پیشنهاد تشکیل وزارت «خانواده و جوانی جمعیت»
کد خبر: 4097494
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
در نامه‌ای به رئیس‌جمهور مطرح شد؛‌

پیشنهاد تشکیل وزارت «خانواده و جوانی جمعیت»

ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نامه‌ای به رئیس‌جمهور با توجه به آسیب‌پذیری نهاد خانواده و جوانان و نوجوانان در اغتشاشات اخیر، خواستار تشکیل وزارت «خانواده و جوانی جمعیت» شد.

هاشمی گلپایگانیبه گزارش ایکنا به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، در نامه سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر به آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، تشکیل «وزارت خانواده و جوانی جمعیت» با تجميع برخی سازمان‌ها و رده‌های ستادی از جمله معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سازمان بهزیستی، امور بازنشستگان وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی، سازمان بازنشستگی کشوری، معاونت جوانان وزارت ورزش و سازمان امور اجتماعی کشور پیشنهاد شده است.

در این نامه با اشاره به اصول10 و 21 قانون اساسی، آمده است: نقش بنیادی خانواده در جامعه اسلامی و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی، تضمین حقوق زن در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی و ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن را مهم توصیف کرده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این نامه با اعلام اینکه موفقیت و استحکام خانواده، موجب موفقیت و توسعه جامعه می‌شود و در مقابل، ناکامی و تزلزل خانواده موجب معضلات و بحران های جامعه خواهد شد، تصریح کرد: اغتشاشات اخیر نشان داد مهمترین کانون آسیب پذیر و زمینه ساز معضلات اجتماعی، خانواده است.

در این نامه، با اشاره به مسئولیت ۲۳ دستگاه در پیگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی در کشور و دریافت اعتباراتی بدین منظور آمده است: اما نتیجه و خروجی کار این دستگاه‌ها در سطح جامعه مشخص نیست و با افزایش آسیب‌ها و تنوع آن‌ها مواجهیم و در این عرصه کسی پاسخ‌گو نیست و هر نهادی مشکلات را به گردن دیگری می‌اندازد و هر مسئله‌ای که متولیان متکثر بدون وجود یک مرجع پاسخ گو داشته باشد به همین سرنوشت مبتلا می‌شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، پيش‌بينی، پيشگيری و مقابله با پدیده‌ها، معضلات و آسيب‌های اجتماعی مانند طلاق، کودکان کار، تکدی‌گری و ... را بدون اعمال مدیریت متمرکز و تخصصی همچنین ایجاد پیوستگی نهادی غیرممکن دانسته است.

از دیگر دلایل اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای تشکیل وزارتخانه «خانواده و جوانی جمعیت» که در این در این نامه بدان اشاره شده می‌توان به توجه مضاعف به حوزه زنان، خانواده و جمعیت، ثبات مراکز تصميم‌ساز و ارتباط منسجم آنها با یكدیگر، جلوگیری از مسئوليت‌گریزی و جزیره‌ای عمل کردن نهادهای تصميم‌ساز و اجرایی و در کنار آن هدایت مناسب منابع و امكانات و افزایش صرفه‌جویی و بهره‌وری اشاره کرد.

این ستاد برای جلوگیری از بزرگ شدن دولت با تشکیل وزارت خانه جدید، پیشنهاد ادغام وزارت ورزش با وزارت کار و تعاون و تشکیل وزارتخانه «کار و ورزش» را در این نامه مطرح کرده است.

یادآور می‌شود، چندی قبل دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تشکیل وزارتخانه خانواده و جوانی جمعیت را مطرح کرده بود.

انتهای پیام
captcha