، امنیت؛ پیش‌نیاز رفاه اقتصادی و عدالت، معرفی خانواده‌های برتر جهاددانشگاهی در مسابقه امام سوم، قبول مدارک جهاددانشگاهی برای صدور مجوز راه‌اندازی و اخذ تسهیلات مشاغل خانگی، اخلاق اجتماعی معیار سنجش ترویج دین در جامعه است، اعضای حقیقی جهاد دانشگاهی انتخاب شدند، حیات فرهنگی؛ لازمه شکل‌گیری فضای نقد در جامعه، چهل گام‌ و چهل دام‌ در مسیر پیاده‌روی اربعین، شتاب توانمندسازی فقرا با پیوند خیریه‌ها و مؤسسات «تأمین مالی خُرد»، تشریح فعالیت‌های هفته بسیج با شعار «بسیج؛ خدمتگزار مردم ایران»، «شیراوژن» دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت شد، برگزاری نشست حکمرانی محتوای کودک و خانواده در فضای مجازی، پیوندِ مبارک ایکنا و دانشگاهیان رمز توفیق ۲۰ ساله رسانه قرآن است را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس

همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس در حالی نیمه آذرماه در تهران برگزار می‌شود که تاکنون حدود ۴۰۰ مقاله به این همایش ارسال شده است.

اما چرا و با چه هدفی این همایش در آستانه برگزاری است؟ در یکی از دیدارهایی که سرلشگر باقری با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان از سرلشکر باقری گلایه می‌کنند که چرا به موضوع علم و فناوری در جنگ نمی‌پردازید. با توجه به این دغدغه مقام معظم رهبری، ستاد کل نیروهای مسلح به این دغدغه در قالب یک همایش علمی پرداخته است.

برگزار کننده این همایش پژوهشگاه دفاع مقدس است ولی سپاه، ارتش، وزارت دفاع و فراجا و دانشگاه‌های کشوری و لشکری نیز به برگزاری این همایش کمک می‌کنند. البته قبل از همایش اصلی یک سری کار علمی در این حوزه انجام شده و حدود ۴۰۰ مقاله دریافت و هر کدام از دانشگاه‌ها و سازمان‌ها بیش از ۳۰ پیش نشست برگزار کرده‌اند.

مصاحبه‌های تخصصی نیز با متخصصان حوزه علم و فناوری در جنگ انجام شده است. خروجی و محصول این کار علمی در همایش اصلی ارائه خواهدشد و بخشی نیز در قالب سخنرانی و پنل تخصصی ارائه و بخشی نهایی نیز به صورت کارهای اسنادی بعد از همایش ارائه می‌شود.

منبرها از نکات قرآنی محروم مانده‌اند

مراسم افتتاحیه دوره آموزشی و توانمندسازی ائمه جماعت روحانی مدارس با عنوان «نور چشم» روز شنبه ۲۱ آبان برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مردم جهان سه دسته هستند که تولید، توزیع و مصرف می‌کنند. روحانی اگر مانند شهید مطهری باشد کتاب تولید می‌کند. اگر مثل من باشد و کتاب‌های مطهری را خوانده باشد، این مطالب و کتاب‌ها را توزیع و تبیین می‌کند. اگر هم جزو هیچ کدام از این دو نباشند مصرف کننده هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی با تأکید بر اینکه از قرآن بیگانه‌ایم و دستمان از قرآن خالی است، گفت: روحانیون نیز که منبر می‌روند یا از قرآن صحبت نمی‌کنند یا کم صحبت می‌کنند.

