پوستر سی‌امین دوره هفته کتاب در همدان رونمایی شد
کد خبر: 4098955
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱

پوستر سی‌امین دوره هفته کتاب در همدان رونمایی شد

پوستر سی‌‎امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور اهالی فرهنگ و هنر و جمعی از مسئولان استانی در همدان رونمایی شد.

رونمایی پوستر سی‌امین دوره هفته کتاب همدانبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، آیین رونمایی از پوستر سی‌امین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار امروز، 21 آبان‌ماه در سالن جلسات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار شد.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در ابتدای این نشست با تبریک هفته کتاب به خانواده بزرگ کتاب و کتابخوانی استان که در راستای تعالی فرهنگ ایران اسلامی به‌عنوان مهد علم و دانش گام بر می‌دارند، اظهار کرد: خوشبختانه زیرساخت حوزه کتاب و کتابخوانی در کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه علمیه، دانشگاه‌ها و... برای توسعه هر چه بهتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی فراهم بوده و هر روز نیز تلاش‌های بیشتری صورت می‌گیرد تا جامعه‌ای شکل گیرد که اعضای آن مهارت‌های تفکری، تحلیلی و انتقاد را بیاموزند و در روزگاری که آشفتگی اطلاعات بیداد می‌کند، بتوانند از منابع معتبر اخبار صحیح را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه 118 کتابخانه عمومی شامل 71 کتابخانه شهری، 46 کتابخانه روستایی و یک کتابخانه سیار در استان همدان فعالیت می‌کنند، افزود: بیش از یک میلیون و 400 هزار نسخه کتاب برای همه گروه‌های سنی، دسترسی به پایگاه اطلاعاتی نورمگز با بیش از دو هزار و 700 نشریه تخصصی، پایگاه اطلاعاتی مگاپیپر در برگیرنده منابع لاتین در اختیار اعضای کتابخانه‌های عمومی به‌صورت رایگان قرار دارد. همچنین در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی بیش از 10 هزار منبع صوتی و حدود یک هزار نسخه کتاب بریل وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه در کنار زیرساخت‌های عمرانی، در تلاش هستیم تا ارتباط بین کتاب، نویسندگان و مردم را هرچه بیشتر برقرار کنیم، تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان مراکز اجتماعی محله، در روستاها و شهرها در حال فعالیت هستند و در یک سال گذشته 10 هزار برنامه فرهنگی انجام داده‌اند. با این وجود برای افزایش ضریب نفوذ کتابخانه‌های عمومی و کتاب در لایه‌های مختلف جامعه نیازمند هم‌افزایی بین همه دستگاه‌ها هستیم. همچنین در این راه دست یاری به‌سوی همه افرادی که دغدغه کتاب دارند، دراز می‌کنیم.

وی افزود: خوشبختانه حضور خیرین در بخش اهدای زمین، ساخت کتابخانه و منابع اطلاعاتی پررنگ بوده و بسیاری از کتابخانه‌های احداث شده با حمایت آنها انجام شده است. در سال جاری نیز کتابخانه روستای اشترمل با همکاری بانک پاسارگاد به بهره‌برداری خواهد رسید و دو کتابخانه روستای دهپیاز و کوزره نیز با همکاری همین بانک کلنگ‌زنی می‌شود.

زارعی تصریح کرد: کتابخانه آیت‌الله مدنی تویسرکان، قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان همدان بازسازی و بهسازی شده است که در هفته کتاب به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین کتابخانه فجر صالح‌آباد که با همکاری خیرین شهر بهسازی شد، به بهره‌برداری می‌رسد. در احداث کتابخانه روستای عبدالرحیم نیز بنیاد علمی‌آموزشی قلمچی و خیرین روستا مشارکت کردند.

مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر شاهد رویارویی دو فرهنگ اسلامی و غربی هستیم که نقطه تلاقی این دو فرهنگ فضای مجازی است که با تمام نقاط مثبت و کارایی، از ابزارهای نوین استعمار به حساب می‌آید. فضای مجازی انبوهی از اطلاعات را به مخاطبان ارائه می‌دهد، به‌طوری که بسیاری از افکار تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند.

وی افزود: برای حرکت در مسیر تمدن نوین اسلامی کتاب می‌تواند به باورها و تفکر مردم عمق دهد. بنابراین، اگر بخواهیم در مسیر تمدن نوین اسلامی قدم برداریم راهی جز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نداریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه هفته کتاب سال جاری با سال‌های گذشته متفاوت است، تصریح کرد: مجموعه‌های فرهنگی و هنری حضور پررنگی در هفته کتاب سال جاری دارند و برنامه‌های متفاوتی از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی رقم خورده است. چندین رونمایی کتاب در انجمن‌های ادبی تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: جشنواره صنعت چاپ، نشست تخصصی با ناشران استان همدان، اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی و سایر مجموعه‌های فرهنگی، حضور در نماز جمعه، نمایشگاه کتاب و آثار مختلف در این هفته در نظر گرفته شده است. تمام تلاش ما این است که برنامه‌های کتاب‌محور تنها محدود به هفته کتاب نشود و در طول سال با قوت ادامه یابد.

زنگ کتاب و کتابخوانی در مدرسه حضرت فاطمه(س) همدان نواخته شد

همچنین آیین آغاز سی‌امین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار امروز، 21 آبان‌ماه در مدرسه حضرت فاطمه(س) شهر همدان به صدا درآمد.

مجتبی قمری، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان همدان در ابتدای این آیین اظهار کرد: آینده موفق برای جامعه و داشتن کشوری پیشرفته در گرو داشتن جوانان اهل مطالعه و کتاب است که بهترین دوست برای هر یک از ما به حساب می‌آید و در هر کتابخانه‌ای نیز در دسترس است.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان امضا شده است که براساس این تفاهم‌نامه‌ مدارس موظف هستند که دانش‌آموزان را برای بازدید به کتابخانه‌های عمومی ببرند و کتابداران نیز در مدارس حضور به هم رسانند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه ارتباط بین مدرسه و کتابخانه برای آموزش و پرروش و اداره‌کل کتابخانه‌ها بسیار مهم است، اظهار کرد: به همین منظور امسال با تمام تلاش در راستای استفاده بهینه از ظرفیت کتابخانه‌ها برای دانش‌آموزان تلاش خواهیم کرد.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز گفت: تعمیق رفتار مطالعاتی در افراد از دوران کودکی آغاز می‌شود، به همین دلیل در 118 کتابخانه عمومی بخش کودک و نوجوان وجود دارد و به همین دلیل زنگ کتابخوانی را از مدرسه آغاز کردیم. کتابخانه‌های عمومی در امر مهم یادگیری در کنار آموزش و پرورش است و در راستای یادگیری مادم‌العمر تلاش می‌کند.

انتهای پیام
captcha