توهم «اسلامی‌سازی»؛ عامل خصومت نروژی‌ها علیه مسلمانان
کد خبر: 4097332
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
تحقیقات نشان می‌دهد؛

توهم «اسلامی‌سازی»؛ عامل خصومت نروژی‌ها علیه مسلمانان

تحقیقات نشان می‌دهد که یک سوم از مردم نروژ علیه مسلمانان دیدگاه منفی دارند. همچنین بسیاری از مردم این کشور به دلیل ناآگاهی و عدم شناخت صحیح، از مسلمانان وحشت دارند.

به گزارش ایکنا به نقل از لایف این نروی، به نظر می‌رسد بسیاری از مردم نروژ از اسلام ترس زیادی دارند. این اتفاق چطور رخ داده است؟

 مسلمانان از خود می‌پرسند که آیا نروژ مکانی امن برای زندگی و عمل به دینشان است؟ آمارها حاکی از آن است که در میان عموم مردم نروژ ترس عمیقی از مسلمانان وجود دارد. در رسانه‌های نروژی، اسلام‌هراسی یا نفرت از مسلمانان اصطلاحی است که برای توصیف تعصب، ترس و خصومت علیه اسلام و مسلمانان استفاده می‌شود. 

اسلام‌هراسی، الهام‌بخش تروریست نروژی

ممکن است بسیاری از مردم ندانند که حمله تروریستی 22 ژوئیه 2011، که در آن 77 نفر کشته شدند، به نوعی متأثر از اسلام‌هراسی انجام شد. تروریست جوانی به نام برویک، به نوعی تئوری توطئه معتقد و بر این باور بود که نخبگان سیاسی و دانشگاهی در اروپا با کشورهای عربی برای افزایش مهاجرت مسلمانان همکاری می‌کنند.

تئوری توطئه که با نام یورابیا (Eurabia) شناخته می‌شود، توسط برتری‌طلبان سفیدپوست در سراسر این قاره حمایت می‌شود. آنها همچنین فکر می‌کنند که این توطئه برای نابودی تمدن اروپایی و تبدیل اروپا به یک مستعمره اسلامی است.

به نظر می‌رسد این تروریست، حزب کارگر نروژ (Arbeiderpartiet) را نماینده نخبگان نروژ می‌دانست و متقاعد شده بود که آنها به مسلمانان کمک می‌کنند تا نروژ را تصرف کنند.

به نظر می‌رسد او با شلیک بی‌هدف به مردم در اردوی تابستانی سالانه حزب کارگر برای جوانان، سعی کرد با تخریب آینده سیاسی آنها از این امر جلوگیری کند. بسیاری از قربانیان نوجوان بودند.

اگرچه تعداد کمی از نروژی‌ها به طور آشکار از نظریه‌های توطئه حمایت می‌کنند، به نظر می‌رسد ترس عمیقی از مسلمانان در عموم مردم وجود دارد. یک نظرسنجی در سال 2017 نشان داد که 30 درصد از مردم نروژ با این جمله موافق هستند که مسلمانان می‌خواهند اروپا را تصاحب کنند.

این نظرسنجی، تحقیقاتی را نسبت به یهودیان و مسلمانان انجام داد و نتیجه این بود که حدود یک سوم جمعیت تعصبات آشکاری نسبت به مسلمانان دارند. به عنوان مثال، 39 درصد با این جمله موافق هستند که مسلمانان تهدیدی برای فرهنگ نروژ هستند و تقریباً 50 درصد از این گزاره حمایت می‌کنند که مسلمانان عمدتاً خود را در افزایش آزار و اذیت مقصر می‌دانند.

 اگرچه اکثریت مردم (80 درصد) فکر می‌کنند چنین نگرش‌هایی در نروژ رایج است، تعداد کمی انجام کاری برای مبارزه با اسلام‌هراسی را ضروری می‌دانند. بسیاری از مسلمانان در نروژ احساس می‌کنند که به خاطر اقدامات تروریستی انفرادی و اعمال غیرانسانی به نام اسلام، مقصر هستند.