وی با اشاره به اقامه نماز بیان کرد: تمام کمالات در نماز وجود دارد منتها مهم است که بتوانیم نماز را درست اقامه کنیم. طولانی بودن صحبت‌ها و سخنرانی‌ها در مساجد یکی از علت‌های خالی شدن مساجد است. پنج دقیقه بیشتر صحبت نشود اما در این پنج دقیقه اشاره‌ای به قرآن و تفسیر شود. باید توجه کرد که شب‌ها تا تفسیر یک آیه از قرآن را نخوانیم به خواب نرویم. همه آیات قرآن نکته دارد. امام رضا(ع) فرمودند: نماز مطرح شد تا قرآن فراموش نشود. در نمازهای جماعت تفسیرهای پنج دقیقه‌ای فراموش نشود.

دارندگان فیش‌ حج تمتع به سامانه رزرو مراجعه کنند

سازمان حج و زیارت با صدور اطلاعیه‌ای از دارندگان فیش‌های حج تمتع درخواست کرد اطلاعات خود را در سامانه Reserve.haj.ir تکمیل کنند.

در این اطلاعیه آمده است: تکمیل و به روزرسانی اطلاعات فردی ودیعه گذاران حج تمتع در فراخوان عمومی تکمیل اطلاعات در سامانه رزرو به نشانیReserve.haj.ir حائز اهمیت است و این اقدام فارغ از اینکه آمادگی اعزام به حج آینده را دارند یا خیر، ضروری است.

این اطلاعیه می‌افزاید: به روزرسانی اطلاعات ودیعه گذاران، افزایش مراجعات و مشارکت آنان در تکمیل اطلاعات در هریک از استان‌ها، شهرها و شهرستان‌ها امکان بیشتر و مناسب‌تری را برای برنامه ریزی در امور مختلف اجرایی به ویژه تخصیص سهمیه و ثبت نام را فراهم می‌کند.

جمعه/////بررسی حکمرانی محتوای کودک و نوجوان در فضای مجازی

رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی در اولویت 

نشست انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی، روز یکشنبه، ۲۲ آبان در سالن جلسات ساختمان شهید بهشتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

محمدعلی قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور در این مراسم بیان کرد: موضوع اصلی این نشست همکاری و ارتباط مستمر طبق تفاهم‌نامه‌ای است‌ که بر اساس آن، مقرر شده تا ارتقاء سلامت روان و اجتماعی جامعه کار و تولید را تسهیلگری کنیم.

محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست بیان کرد: امروز این نشست برای مخاطبی صورت گرفته است که ستون فقرات تولید و اقتصاد کشور است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب: «اگر می‌خواهیم که از تولید حمایت کنیم باید از کارگر حمایت کنیم»؛ بحث اصلی ما این است که یک کارگر اگر به لحاظ فرهنگی و اجتماعی، سلامت، رشد، نشاط و انگیزه در یک سطح متعالی باشد و دچار آسیب‌های اجتماعی نباشد، می‌تواند حتماً نقش مؤثرتری را در جامعه داشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم اتفاق مثبتی بیفتد، روال و مسیرهای عادی جوابگو نیست، گفت: رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی باید در اولویت قرار گیرد.

پدرسالاری؛ بزرگترین مانع گفت‌وگو در جوامع

گروه اجتماعی ایکنا طی هفته گذشته اقدام به انتشار گفت‌و گویی با پرویز اجلالی، جامعه‌شناس و دانشیار جامعه‌شناسی، عضو سابق هیئت‌مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران، عضو هیئت‌ علمی بازنشسته مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در رابطه با فرهنگ نقد و نقدپذیری اقدام کرد که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: « وقتی موضوع مورد اختلافی در میان باشد؛ دو راه پیش روی ما برای برخورد با این اختلاف وجود دارد: راه اول اعمال زور و راه دوم گفت‌وگو است. اولی خشونت‌آمیز است و پرهزینه و دومی متمدنانه و عاری از خشونت است. تاریخ جهان و امروز از جنایت‌های خون‌بار بر سر اختلاف عقیده پر است. توجه داشته باشیم که در جهان اجتماعی و نه در محفل دانشمندان هیچ اختلاف عقیده‌ای خالی از اختلاف بر سر منافع و قدرت نیست. همیشه آن‌هایی که به قول سعدی رگ‌های گردنشان را به‌جای حجت قوی می‌کنند و بر سر هم فریاد می‌کشند، به‌جای خلوص عقیده و ایمان معمولاً بیشتر نگران منافع و قدرت خود هستند.

اما گفت‌وگو کردن با جدال لفظی بیهوده متفاوت است و شرایط معینی دارد که بدون آن بلاموضوع می‌شود. اولین شرط گفت‌و‌گو برابری هر دو طرف در قدرت است. معمولاً در شرایطی که این توازن قدرت وجود ندارد طرف ضعیف‌تر خودسانسوری می‌کند و از فاش سخن گفتن می‌هراسد و گفت‌وگوی واقعی برقرار نمی‌شود.

شرط دوم استدلال و حجت‌آوری است. گفت‌وگو با اشخاصی که به‌جای استدلال کردن به نمادهای اقتدار متوسل می‌شوند یا جزمیات و تعصبات خود را به میان می‌کشند، اتلاف وقت است. به قول مولانا همچون جنین خون می‌آشامند و هنوز شایسته گفت‌وگو نیستند».

برای مطالعه کامل گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

امنیت؛ پیش‌نیاز رفاه اقتصادی و عدالت

دوازدهمین کرسی‌ آزاداندیشی با موضوع‌ «امنیت در قرآن» روز دوشنبه، ۲۳ آبان‌ماه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، با حضور کاظم حاجی رجبعلی، عضو مجمع مدارس قرآن و عترت دانشگاه تهران و محمدرضا جلیلی، عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی برپا ‌شد.

در ابتدای این نشست، محمدرضا جلیلی، عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی بیان کرد: امنیت با مشتقات آن که در قرآن و آنچه که مخالف آن به عنوان خوف تلقی می‌شود یکی از زیرشاخه‌های اصلی در قرآن است. امنیت یکی از نیازهای فطری است که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده است. همانطور که در آیاتی اشاره می‌شود، زمانی که منجی بشریت بیاید، امنیت را برای بشریت برقرار خواهد کرد. آرامش، انس و الفت انسان از امنیت می‌آید و باید این بستر برای بشریت فراهم شود.

عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در کرسی‌ آزاداندیشی «امنیت در قرآن» گفت: زمانی که امنیت در جامعه ایجاد شود، رفاه اقتصادی و عدالت نیز پدیدار می‌شود.

مسابقه امام سوم

آیین پایانی اولین دوره مسابقه امام سوم(معرفی آیین‌های عزاداری بومی ایران) و تقدیر از آثار برگزیده این مسابقه با حضور جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، اعضای هیئت داوران و برگزیدگان این مسابقه روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد.

در این مراسم جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های من این بود که چه کنیم اعضای جهاد یک خانواده باشیم، گفت: یک نهاد ارزشمند مثل جهاددانشگاهی در عرصه همبستگی و هم خانوادگی نباید ضعیف عمل کند.

رحیمیان ادامه داد: حوزه فرهنگ وسیع است و مهم‌ترین رکن هم فرهنگ جهادی است. حوزه فرهنگی می‌تواند جایگاهی باشد که مجموعه دستاوردهای جهاد در همه حوزه‌ها از جمله پژوهش، فناوری، آموزش و ... حداقل به خانواده جهاد معرفی شود. این حس موفقیت جهادی باید به خانواده‌ها منتقل شود که اگر نشود بخشی از مسئولیت جهادی خود را انجام نداده‌ایم؛ پس از همه حوزه‌ها می‌خواهم کمک کنند خانواده بودن را محقق کنیم.

