تکمیل پروژه تحقیقاتی در مورد فرهنگ مسلمانان بلغارستان
کد خبر: 4097105
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷

تکمیل پروژه تحقیقاتی در مورد فرهنگ مسلمانان بلغارستان

یک پروژه تحقیقاتی با هدف واکاوی میراث فرهنگی مسلمانان در بلغارستان در دوره 1920 تا 1950، از سوی مؤسسه قوم‌شناسی و مطالعات عمومی و با همکاری آکادمی علوم بلغارستان(IEFSEM) انجام شد.

به گزارش ایکنا به نقل از BTA، آکادمی علوم بلغارستان در وب‌سایت خود اعلام کرد که این تحقیق با همکاری دفتر مفتی اعظم این کشور در پایان ماه اکتبر(9 آبان) تکمیل شده است.

در این پروژه، تیمی از محققان به سرپرستی دانشیار یلیس ارولووا، اسناد چاپی و دست‌نویس و تصاویری را که تا به حال تحقیقی روی آنها انجام نشده و مربوط به تاریخ و فرهنگ مسلمانان در بلغارستان بود، تهیه کردند. این اسناد در دفتر مفتی بلغارستان و سایر نقاط این کشور پراکنده بود.

برخی از این اسناد در قرن نوزدهم تهیه شده است.

 محققان در این پروژه، اسناد، کتاب‌ها و نسخ خطی نوشته شده به زبان‌های ترکی عثمانی، عربی، فارسی، رومانیایی و ترکی را که در خطر آسیب‌دیدگی بودند، دیجیتالی کردند.

اسناد و مطالب جدید تحقیق شده در موضوعات و زمینه‌های بسیار متنوعی بوده و در موضوعات مختلفی مانند آموزش، الهیات، داستان، مدیریت دولتی، ازدواج و طلاق، مبایعه‌نامه، فتوا در امور مختلف خانواده، تا دستور پخت و پز و دعا برای دفع شر طبقه‌بندی شده است. این تحقیقات به زبان‌های بلغاری و انگلیسی ترجمه و حاشیه‌نویسی شده است.

در مجموع 1088 فایل در پرونده‌های دیجیتال آرشیو قوم‌نگاری آکادمی علوم بلغارستان بایگانی شده است.

براساس آمار رسمی دولت بلغارستان حدود 580 هزار نفر از جمعیت این کشور که 6 میلیون و 899 هزار نفر تخمین زده شده است، مسلمان هستند.

انتهای پیام
captcha