افزایش اسلام‌ستیزی در نروژ

زمانی که  یوناس گاهر استوره، نخست‌وزیر نروژ با جوامع مسلمان تماس گرفت تا در مراسم یادبود 22 ژوئن امسال علیه اسلام رادیکال صحبت کند، نمایندگان جامعه اسلامی احساس کردند که این حمله به همه مسلمانان نروژی است.

علاوه بر این، آنها استدلال کردند که استوره به دیدگاه‌های کلیشه‌ای و اسلام‌هراسی کمک می‌کند. استوره، از سوی دیگر، اصرار داشت که نیت خوبی دارد و مهم است که علیه انواع رادیکالیسم صحبت کند.

رواج توهم اسلامی‌سازی نروژ

در سیاست نروژ، نگرش‌هایی با مؤلفه‌های اسلام‌هراسی برای اولین بار در حدود سال 2009 زمانی که سیو جنسن، رهبر حزب پیشرفت(FrP)، اصطلاح «اسلامی‌سازی مخفیانه» یا «اسلامی‌سازی پنهانی» را به کار برد، رخ داد. این بسیار بحث برانگیز بود، زیرا این اصطلاح در واقع توسط نظریه‌پردازان توطئه که بریویک از آنها الهام گرفته بود، استفاده می‌شود.

نمونه‌هایی که FrP به آن اشاره می‌کند مثلاً زمانی است که کودکان نروژی باید در جشن تولد غذای حلال بخورند یا زمانی که پلیس به زنان مسلمان اجازه می‌دهد در عکس‌های پاسپورت خود حجاب داشته باشند و دختران مسلمان از پسران، آموزش شنای جداگانه داشته باشند.

یکی از نمونه‌هایی که به عنوان اسلامی‌سازی توصیف می‌شود، زمانی بود که ولیعهد هاکون در سال 2019 از یک مرکز اسلامی بازدید و یک زن مسلمان از دست دادن با او خودداری کرد.

سازمان «اسلامی‌سازی نروژ را متوقف کنید» (SIAN)، سازمانی است که با آنچه که آنها به عنوان افزایش اسلامی شدن نروژ تصور می‌کنند مبارزه می‌کند. آنها حدود 12 هزار دنبال کننده در فیسبوک دارند. SIAN تظاهرات اعتراضی علیه اسلام در سراسر نروژ برگزار می‌کند. آنها همچنین چندین بار قرآن را در ملاء عام سوزانده‌اند.

بر اساس وب‌سایت سیان، اسلام یک ایدئولوژی و جنبش «برخلاف قانون اساسی و جامعه نروژ» است. علاوه بر این، آنها ادعا می‌کنند که اسلام با ارزش‌های دموکراتیک و انسانی در سراسر جهان ناسازگار است. آنها ادعا می‌کنند که نژادپرست نیستند. با این حال، لارس تورسن، رهبر این سازمان، قبلاً به دلیل ابراز جملات نفرت‌انگیز علیه مسلمانان محکوم شده بود.

 سوزاندن قرآن در نروژ قانونی است

قرآن‌سوزی در این کشور قانونی است زیرا اعتراض نسبت به یک ایدئولوژی تلقی می‌شود و بر اساس آزادی، بیان قانونی است. تعصب و ابراز نفرت نسبت به نظام‌ها و ایدئولوژی‌ها اعم از اسلام یا نمادهای دینی در قانون اساسی نروژ مشروع است. با این حال، طبق قانون جنایی نروژ، ابراز نفرت از یک فرد به دلیل قومیت، رنگ پوست یا اعتقادات مذهبی غیرقانونی است.

اقدام سیاسی برای جلوگیری از اسلام‌هراسی

دولت قبلی نروژ یک طرح اقدام را برای مبارزه با تبعیض و نفرت نسبت به مسلمانان آغاز کرد. هدف از این طرح، کاهش گرایش‌های اسلام‌هراسانه از طریق همکاری با سازمان‌های مسلمان، گفت‌وگو با پلیس، مدارس، مهدکودک‌ها و جامعه مدنی است. علاوه بر این، هدف دیگر آن افزایش دانش به‌طور کلی و به‌ویژه در مورد بازار کار است. سؤال این است که آیا این امر منجر به تعصب کمتر نسبت به مسلمانان و ترس کمتر از اسلام در نروژ در آینده خواهد شد؟

انتهای پیام
captcha