یادآور می‌شود، در مراسم پایانی مسابقه امام سوم (معرفی آیین‌های عزاداری بومی ایران) خانواده‌های برتر جهاددانشگاهی شرکت کننده در این مسابقه معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

جمعه/////بررسی حکمرانی محتوای کودک و نوجوان در فضای مجازی

قبول مدارک جهاددانشگاهی برای صدور مجوز راه‌اندازی مشاغل خانگی

حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به برگزاری چهل و هفتمین نشست ستاد توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی کشور به ریاست سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی ۲۳ آبان‌ماه گفت: در این جلسه مصوب شد تا مدارک آموزشی و مهارتی کوتاه‌مدت صادره توسط جهاددانشگاهی برای صدور مجوز راه‌اندازی مشاغل و معرفی متقاضیان به بانک بابت اخذ تسهیلات مورد تأیید باشد.

مسلمی‌نائینی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در طول ۴ دهه فعالیت خود اقدامات زیادی در حوزه توسعه فرهنگ کارآفرینی و اشتغال با همکاری و همیاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف انجام داده است گفت: اما این اقدامات از ابتدای دولت مردمی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به‌صورت ویژه در دستور کار جهاددانشگاهی با بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های در دستور کار این نهاد برآمده از انقلاب اسلامی قرارگرفته است.

اخلاق اجتماعی؛ معیار سنجش ترویج دین در جامعه 

گروه اجتماعی ایکنا طی هفته گذشته نسبت به انتشار گفت‌و گویی با مهدی کاموس، پژوهشگر حوزه دین و جامعه در رابطه با شیوه‌‌های تأثیرگذار در حوزه ترویج ارزش‌های دینی در جامعه اقدام کرد که در بخش‌هایی از این گفت‌و گو آمده است: «ترویج ارزش‌های دینی فراتر از امر تبلیغ دینی است. در بحث ترویج موضوع رابطه جامعه و حاکمیت و میزان و چگونگی رابطه قدرت و اراده سیاسی با رواج عقاید، اخلاق و مناسک دینی مطرح است؛ به این معنا که می‌توان گفت در بحث ترویج دین‌داری بحث اراده حاکمیت سیاسی جامعه در ترویج امر دین مسئله مهمی است یعنی اینکه اگر حاکمیت جامعه دینی باشد یا نباشد یا حاکمیت سیاسی نسبت به دین موضع رواداری، بی‌تفاوت یا مخالف داشته باشد، در بحث ترویج ارزش‌های دینی در جامعه مهم است.

جامعه از کنش افراد نسبت به ساختارها تشکیل شده است. یعنی از نوع رابطه من به عنوان عضو یک جامعه و شهروند در ارتباط با ساختارهای مهم جامعه مانند خانواده، دین، اقتصاد، آموزش و پرورش و رسانه جامعه شکل می‌گیرد. اگر دین را یکی از ساختارهای جامعه در نظر بگیریم، بحث ترویج ارزش‌های دینی ابعادی پیدا کرده و راهی را در پیش می‌گیرد. اما اگر تمام ساختارهای جامعه را زیر نظر حاکمیت دینی ببینیم، ترویج امر دینی جایگاه و مسیر و سازوکار دیگری پیدا می‌کند».

برای مطالعه کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

اعضای حقیقی جهاد دانشگاهی انتخاب شدند

اعضای شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در جلسه عصر روز سه‌شنبه، ۲۴ آبان با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی، انتشار ۱۱۲ هزار عنوان کتاب در سال ۱۴۰۰ و کسب رتبه اول نشر در منطقه و در جهان اسلام را نشان‌دهنده میزان علاقه به کتاب و کتابخوانی در کشورمان عنوان کردند.

در ادامه جلسه، سند ستاد توسعه علم و فناوری در حوزه نانو بررسی شد و به تصویب رسید. در این سند شاخص‌های مربوط به افزایش چشمگیر محصولات نانو در تولید ناخالص ملی با اولویت‌های حوزه انرژی، سلامت، کشاورزی، آب، محیط زیست و ساخت‌وساز تعیین شده است.

