دهبکری؛ روستای برگزیده دوستدار کتاب ایران
کد خبر: 4096817
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰

دهبکری؛ روستای برگزیده دوستدار کتاب ایران

روستای دهبکری یکی از مناطق دیدنی شهرستان بم است که علاوه بر موضوع گردشگری به‌عنوان روستای دوستدار کتاب شناخته می‌شود و در هشتمین جشنواره ملی روستاها و عشایر دوستدار کتاب جزو 10 روستای برگزیده انتخاب شد.

دهبکری روستای برگزیده دوستدار کتاب ایران

روستای زیبای دهبکری یکی از مناطق دیدنی شهرستان بم است که در ۵۰ کیلومتری غرب بم در جاده جیرفت قرار گرفته است. این روستا به‌دلیل طبیعت زیبا، رودخانه‌ای بزرگ، جنگل بنه و آب‌ و هوای خوب همواره به یکی از مقاصد مهم گردشگری کرمان تبدیل شده است. اما چند وقتی است که این روستا علاوه بر موضوع گردشگری به‌عنوان روستای دوستدار کتاب شناخته می‌شود و در هشتمین جشنواره ملی روستاها و عشایر دوستدار کتاب جزو 10 روستای برگزیده انتخاب شد به همین دلیل در این گزارش به معرفی فعالیت‌های کتابخوانی این روستا می‌پردازیم.

معصومه راسخ، مسئول کتابخانه روستای دهبکری که نزدیک به ۳۰ سال برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستای دهبکری تلاش می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از کرمان گفت: کتابخانه روستای دهبکری از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ فعال بود و پس از آن تعطیل شد و بار دیگر در سال ۱۳۷۳ این کتابخانه رونق گرفت و در حال حاضر نزدیک به هزار عضو فعال دارد.

وی که امکان شرایط بهتر زندگی برایش فراهم است، اما ماندن در روستا را ترجیح می‌دهد، بیان کرد: علاقه بسیاری برای خدمت به مردم و کتاب دارم. در سال‌های اولیه کارم فعالیت بسیاری انجام می‌دادم و به‌عنوان کتابدار نمونه نیز معرفی شدم. در این روستا نیز تصمیم گرفتم مردم را برای کتابخوانی ترغیب کنم که طرح‌های مختلف کتابخوانی با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

راسخ ادامه داد: طرح بانوان خانه‌دار دوستدار کتاب، کشاورز دوست‌دار کتاب، دانش‌آموز دوستدار کتاب، کاسب دوستدار کتاب و... از جمله طرح‌هایی بود که تلاش کردم در روستا اجرا شود. به تدریج تعداد افراد کتابخوان در روستا زیاد شد و جلسات کتابخوانی را در زمان پیاده‌روی، کوه‌نوردی، در منزل اهالی روستا، مدارس روستا و... برگزار می‌کنیم.

وی افزود: تلاش می‌کنیم کتابخوانی را در ادارات و مدارس رواج دهیم، به همین منظور با هماهنگی مدیران مدارس روستا، زمان‌هایی را به معرفی کتاب‌های خوب به دانش‌آموزان اختصاص می‌دهیم. همچنین برنامه‌های کتابخوانی، شاهنامه‌خوانی و قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان در روستا اجرا می‌شود.

مسئول کتابخانه روستای دهبکری بیان کرد: یکی از طرح‌هایی که در روستای دهبکری اجرا می‌شود، طرح بانوان دوستدار کتاب است که با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شده است. در این طرح بانوان خانه‌دار در منزل یکی از اهالی جمع شده و به خواندن کتاب و نقد و بررسی آن می‌پردازند.

مریم باغگلی از بانوان دوستدار کتاب و فعالان کتاب روستای دهبکری که تحصیلاتی زیر دیپلم دارد، اما نزدیک به ۲۰ سال است که نه تنها زمان خود را وقف کتابخوانی کرده است، بلکه خانه خود را نیز برای برپایی محافل کتابخوانی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد، به خبرنگار ایکنا گفت: اگرچه فعالیت‌های خوب کتابخوانی در روستای دهبکری انجام می‌شود، اما کتابخانه این روستا وضعیت مناسبی ندارد. محیط کوچک، ساختمان قدیمی، قرار گرفتن در مسیر سیلاب از مهمترین مشکلات این کتابخانه است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین درخواست‌های مردم دهبکری ساخت کتابخانه‌ای درخور و شایسته مردم است. ساختمان کتابخانه روستای دهبکری بسیار قدیمی و سالن مطالعه آن کوچک است. این کتابخانه چندین بار در سیل دچار آسیب شده و تجهیز این مکان قدیمی با این وضعیت فایده‌ای ندارد، زیرا ممکن است بار دیگر دچار سیلاب و یا حادثه‌ای شده و تجهیزات را از بین ببرد.

احمد وفایی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کرمان نیز درباره موقعیت مکانی کتابخانه روستای دهبکری اظهار کرد: کتابخانه روستای دهبکری در مسیر سیل قرار دارد و چندین مرتبه نیز در سیل بخش‌هایی از کتابخانه آسیب و کتاب‌ها را خراب کرده است. با توجه به استقبال خوب مردم دهبکری از کتاب، می‌طلبد کتابخانه‌ای مجهز با ساختارهای مناسب و در شأن مردم ايجاد شود.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌ها تنها می‌تواند به اداره کتابخانه‌ها ورود کند و کار احداث کتابخانه با همراهی نهادهای مرتبط(ارشاد، شهرداری و...) محقق می‌شود، به انتخاب دهبکری به‌عنوان روستای دوستدار کتاب ایران اشاره کرد و گفت: در این روستا فعالیت‌های متعدد کتابخوانی برای گروه‌های مختلف مردم برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha