رونق مساجد در گروی تشویق مخاطب است
کد خبر: 4099101
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
مؤسسات قرآنی فعال در مساجد / ۵

رونق مساجد در گروی تشویق مخاطب است

مدیر مؤسسه قرآنی «سکینه خاتون» دزفول با بیان اینکه آموزش‌های این مؤسسه رایگان برگزار می‌شود، گفت: اگر می‌خواهیم مساجد و حسینیه‌های آباد باشد باید به مخاطبان امتیازاتی بدهیم و خدمات را رایگان کنیم.

کلاس‌های قرآنی مساجدفریده مقدسیان، مدیر مؤسسه قرآنی «سکینه خاتون» دزفول در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، گفت: این مؤسسه قرآنی از سال ۸۰ در مقاطع مهد، ابتدایی و بزرگسال در رشته‌های حفظ قرآن کریم، روخوانی و روانخوانی، تجوید و تفسیر در شهر دزفول فعالیت می‌کند و در کنار آن در رشته‌های هنری نیز برای علاقه‌مندان کلاس‌های آموزشی تشکیل می‌دهد.

وی افزود: بهترین کار در مساجد و حسینیه‌ها، ترویج قرآن کریم است. در این فضاها مردم به راحتی اعتماد می‌کنند و از آموزش‌ها استقبال می‌کند، اما نکته مهم در استفاده از فضای مسجد و حسینیه برای مؤسسات قرآنی این است که مؤسسات قرآنی می‌خواهند کار انتفاعی و درآمدی انجام دهند، یعنی مؤسسه قرآنی مانند دیگر مؤسسات آموزشی به دنبال درآمد است، اما کسی که مسجد را برای فعالیت انتخاب می‌کند، باید بتواند خدمات خود را به رایگان در اختیار مردم بگذارد. بنابراین اینکه یک مؤسسه قرآنی بتواند در یک مسجد فعالیت کند یا نه، به اراده مؤسس آن برمی‌گردد. 

مدیر مؤسسه قرآنی سکینه خاتون دزفول ادامه داد: مسئله دوم برای فعالیت در فضای مساجد و حسینیه‌ها، وجود مجموعه‌هایی مثل هیئت امنا و بسیج است که ممکن است در برخی موضوعات با مؤسسه اختلاف نظر داشته باشند، گرچه در سال‌های فعالیت با چنین مسأله‌ای مواجه نبودم، اما برخی از مؤسسات فعال در مساجد با چنین مسائلی مواجه می‌شوند.

این مدرس قرآن در ادامه با بیان اینکه آموزش‌های قرآنی این مؤسسه به طور رایگان برگزار می‌شود، گفت: برخی از همکاران این انتقاد را وارد می‌کنند که برگزاری رایگان کلاس‌های آموزش قرآن، آنها را نزد مخاطب، بی‌ارزش می‌کند، اما معتقدم اگر می‌خواهیم مساجد و حسینیه‌های ما آباد شود و رونق داشته باشد، باید به مخاطبان خود امتیازاتی بدهیم و خدمات خود را رایگان کنیم، ما در کنار کلاس‌های قرآنی خود، آموزش‌های هنری هم برگزار می‌کنیم که هزینه کمی برای آن دریافت می‌کنیم و از طرفی برای قرآن‌آموزان جذابیت دارد.

این مدرس قرآن در ادامه گفت: در بحث جذب مخاطب با دو مسئله مواجه هستیم، مسئله اول این است که در سال‌های اخیر جاذبه‌های بسیاری در فضای مجازی و آموزش‌های مختلفی که در جامعه ارائه می‌شود برای مخاطبان ما به وجود آمده است و از طرفی پدران و مادران در تعیین نیازهای آموزشی کودک خود، قرآن را در اولویت‌های بعدی قرار می‌دهند. در حالی که متولیان امور فرهنگی جامعه باید از مهدکودک‌ها تلاش کنند، نیاز نیست حتماً آنها را حافظ قرآن تربیت کنیم، اما باید الفبای خواندن قرآن را یاد بگیرند و سخن خدا را درک کند. تلاش‌های ما برای فهماندن این موضوع باید در کودکی انجام شود تا در بزرگسالی به ثمر بنشیند.

انتهای پیام
captcha