ایمانی‌خوشخو: لطمه‌های بزرگ از کوچک‌شماری فرهنگ خورده‌ایم
کد خبر: 4097564
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
در مراسم امضای تفاهم‌نامه پارک علوم و فناوری‌ با اکو مطرح شد

ایمانی‌خوشخو: لطمه‌های بزرگ از کوچک‌شماری فرهنگ خورده‌ایم

محمدحسین ایمانی‌خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، سیدکمیل طیبی، رئیس بنیاد علمی اکو تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

ایمانی‌خوشخو: لطمه بزرگی از کوچک دیدن فرهنگ خورده‌ایمبه گزارش ایکنا؛ در نشست امضای تفاهم‌نامه پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با بنیاد اکو که با حضور دکتر محمدحسین ایمانی‌خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، دکتر سیدکمیل طیبی، رئیس علمی بنياد اكو و دکتر ابراهیم نبیونی معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد علمی اکو و پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی امضا شد.

ابراهیم نبیونی، معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به وجود 50 پارک علم و فناوری در کشور که بخش عمده‌ای از آن‌ها در دانشگاه‌های استان‌ها مستقر است، عنوان کرد:  در حال حاضر 5 پارک تخصصی ازجمله پارک علم و فناوری در حوزه نفت، پارک علم و فناوری در حوزه کشاورزی، پارک ICT و پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در سطح کشور وجود دارد که در میان آن‌ها پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تنها پارکی است که به‌صورت ملی در سطح کشور فعالیت می‌کند.

معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی استفاده از ظرفیت رایزنان علمی ایران در کشورهای برای برقراری تعاملات بین پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و پارک‌های علم و فناوری دیگر کشورها را فرصت ویژه‌ای خواند و گفت: در حال حاضر پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در سه استان زنجان، فارس و جزیره کیش شعبه دارد و شعبه مشهد هم به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. همچنین با مرکز ملی فرش ایران در قم و کرمان و اصفهان هم برای ایجاد مرکز رشد وابسته، قرارداد امضا شده است.

محمدحسین ایمانیخوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی هم ضمن اشاره به پیشینه راه‌اندازی این پارک، عنوان کرد: چند سال پیش که طرح پارک در صنایع فرهنگی را مطرح کردیم به سختی مجوز گرفتیم؛ زیرا هم مقوله ناآشنا بود و هم به‌طورکلی فرهنگ در کشور ما کوچک دیده می‌شود و از همین کوچک دیده شدن فرهنگ ما بسیار لطمه خوردیم؛ اما ما از پا ننشستیم و نهایتاً پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تأسیس شد.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ادامه داد: زمانی که این پارک تأسیس شد، همه به این سمت هجوم آوردند زیرا تا آن زمان کسی فکر نمی‌کرد فرهنگ هم می‌تواند با فناوری عجین باشد و از آن درآمدزایی کرد. البته کشورهای دیگر خیلی جلوتر از ما در این زمینه ورود پیدا کردند، اما دوستان ما به سرعت الگوگیری کردند و خوشبختانه پارک به یک مرجع تبدیل شده است.

ایمانی‌خوشخو سیاست اصلی پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در 4 ساله دوم را حضور بین‌المللی خواند و گفت: وزارت علوم هم حرکت پارک‌های علم و فناوری را به این سمت تشویق می‌کند؛ البته تفاوت ما با دیگر پارک‌های علم و فناوری این است که محصول ما برای دیگر کشورها بسيار جاذبه دارد. درواقع شاید معرفی پارک‌های دیگر سخت باشد اما فرهنگ، انیمیشن، صنایع‌دستی، فیلم و موسیقی ما همه برای خارجی‌ها جذابیت دارد و قرار است ما همه این‌ها را در یک بسته فن‌آوری تنظیم و این ارتباطات را برقرار کنیم.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ضمن اشاره به ارتباط این پارک با یونسکو، برقراری ارتباط با کشورهای عضو اکو را براي تجاري سازي صنايع فرهنگی بسيار با اهميت خواند و افزود: شروع ارتباط و فعالیت با این کشورها زمینه‌ای برای توسعه فعالیت و همکاری با کشورهای دیگر است و درواقع ما می‌توانیم یک همکار برای بنیاد علمی اکو در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی باشیم.

وی با اشاره به حضور جهاددانشگاهی در عقبه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، اضافه کرد: ما به نهادی متصل هستیم که مانعی را پيش روی خود نمی‌بیند و پرش‌های بلند می‌کند، هرچند که ممکن است همیشه به هدف هم نرسد. پژوهشگاه رویان یکی از نمونه‌های موفق این نهاد است که رتبه ایران را در بسیاری از شاخه‌ها در دنیا به زیر ده رسانده است.

ایمانی خوشخو در بخش دیگر سخنان خود عنوان کرد: ما اصرار داشتيم تا پارك ملي شود زیرا فرهنگ مختص به تهران نیست. در حال حاضر قریب به 140 شرکت در حوزه‌های مختلف هنری، گردشگری، صنایع دستی، انیمیشن، بنیاد ملی موسیقی، مد و لباس در پارک مستقر هستند که همه این‌ها با تکیه بر فناوری کار می‌کنند.

سیدکمیل طیبی، رئیس بنیاد علمی اکو و استاد تمام اقتصاد بین‌الملل در ادامه اين مراسم افزود: فعالیت ما در بنیاد علمی اکو در حوزه مبادلات علمی، حمایت از فعالیت‌های علمی و فناوری، علوم پایه و مهندسی و حوزه‌های کارآفرینی است و از این منظر فعالیت‌های پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با فعالیت‌های ما در این بنیاد بیسار مناسبت دارد.

رئیس بنیاد علمی اکو ضمن بیان اینکه بنیاد علمی اکو تاکنون ارتباطات بسیار خوبی با انستیتوها یا مراکز علمی مختلف در کشور داشته، عنوان کرد: امروز هم به پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی -که ظرفیت فعالیت بالایی در حوزه فعالیت ما و به‌ویژه در بحث تجاری‌سازی و صادرات دارد، خوش‌آمد می‌گوییم.

او ادامه داد: یک ماه پیش بعضی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی نمایشگاهی در پاکستان برگزار کردند که با استقبال بسیار بالایی به همراه شد و این نشان می‌دهد چقدر استعداد برای گسترش یک بازار 500 میلیون نفری در کشورهای عضو اکو داریم.

طیبی در پایان گفت: با توجه به اینکه در مجموعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی خیلی زود کارها از گفت‌وگو به عمل است، خیلی علاقه‌مندیم که این کار تا جای خوبی پیش برود.

 امضای تفاهم‌نامه همکاری بین محمدحسین ایمانی‌خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، سیدکمیل طیبی، رئیس بنیاد علمی اکو هم پایان‌بخش این نشست بود.

انتهای پیام
captcha