تشکیل ستاد علم و فناوری در حوزه نانو در سال ۱۳۸۵ به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و براساس آمار موجود در ۱۶ سال گذشته شاهد رشد چشمگیری در حوزه نانو بوده‌ایم.

دستور دیگر جلسه امروز، بررسی صلاحیت ۳ عضو حقیقی هیئت امنای جهاد دانشگاهی بود که آقایان دکتر سیدحمیدرضا طیبی، دکتر عبدالحسین شاهوردی و دکتر کیوان مجیدزاده که از سوی جهاد دانشگاهی برای این منظور پیشنهاد شده بودند، مورد تایید اعضای شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفتند.

حیات فرهنگی؛ لازمه شکل‌گیری فضای نقد در جامعه

گروه اجتماعی ایکنا طی هفته گذشته گفت‌وگویی با تقی آزادارمکی، استادتمام دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در رابطه با فرهنگ نقد و نقدپذیری را منتشر کرد که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: « فرهنگ ایرانی با چند صفت احساسی و عاطفی بودن مردم، انطباق‌پذیری و سازگاری آنان، مهربانی و اغفال شناخته می‌شود. اگر مجموعه این صفات را در کنار هم بگذاریم، گویی فرهنگ ما در خود تنیده و در خود فرورفته است. این موضوع را در شعر و موسیقی ایرانی می‌توان مشاهده کرد که حجب و حیا در هم ‌آمیخته و همراه با مظلومیت اخلاقی، عاطفی و احساسی است. در نتیجه این فرهنگ این‌طور نیست که در میدان حاضر باشد و خود را عرضه کند و به داوری بگذارد و داور بطلبد.

به دلایل تاریخی فرهنگ ما به چنین وضعیتی دچار شده است؛ نظام‌های استبدادی در این اتفاق بی‌تأثیر نبوده است. از همین رو نمی‌توانیم وجوهی از خردورزی و نقدپذیری را در این فرهنگ داشته باشیم. این فرهنگ در مقابل یک هجمه نقدگونه به‌ سرعت به گوشه می‌رود و عقلانیت مدرن، که می‌تواند موجب داوری قرار گرفتن و دیگران را به داوری واداشتن باشد، کم است.

توجه کنید که ما در فرهنگ ایرانی فیلسوفان اندک ولی ادیبان و شاعران بیشتری داریم؛ غلبه شاعران و ادیبان در فرهنگ ایرانی به جای فیلسوفان و متفکران نشانه‌ می‌دهد که صدای ما احساسی و شاعرانه است. اگر این شاعرانگی خیلی قدرت پیدا کند و در عرصه بیاید، احتمالاً روایت‌های تاریخی، دینی و عاطفی را از خود ارائه می‌دهد تا روایت‌های عقلانی به مرحله نقد و داوری برسد».

برای مطالعه کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

جمعه/////بررسی حکمرانی محتوای کودک و نوجوان در فضای مجازی

چهل گام‌ و چهل دام‌ در مسیر پیاده‌روی اربعین

کتاب «چهل گام و چهل دام» در آداب زیارت و شبهات اربعین از سوی گروه اخلاق و اسرار پژوهشکده حج و زیارت تهیه و به همت نشر مشعر در ۱۳۰ صفحه و در قطع رقعی منتشر شده است.

حجت‌الاسلام علی باقرشیخانی، مؤلف این کتاب به تشریح نحوه استخراج و پاسخ به شبهات مطرح در این کتاب پرداخت و گفت: دفاتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری مستقر در عراق با شبهاتی در خصوص اربعین مواجه شدند که این شبهات در سال‌های اخیر که پیاده‌روی اربعین گسترش پیدا کرده، از سوی مخالفان مطرح شده است.

وی ادامه داد: بخشی از این شبهات از سوی وهابیت مطرح شده و چون پیروان این تفکر نتوانستند در عراق توسط داعش موفق شوند، تلاش کردند زمینه‌های پایداری مردم ایران و عراق که داعش را زمین‌گیر کرد را شناسایی و به پایگاه‌‌ها و زیرساخت‌های عقیدتی مردم حمله کنند.

