بیش از 200 نسخه خطی قرآن در مخزن کتابخانه ملی موجود است + صوت
کد خبر: 4100042
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
رئیس کتابخانه ملی در گفت‌وگو با ایکنا:

بیش از 200 نسخه خطی قرآن در مخزن کتابخانه ملی موجود است + صوت

علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از وجود بیش از 200 نسخه خطی قرآن کریم در مخزن کتابخانه ملی خبر داد.

بیش از 200 نسخه خطی قرآن در مخزن کتابخانه ملی موجود است + صوتعلیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از وجود بیش از 200 نسخه خطی قرآن کریم در مخزن کتابخانه ملی خبر داد و درباره لزوم حفظ نسخه‌های خطی کشور، گفت: از وظایف مهمی که دستگاه‌های فرهنگی کشور برعهده دارند حفاظت از میراث فرهنگی، به‌ویژه میراث فرهنگی مکتوب کشور است.

وی افزود: متأسفانه در دهه‌های اخیر برخی از عناصر ناباب دلال در این حوزه مشغول به کار شدند و با توجه به منفعت اقتصادی که در جمع‌آوری و فروش و خروج این آثار از ایران وجود دارد، سعی می‌کنند نسخه‌های ارزشمند زبان فارسی و نسخه‌های خطی موجود را به‌نحوی از کشور خارج کنند و در کشورهای دیگر به قیمت‌های گزاف بفروشند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اضافه کرد: علی‌رغم مشکلات مالی که برای کشور وجود دارد؛ دستگاه‌های مختلفی که مسئولیت دارند تلاش می‌کنند حتی‌الامکان مانع این خسارت فرهنگی شوند.

مختارپور ضمن اشاره به رسالت کتابخانه ملی در حفظ نسخه‌های خطی عنوان کرد: در اوایل حضور بنده در کتابخانه ملی در سال گذشته، مطلع شدیم چند نسخه خطی نفیس وجود دارد و بیم خروج آن‌ها از کشور هست. یکی از عزیزانی که در این حوزه فعال هستند به ما اطلاع دادند و با وساطت وی با مالک این نسخه‌ها متصل شدیم، دیدار و گفت‌وگو کردیم و چند نسخه را از ایشان خریدیم که یک نسخه ارزشمند آن نسخه خطی قرآن بازمانده از دوران سلجوقی بود که روز 24 آبان و به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی رونمایی شد.

کد

او ادامه داد: از مسیر دیگری یک نسخه ارزشمند حافظ را خریداری کردیم که آن هم ماه گذشته در تالار قلم کتابخانه ملی رونمایی شد. نسخه‌های دیگری هم هست که به‌تدریج رونمایی خواهم کرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پایان ضمن بیان اینکه جمع‌آوری و حفظ نسخه‌های خطی و نفیس همراهی مردم و مسئولان را می‌طلبد، اظهار کرد: از مردم شریفمان و مالکان این نسخه‌ها اگر کسانی هستند بدانند که اگر این نسخه‌ها در کشور بماند، برای نسل‌های بعدی ارزشمند و در واقع یک ذخیره تاریخی خواهد بود. از دستگاه‌های فرهنگی و پشتیبانی دولتی هم استدعا داریم که پشتیبانی کنند و دستگاه‌های مسئول فرهنگی را کمک کنند تا این نسخه‌های ارزشمند را حفظ کنند.

انتهای پیام
captcha