«ما همانیم که می‌خوانیم»
کد خبر: 4097802
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
رمضانی در نشست خبری هفته کتاب:

«ما همانیم که می‌خوانیم»

دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: انتخاب شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» در راستای دغدغه عموم، مسئولین و  فضای رسانه کشور به سمت کتاب و کتابخوانی است.

نشست خبری هفته کتاب

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی، امروز دوشنبه ۱۶ آبان‌ با حضور علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر این دوره هفته کتاب و جمعی از اهالی رسانه در سالن سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

رمضانی در این ابتدای این نشست، هفته کتاب را از موالید توجه انقلاب اسلامی به حوزه کتاب و کتابخوانی و نشر و محتوا  خواند و ضمن تشکر از برگزارکنندگان هفته کتاب در دوره‌های پیشین، عنوان کرد: در فاصله هفته کتاب سال گذشته تا امروز بیش از ۱۱۶ میلیون نسخه کتاب در کشور منتشر شده که نشان می‌دهد خوشبختانه مجموعه ناشران کشور با گذر از کرونا به دور فعالیت خود برگشتند و توانسته‌اند به نیاز مخاطبان حتی‌المقدور پاسخ دهند.

وی ابراز امیدواری کرد: مجموعه توجهات به حوزه کتاب اتفاقی را رقم بزند که مشکلات این حوزه برطرف شود و این صنعت پرافتخار که صنعت اول فرهنگی کشور از جنبه‌ای مختلف حجم تولید، حجم اقتصادی، تعداد فعالان و حجم اثرگذاری است را در جایگاه واقعی خودش ببینیم.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام کرد: براساس آمار ثبتی خانه کتاب و ادبیات ایران این ۱۱۶ میلیون نسخه کتاب بیش از 7 هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از حجم اقتصادی صنعت نشر را تشکیل داده است.

 هفته کتاب مردمی!

دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران درباره برگزاری متفاوت این دوره از هفته کتاب عنوان کرد: تلاش شد در کنار نمایشگاه کتاب تهران، که از رویدادهای مهم فرهنگی و کاملا عمومی شده در سطح جامعه است، هفته کتاب امسال هم مردمی و عمومی شود؛ یعنی دغدغه عموم مردم، مسئولین و  فضای رسانه کشور به سمت کتاب و کتابخوانی معطوف شود که انتخاب شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» و پوستر‌ هفته کتاب نیز در همین راستا انتخاب و طراحی شده است.

 وی با اشاره به اینکه در این دوره هفته کتاب، همگرایی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های مرتبط با عموم مردم برای پیگیری این رویکرد در اولویت قرار گرفت، اضافه کرد: امسال به همگرایی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ستاد هفته کتاب و مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و مجموعه وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان چهار دستگاه اساسی مرتبط با عموم مردم توجه ویژه شد تا بتوانیم اتفاقاتی اثرگذار را در فضای عمومی رقم بزنیم.

اجرای سه گروه برنامه در 31 استان کشور

رمضانی در بیان برنامه‌های مناسبتی سی‌امین دوره هفته کتاب ضمن اشاره به اجرای سه دسته برنامه در قالب پویش‌ها و مسابقات، نشست‌ها و معرفی‌ها و تجلیل و تکریم از پیشکسوتان و اصحاب صنعت نشر در ۳۱ استان کشور؛ اضافه کرد: برنامه‌هایی توسط ادارات کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و  با همکاری همکاری چهار دستگاه اشاره شده و  و بیش از ۶۰‌ دستگاه دیگر طراحی و طی هفته کتاب اجرا خواهد شد.

تکرار برنامه‌های خوب

او ادامه داد: در مسئله عمومی‌سازی موضوع کتاب و کتابخوانی برای مردم به تکرار برنامه‌های خوب و ارزنده اجرا شده در سال‌های گذشته هم توجه شده است، از جمله آن‌ها طرح اکران شهری کتاب‌های نویسندگان و به شهر آوردن کتاب نیز اتفاق افتاد که از دو روز گذشته در تهران آغاز شده و طی روزهای آینده به تعداد این اکران‌ها اضافه می‌شود.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن اشاره به شکل‌گیری ستاد هفته کتاب بعد از صدور حکم دبیری هفته کتاب وی در شهریور اضافه کرد: از همان زمان اعضای شورای برنامه‌ریزی متشکل از مدیران و معاونان 17 دستگاه مختلف فرهنگی معرفی و در جلسه اول درمورد شعار، رویکردها و سیاست‌ها و نکاتی که نباید تکرار شود، گفت‌‌وگو شد.