شتاب در توانمندسازی فقرا

پنجاه و چهارمین نشست تخصصی خیر ماندگار با موضوع «کارکردهای تأمین مالی خرد جهت تحقق مأموریت‌های توانمند‌سازی نهادهای خیریه» به شکل مجازی و حضوری به همت پژوهشکده آلاء برگزار شد.

محمد سلیمانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) در این نشست به شرح مفصل مسئله نظام تأمین مالی خرد پرداخت و گفت: بحثی که با عنوان «کارکردهای تأمین مالی خرد» می‌خواهم ارائه کنم در جهت تحقق مأموریت‌های توانمندسازی نهادهای خیریه است. سیر کلی بحث از اینجا شروع می‌شود؛ در طول زمان شاهد این بودیم که نهادهای خیریه و NGOها در سراسر دنیا روی اثربخشیِ خدماتی که ارائه می‌کنند و منابعی که تخصیص می‌دهند، بیش از پیش حساس شده‌اند و واقعاً دغدغه‌ای در این حوزه شکل گرفته است که چگونه می‌توان اثربخشیِ کنش‌های ما در حوزه مبارزه با فقر را بیشینه کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اگر همکاری مقدس بین مؤسسات خیریه و نهادهای «تأمین مالی خُرد» اتفاق بیفتد، توانمندسازی فقرا و مناطق محروم شتاب می‌گیرد.

تشریح فعالیت‌های هفته بسیج با شعار «بسیج؛ خدمتگزار مردم ایران»

نشست خبری سردار محمود توکلی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ به مناسبت تشریح برنامه‌های هفته بسیج سال جاری، روز، ۲۵ آبان‌ماه برگزار شد.

در این نشست، سردار توکلی طی سخنانی با اشاره به برنامه‌های هفته بسیج امسال نیز اظهار کرد: برای امسال تعداد ۷۷ عنوان برنامه آماده شده است که بخشی از آن‌ها به صورت متمرکز و بخشی دیگر از سوی پایگاه‌های مختلف اجرا می‌شود. در آستانه هفته بسیج با دو رویداد بزرگ مواجه خواهیم بود. اولین رویداد، رویداد سراسری تولید دیجیتال است که چهارمین رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج است. این رویداد با حضور ۱۲۵ تیم تولید کننده در حوزه تولید محتوا، بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی، نرم‌افزارهای تلفن همراه و پویانمایی به استعداد ۴۵۰ نفر برگزار می‌شود. این رقابت ۴۸ ساعته به صورت مستمر در حال برگزاری است که در نهایت نیز تیم‌های برتر به مرحله کشوری راه پیدا خواهند کرد.

معاون هماهنگ کننده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بیان کرد: اجتماع بزرگ فعالان قرآنی تهران و افتتاحیه مسابقات سراسری قرآنی بسیج طی‌ روز ۲۸ آبان‌ماه در مسجد امام ‌حسین(ع) با حضور حفاظ و قراء نوجوان بسیجی و حافظان ‌و قاریان‌ تهران آغاز خواهد شد. این مسابقات طی هفته بسیج در بین مساجد در سطح کشور برگزار می‌شود و نفرات برتر آن نیز به مرحله کشوری راه خواهند یافت.

«شیراوژن» دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت شد

وزیر بهداشت در حکمی عباس شیراوژن را به عنوان دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت منصوب کرد. در حکم وزیر بهداشت آمده است:

جناب آقای دکتر شیراوژن

معاون محترم فرهنگی و دانشجویی

باسلام؛

نظر به تعهد، تخصص و تجارب ارزنده جنابعالی، به موجب این ابلاغ به عنوان «نایب رئیس و دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت»، منصوب می‌شوید.

انتظار می‌رود با استعانت از الطاف باریتعالی و بهره‌گیری از آموزه‌های ناب قرآن و عترت(علیهم السلام) ضمن استفاده از ظرفیت‌های نخبگان جامعه قرآنی کشور در راستای تحقق اهداف سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت (مصوب ۳۱/۶/۱۳۹۹، ابلاغی دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی)، برنامه ریزی و اقدام‌های لازم به عمل آمده و نتایج حاصله در اختیار جامعه علمی و دانشگاهی قرار گیرد».

جمعه/////بررسی حکمرانی محتوای کودک و نوجوان در فضای مجازی

حکمرانی محتوای کودک و خانواده در فضای مجازی

دومین نشست حکمرانی محتوای کودک و خانواده در فضای مجازی روز ۲۴ آبان ماه به میزبانی و با حضور حجت‌الاسلام حامد حاجی ملامیرزایی، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام حامد حاجی ملامیرزایی، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی طی سخنانی در این نشست اظهار کرد: یک سری اسناد بالادستی وجود دارد که ممکن است ناقص بوده و یا به خوبی پاسخگو نباشند و تا اجرا نشوند نیز امکان بهبود و تغییر در آن وجود ندارد.

وی افزود: در این اسناد، بومی‌سازی فضای مجازی به نحوی که بتوان اعمال حاکمیت کرد، مدنظر است. بعد از بومی‌سازی باید به سمت سالم‌سازی خدمات و اطلاعات رفت. امروز ممکن است دغدغه ترویج زبان فارسی وجود داشته باشد. این دغدغه‌ها زمانی رخ می‌دهد که بتوانیم خدمات و محتوا را بومی‌سازی و سالم کنیم.

پیوندِ مبارک ایکنا و دانشگاهیان 

گروه اجتماعی ایکنا طی هفته گذشته نسبت به انتشار گفت‌وگویی با احمد مسجدجامعی، قائم مقام دایره المعارف بزرگ اسلامی و وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت بیستمین سال فعالیت خبرگزاری ایکنا در رابطه با مسئولیت اجتماعی خبرنگاران در قبال مخاطبان اقدام کرده که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: «پیش از ورود به موضوع رسانه‌های تخصصی و تولد ایکنا باید مقدمه‌ای در خصوص فعالیت‌های قرآنی کشور از گذشته تاکنون داشته باشیم؛ دورانی که خبر قرآنی و مباحث قرآنی خیلی محدود بود، نه اینکه فعالیت قرآنی کم بود، کار قرآنی یک سنت کهن در پایتخت دارد و همیشه امر جاری بوده است. قدیمی‌ترین مدرسه تهران «خانم» نام دارد و یک خانم آن را تأسیس کرده است، اکنون در محله امامزاده یحیی فعلی وجود دارد و به نظر مدرسه «فرهنگ» نام گرفته است. (ضلع جنوبی امامزاده یحیی)، البته آن بنا الان وجود ندارد.

در این مدرسه و مدارس دیگر تهران قدیم، تعلیم قرآن از سال اول ابتدایی بخش مهمی از فعالیت‌های آموزشی بود و حتی مدارسی که بعد از مشروطیت راه‌اندازی شد به آموزش قرآن مقید بودند. دارالفنون هم همینطور، البته دارالفنون مدرسه متمولان بود. بعدتر خیران مدرسه‌ساز مدارس علمیه ساختند. مدارس علمیه نه به معنای حوزوی بلکه به معنای اسم خاص. آخرین مدرسه علمیه آن دوران در ضلع جنوبی مدرسه سپهسالار (مدرسه عالی مطهری) بود که متأسفانه تخریب و تبدیل به کتابخانه مجلس شد. حالا آن مدرسه به خیابان جمهوری منتقل شده است. در همه این مدرسه‌های آموزش قرآن وجود داشته است. در کنار آموزش قرآن در مدارس، مباحث قرآنی در خانه‌ها هم انجام می‌شد».

برای مطالعه کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

انتهای پیام
captcha