برگزاری 17 هزار برنامه فرهنگی در کنار افتتاح 17 کتابخانه
کد خبر: 4098365
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
دبیر سی‌امین هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی خبر داد؛

برگزاری 17 هزار برنامه فرهنگی در کنار افتتاح 17 کتابخانه

دبیر سی‌امین هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی از برنامه‌ریزی و تدوین 17 هزار برنامه فرهنگی و افتتاح 17 کتابخانه در این ایام خبر داد.

نشست رسانه‌ای دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امروز چهارشنبه ۱۸ آبان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد و محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی این نهاد ضمن تشریح برنامه‌های هفته کتاب، پاسخگوی اهالی رسانه بود.

دبیر هفته کتاب نهاد ‌کتابخانه‌های عمومی هماهنگی دستگاه‌های مختلف در این دوره را ویژگی مهم آن خواند و گفت: سی‌امین دوره هفته کتاب با همکاری ۶۰ دستگاه به شکل مستقیم و مرتبط و یکصدا برگزار خواهد شد و همه دستگاه‌ها از شعار و پوستر واحد استفاده می‌کنند که پوستر نهاد کتابخانه‌های عمومی هم بر گرفته از پوستر اصلی است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در ادامه به تشریح برنامه‌های خاص نهاد کتابخانه‌های عمومی برای این دوره از هفته کتاب پرداخت و گفت: شروع رسمی برنامه‌ها از روز شنبه 21 آبان با حضور مسئولان و جمعی از همکاران کتابدار در مرقد امام(ره) و تجدید بیعت با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب و شهدا خواهد بود.

هراتی برگزاری مسابقه کتابخوانی «آن سوی آفتاب» با موضوع حضرت امام (ره) را از دیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی به مناسبت هفته کتاب اعلام کرد و افزود: 7 هزار و 500 کتابدار نهاد در سراسر کشور می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. همچنین بخشودگی جرائم دیرکرد اعضای کتابخانه‌ها را برای روز اول هفته کتاب در نظر گرفته‌ایم.

افتتاح 17 کتابخانه جدید

دبیر هفته کتاب نهاد ‌کتابخانه‌های عمومی در ادامه از افتتاح، بازگشایی و جابجایی ۳۳ کتابخانه در سطح کشور به مناسبت هفته کتاب خبر داد و تاکید کرد: ۱۷ مورد از این تعداد افتتاح کتابخانه به معنای واقعی است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی ضمن اشاره به پویش‌های مناسبتی نهاد برای هفته کتاب، عنوان کرد: امسال پویش «اهدای کتاب، اهدای دانایی» را برگزار خواهیم کرد. سال گذشته در جریان این پویش یک میلیون و  نیم نسخه کتاب به کتابخانه‌های نهاد در سراسر کشور اهدا شده بود که عدد قابل‌توجهی است.

هراتی با تاکید بر اینکه مردم ما کتابخوان و کتاب‌دوست هستند، اضافه کرد: آمار خانه کتاب در ثبت کتاب نشان می‌دهد مردم کتابخوان هستند و کتاب در قالب‌های گوناگون الکترونیک، صوتی و ... خوانده می‌شود. البته هنوز تا نقطه مطلوب فاصله است و در این زمینه باید بیشتر تلاش کرد.

طبق اعلام دبیر هفته کتاب نهاد ‌کتابخانه‌های عمومی در دومین روز از هفته کتاب امسال ضمن رونمایی از کتاب «مسافر برج کرم» با همکاری انتشارات ترجمان، بسته‌های کتاب کودک شامل ۵۷ عنوان و ۱۲۹ هزار نسخه در بخش کودک کتابخانه‌های کشور توزیع خواهد شد.

نشست رسانه‌ای دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی همچنین از برگزاری پویشی تحت عنوان «کتاب دستت چیه؟» در دو بخش مردمی  و مسئولان در سی‌امین دوره هفته کتاب خبر داد و گفت: در این پویش که دستگاه‌های مختلفی پای کار آن هستند و شروع یک سلسله پویش است،  افراد آخرین کتابی که خوانده یا در حال مطالعه آن هستند را در یک ویدیوی سه دقیقه‌ای معرفی می‌کنند و در سایت جشنواره بارگزاری می‌کنند.

عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی

هراتی برگزاری نشست فراخوان جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی و مسابقه مشاعره به همت محفل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی را از برنامه‌های سومین روز هفته کتاب عنوان کرد و افزود: روز سه‌شنبه 24 آبان هم که روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار است، مراسم تجلیل از برگزیدگان کتابخانه‌های عمومی در یازده سرفصل مختلف ازجمله کتابدار و مسئولان کتابخانه برتر، صفحات مجازی فعال برتر، کتابخانه‌ها و کتابخوان برتر، انجمن برتر، خیرین، پیک کتاب، کتابدار ویژه نابینایان و ناشنوایان و... برگزار خواهد شد. همچنین در این روز عضویت در کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور رایگان است.

دبیر هفته کتاب نهاد ‌کتابخانه‌های عمومی حضور هنرمندان و فرهیختگان استانی در کتابخانه‌های مرکزی 11 استان را از برنامه‌های روز 25 آبان نهاد اعلام کرد و افزود: روز پنجشنبه 26 آبان هم توزیع بسته کتاب با انتخاب کتابداران تدارک دیده شده است که طی آن  ۲۴۰ عنوان در قالب 31 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های سراسر کشور توزیع خواهد شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی همچنین از ارسال 38 هزار نسخه کتاب به 5 کتابخانه مرکزی در استان  ایلام، خراسان شمالی، کردستان، قم و گیلان در سی‌امین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران خبر داد و افزود: برگزاری پویش «کتابخون» با همکاری سازمان انتقال خون از دیگر برنامه‌های این دوره از هفته کتاب است. در روز پایانی هفته کتاب هم مدیران کل استانی نهادکتابخانه‌های عمومی در نماز جمعه حاضر می‌شوند و گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های نهاد در استان خود ارائه خواهند کرد.

هراتی در بخش دوم صحبت‌های خود به برنامه‌های رسانه‌ای و تصویری نهاد کتابخانه‌های عمومی به مناسبت هفته کتاب اشاره کرد و گفت: پخش سری جدید انیمیشن خانم و آقای کتابدار در 13 قسمت با موضوع خدمات جدید مجموعه نهاد کتابخانه‌ها از روز شنبه 21 آبان‌ آغاز خواهد شد.

وی ارائه برنامه‌های جدید با لوگوی نهاد کتابخانه‌های عمومی، پخش مصاحبه‌های میدانی با مدیران و کتابداران از شبکه‌ها و پلتفرم‌های و پادکست و نماهنگ‌های جدید را از دیگر برنامه‌های تصویری نهاد کتابخانه‌ها برای هفته کتاب اعلام کرد و افزود: اولین نماهنگ با موضوع کتابخانه سیار است و به‌طور کلی سعی شده همه این برنامه‌ها و فعالیت‌های تصویری با کمک همکاران ما در بخش‌های مختلف نهاد کتابخانه‌ها تهیه و تولید شود.

اجرای 17 هزار برنامه فرهنگی در یک هفته

دبیر هفته کتاب نهاد ‌کتابخانه‌های عمومی در پایان از برگزاری بیش از 17 هزار برنامه فرهنگی در استان‌های مختلف به مناسبت هفته کتاب خبر داد و افزود: ضمن تجلیل از 60 خیر در این هفته،  سه هزار و227 نشست کتابخوانی، 1569 مسابقه فرهنگی، ، 389 جلسه نقد و رونمایی کتاب، سه هزار و 257 نشست فرهنگی، 607  جلسه مشاوره، 516 کارگاه آموزشی و 384 نشست ادبی است که برای سی‌امین دوره هفته کتاب تدوین و برنامه‌ریزی شده است. علاوه بر این 7 هزار برنامه روتین و مطابق سال‌های قبل اجرا خواهد شد.

نشست رسانه‌ای دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی

در پایان این نشست، پوستر سی‌امین دوره هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی رونمایی شد. 

انتهای پیام
captcha