رمضانی ادامه داد: با اعضای شورای برنامه‌ریزی عهد کردیم با مردم با تکرار جمله کلیشه‌ای «کتاب بخوانیم! کتاب خوب است!» حرف نزنیم زیرا این جمله به‌اندازه کافی مردم را در سیل تولیدات 116میلیون نسخه‌ای یک سال گذشته سرگردان می‌کند؛ در مقابل دستگاه‌های مختلف با شناسایی اقتضائات مخاطبان عمومی معرفی و معارفه کتاب را در دستور کار قرار دهیم.

نشست خبری هفته کتاب

دبیر سی‌امین هفته کتاب با تاکید بر اینکه  قرار شد از کارهای کلیشه‌ای مگر در کارهای خوبی که تکرار آن‌ها مفید است، بپرهیزیم، اضافه کرد: قرار دیگر این بود که در تعامل با رسانه‌ها سوالات جدیدی وارد عرصه کتاب و کتابخوانی کنیم. مثلا سوال سرانه مطالعه سوال خوبی است اما نمی‌دانم فایده آن برای عموم مردم چیست؟ بنابراین قرار گذاشتیم به ترمیم تصویر مخدوشی که احتمالا از صنعت نشر و میزان کتابخوانی ایرانیان در حال ارائه است کمک کنیم.

رئیس خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن در ادامه با بیان اینکه مجموعا ۶۰ نهاد دولتی و غیردولتی همراه با ادارات کل استان‌های ارشاد و نهادکتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور، ۱۰۰ مرکز برنامه‌ریزی و اجرا در کشور تشکیل دادند، افزود: در انتخاب اسامی روزهای هفته کتاب امسال هم تلاش شد از مواردی باشد که همه مردم از همه اقشار دانش‌آموز و دانشجو و... پوشش دهد.

آغاز رسمی هفته کتاب از حرم امام(ره)

دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با اعلام آغاز رسمی برنامه‌های هفته کتاب  از روز شنبه ۲۱ آبان با تجدید میثاق اصحاب نشر و مدیران و مسئولان با آرمان امام راحل و شهدا در حرم امام خمینی(ره)، اضافه کرد: برگزاری یازدهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در استان و شهر قم با حضور ۹۰ ناشر با بیش از شش هزار کتاب از دیگر رویدادهای مهم سی‌امین دوره هفته کتاب است که از نوزدهم آبان آغاز خواهد شد و تا پایان هفته کتاب ادامه خواهد داشت.

ثبت رکورد جدید در جشنواره کتاب و رسانه

وی در ادامه از واصل شدن قریب به هزار اثر به دبیرخانه بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه به‌عنوان تنها جشنواره کتاب در حوزه رسانه خبر داد و گفت: طبق آمار این عدد بیشترین تعداد آثار واصله تاکنون به این جشنواره بوده است. همچنین اختتامیه بخش ایده‌پردازی این جشنواره در هفته کتاب و اختتامیه جشنواره در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

رمضانی برگزاری مراسم تجلیل از کتابداران و کتابخوانان و مجموعه‌های مختلف درگیر ارائه خدمات کتابخانه‌ای به مردم در سراسر کشور توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی در روز ۲۴ آبان را از دیگر برنامه‌های هفته کتاب اعلام کرد و افزود: همچنین بخش امور کتابخانه‌های شهرداری تهران در همین روز  از کتابداران خود تجلیل خواهند کرد.

دیدار ناشران با وزیر ارشاد در هفته کتاب

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن اشاره به دیدار ناشران کشور با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ عنوان یکی دیگر برنامه‌های سی‌امین دوره هفته کتاب، اضافه کرد: تلویزیون اینترنتی کتاب که اولین تلویزیون اختصاصی کتاب است هم در این هفته متولد خواهد شد و تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت همه نشر کشور و مجموعه دستگاه‌های مسئول در حوزه کتاب، تصویر متفاوتی از صنعت نشر به مردم دست دهد.

نشست خبری هفته کتاب

او ادامه داد: آرشیو بهترین برنامه‌های تلویزیونی کتابی انتخاب و در کنار تولیدات اصلی این شبکه بازپخش خواهد شد و در آینده نزدیک و در تعامل با تمامی حوزه‌های نشر و مردم کتابخوان به سکوی تعاملی تولید محتوای حوزه کتاب تبدیل خواهد شد. درواقع کتاب دارای یک اطلاع‌رسان تصویری شده است که آمادگی پوشش تصویری همه برنامه‌های کتابی در کشور خواهد بود و به‌طور مستمر تلاش می‌کند به چرخه تولید و توزیع کتاب کمک کند.  

