فضای مجازی را به اهل آن بسپاریم
کد خبر: 4097340
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
رحمن زنگنه:

فضای مجازی را به اهل آن بسپاریم

یک کارشناس رسانه با تأکید بر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: فضای مجازی را به اهل آن بسپاریم؛ هر کسی نمی‌تواند در فضای مجازی بجنگد.

فضای مجازی را به اهل آن بسپاریمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست «حکمرانی و ارکان فضای سایبری در ایران و جهان» شب گذشته ۱۴ آبان ماه، با حضور رحمن زنگنه، کارشناس ارتباطات و جهادگر تبیین در فضای مجازی برگزار شد.

رحمن زنگنه در این نشست با اشاره به اساس حکمرانی گفت: برخی حکمرانی را در سه سطح و برخی در پنج سطح تعریف می‌کنند. به این معنا که معتقدند اول باید سیاستگذاری و سپس راهکار‌ها و راهبرد‌ها را تبدیل به قانون و در ادامه بر اجرای قانون نظارت کرد. در این راستا رهبر معظم انقلاب، سیاست‌ها از جمله سیاست‌های فضای مجازی را به شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده‌اند، اما پیگیری آن به درستی انجام نشده است.

وی در ادامه افزود: برای هر یک از سطوح حکمرانی باید سازوکار‌های لازم فراهم شود که متأسفانه کشور ما در همان سطح سیاستگذاری باقی مانده است.

سیاست‌های رهبری زمین مانده است

زنگنه ادامه داد: اساس راه‌اندازی حکمرانی فضای سایبری این است که اول باید سرزمین فضای مجازی خود را راه‌اندازی کنیم. پس از آن به دنبال این باشیم که حکمرانی آن را پیاده کنیم. در واقع سیاست‌ها و راهبرد‌های مقام معظم رهبری زمین مانده و همین امر باعث شده، سرزمین و مرز‌های مجازی نداشته باشیم.

این کارشناس رسانه با تأکید بر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: با تشکیل شبکه ملی اطلاعات می‌توانیم سرزمین سایبری داشته باشیم و در این صورت مرز مجازی ما مشخص شده است. برخی معتقدند شبکه ملی اطلاعات را باید همتراز و هم‌اندازه مرز‌های جغرافیایی کشور پیاده کنیم، اما من معتقدم در بحث سایبری باید جغرافیا و پهنای مقاومت را در نظر بگیریم و در این راستا حاج قاسم‌هایی فدا کنیم تا مرز سایبری کشورمان ایجاد شود.

وی تصریح کرد: مشکل کار ما در تمام سطوح از جمله آموزش و پرورش، شورای عالی فرهنگ، شورای عالی امنیت و شورای عالی فضای مجازی، در بحث حکمرانی است که باید از ابتدا درست و محکم پی‌ریزی شود. در واقع باید فضای مجازی را به اهل آن بسپاریم. هر کسی نمی‌تواند در فضای مجازی بجنگد.

آتش به اختیار عمل کنیم

زنگنه ادامه داد: رهبر انقلاب حکمرانی دقیقی را برای تمدن اسلامی مطرح و مراحل دستیابی به آن را در پنج سطح تعریف کردند که سطح اول، انقلاب اسلامی بود که رقم خورد. در مرحله دوم نظام اسلامی بود که به ثمر رسید. مرحله سوم تشکیل دولت اسلامی، مرحله چهارم تشکیل جامعه اسلامی و مرحله نهایی تشکیل امت اسلامی است. ما در تشکیل دولت اسلامی درجا می‌زنیم و نمی‌توانیم از این مرحله عبور کنیم که باید علت یا علل آن را شناسایی و مشکل را حل کنیم.

این پژوهشگر رسانه گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هر جا مسئولی را دیدید که عملکرد درستی ندارد، خودتان آتش به اختیار وارد شوید و از راه درست و اخلاق‌مدارانه مطالبه‌گری کنید. باید به این مسئله توجه کنیم. چند وقتی است که در کشورمان مشکلاتی را شاهد هستیم، اغتشاشگران حجاب از سر زنان برمی‌دارند، اموال عمومی را به آتش می‌کشند و نابود می‌کنند. باید از مارپیچ سکوت عبور کنیم. ما که ادعا می‌کنیم انقلابی و بابصیرت هستیم جزو ساکتین فتنه نباشیم. کمی از بروکراسی اداره فاصله بگیریم و به فعالیت‌های جهادی بپردازیم.

وی تأکید کرد: اگر در مارپیچ سکوت باقی بمانیم و آتش به اختیار عمل نکنیم، دور نیست که نوامیس ما از ترس اینکه حجاب را از سرشان برندارند، از منزل خارج نشوند. نگذاریم دشمن با ترفند‌های عدیده و بمباران اطلاعاتی سرمان کلاه بگذارد و همه مسائل را وارونه نشان دهد.

راهی جز بسته شدن پیامرسان‌های خارجی نبود

زنگنه در ادامه نشست مجازی در پاسخ به سؤال یکی از مخاطبان درباره اینکه عاقبت فیلترینگ چه می‌شود، گفت: من مخالف فیلترینگ هستم، اما اینکه ما اجازه دهیم یک سرویس خارجی بدون اینکه قوانین کشور ما را قبول داشته باشد و در مواقع ضروری پاسخگوی اعمال خود باشد، وارد کشورمان شود، مطمئناً جایز نیست و ظلم به کشور، انقلاب و مردم محسوب می‌شود؛ زیرا آن‌ها به راحتی امنیت ملی ما را زیر سوال می‌برند و راهی جز بسته شدنشان وجود نداشت.

وی یادآور شد: تا زمانی که دبیران شوراهای عالی امنیت ملی، فرهنگ و فضای مجازی تغییر نکنند و افرادی باشند که در هشت سال گذشته بودند، هیچ تغییری را شاهد نخواهیم بود. ما این مطالبه را به صورت جدی داریم که این افراد تغییر کنند. مدیرانی که در هشت سال گذشته کاری نکردند، از این پس نیز کاری نخواهند کرد. باید جوانان نخبه جایگزین این افراد شود.

انتهای پیام
captcha