روانه 40 میلیارد تومان به سمت کتابفروشی‌ها

دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب تجلیل و تکریم پیشکسوتان حوزه نشر با حضور مسئولان فرهنگی کشور را از دیگر برنامه‌های هفته کتاب اعلام کرد و افزود: رخداد دیگر این هفته آغاز به کار سامانه خرید از کتابفروشی‌ها از روز 19 آبان است که ۴۰ میلیارد تومان خرید را به سمت کتابفروشی‌ها روانه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تعداد قابل‌توجهی از کتابفروشی‌ها تاکنون در این سامانه ثبت‌نام کردند و به تدریج این تعداد اضافه خواهد شد، ادامه داد: مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 10 میلیارد تومان برای خرید اقشار مختلف ایرانیان دارای کد ملی و شماره تلفن همراه به نام خود قرار داده است که هر نفر از خرید 400 هزارتومانی 100 هزارتومان یارانه دریافت می‌کند.

رمضانی نکته کلیدی مسائل کتابفروشی‌ها در کشور را عدم گسترش ویترین آن‌ها در سراسر کشور خواند و گفت: با خرید مردم از این سامانه ویترین کتابفروشی‌ها در معرض دید تمام ایرانیان مراجعه‌کننده قرار داده می‌شود. در ادامه بخش عمده‌ای از هزینه ارسال کتاب‌ها را وزارت فرهنگ و ارشاد و بخشی را خریداران پرداخت خواهند کرد.

فعالیت دائمی سامانه کتابفروشی

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با تاکید بر اینکه سامانه کتابفروشی پس از راه‌اندازی به‌صورت دائمی فعالیت خواهد کرد و مستمرا کتابفروشی‌ها و کتاب‌های جدید را برای مردم اضافه می‌کنیم، تصریح کرد: بعد از تجربه موفق نمایشگاه‌های مجازی که کتاب‌ها را به آدرس‌های ناشناخته و آدرس‌های غیرمختوم به پلاک رساند، این بار کتابفروش‌ها به جای ناشران با این آدرس‌ها مواجه خواهند شد و می‌توانند کتاب‌های خود را به دست مخاطبان کتاب در سراسر کشور برسانند.

او ادامه داد: سامانه کتابفروشی هم سرعت و سهولت در جست‌وجو و دسترسی دارد و هم برای شهرهای فاقد کتابفروشی این مهمترین امکان برای دسترسی به کتاب بود. با فعالیت این سامانه ویترین کتابفروشی‌ها به پهنه میهن گسترده می‌شود، همه مردم کشور می‌توانند به‌صورت عادلانه از یارانه استفاده کنند و بدون نیاز اینکه به کتابفروشی مراجعه کنند؛ امکان ثبت سفارش ۲۴ ساعته برای خریدار وجود دارد.

طبق اعلام دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب، افتتاح 17 کتابخانه جدید توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و برگزاری بیست و نهمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی و بیستمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال دانشجویی نیز به همت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، از دیگر برنامه‌های مناسبتی این دوره هفته کتاب است.

رمضانی ضمن اشاره برگزاری پویش «کتاب دستت چیه» از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات پویش «مسابقات کتابخوانی» برای دو رده سنی کودک و نوجوان و بزرگسال در هفته کتاب، اضافه کرد: برای پویش بخش کودک و نوجوان مجموعه کتاب «قهرمان من» و برای پویش بخش بزرگسالان کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند» انتخاب شده‌اند.

برگزاری 800 برنامه در هفته کتاب

برگزاری جشنواره «دانایی و توانایی» توسط وزارت آموزش و پرورش، چهارمین دوره کتاب سال وزارت جهاد کشاورزی، جشن «کتاب‌یار» توسط شهرداری تهران، نمایش چهار فیلم کوتاه اقتباسی در موزه سینما باغ فردوس، شش تله‌تئاتر و فیلم در حوزه اقتباس آثار، اختتامیه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و پخش دور جدید انیمیشن «آقا و خانم کتابدار» از تولیدات نهادکتابخانه‌های عمومی از دیگر برنامه‌های سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران است که دبیر این دوره از هفته کتاب به آن اشاره کرد.

طبق اعلام رمضانی قرار است در هفته کتاب بیش از 800 برنامه در سراسر کشور برگزار شود.

نشست خبری هفته کتاب

در پایان این برنامه پوستر سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور تعدادی از خبرنگاران رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha