چند نکته برای برقراری ارتباط مؤثر و آرامش جامعه
کد خبر: 4096776
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۹

چند نکته برای برقراری ارتباط مؤثر و آرامش جامعه

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ پیام نور قزوین گفت: طبق کلام معصوم(ع) روح اخوت و برادری باید در همه ارکان جامعه نهادینه شود نه اینکه با عده‌ای دوست باشیم و عده‌ای را غیر‌خودی بشماریم. وقتی نیاز است در جامعه‌ای سرشار از آرامش و اعتماد و احترام زندگی کنیم دیگر ضدیت با برادر مسلمان جایگاهی ندارد.

اخوت و برادری

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین هادی کاظمی‌نژاد، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ پیام نور قزوین، ۱۲ آبان‌ماه با حضور در برنامه «راه آسمان» شبکه استانی صداوسیمای مرکز قزوین، اظهار کرد: ارتباط مؤثر تنها راهی است که از طریق آن می‌توان مفاهیم، احساسات، آرزوها و خواسته‌ها را به‌درستی به دیگران‌ منتقل کرد.

وی گفت: ارتباط مؤثر تضمین‌کننده‌ سلامت روان فرد و خانواده و اجتماع است و از طریق آن می‌توان بر مشکلات مختلف فائق آمد. هرگونه دلخوری، سوء‌تفاهم، سوء‌ظن و اختلاف در اقشار مختلف و نهادهای مختلف را با کلام صحیح و ارتباط مؤثر می‌توان حل کرد.

این مشاور مذهبی با اشاره به اصول برقراری ارتباط مؤثر بیان کرد: اصل اول «احترام» است، در ارتباط مؤثر باید برای خود و دیگران احترام قائل شویم. در کلام معصومین(ع) مؤمن کسی است که با هر فردی روبه‌رو می‌شود برای او احترام قائل باشد. حضرت امیر(ع) خطاب به مالک اشتر می‌فرماید که کسی که با تو روبه‌رو می‌شود یا همچون تو یک مسلمان است یا همنوع توست و یک انسان است. این نوع نگاه یعنی حرکت بر مبنای مشترکات، یعنی باید او را موجود ارزشمندی ببینی و به حساب آوری، نه اینکه خودت را از آنان بالاتر بدانی یا تصور کنی آن‌ها افرادی‌ هستند که نه تنها به تو سود نرسانده بلکه شری از آن‌ها به تو رسیده است.

کاظمی‌نژاد یادآور شد: در کنار مسیر درست زندگی، مسیر مخرب هم وجود دارد که مترصد قطع کردن رگ حیات این ارتباط و تعامل مؤثر است. در ارتباط، دو طرف باید در مسیر صحیح حرکت کنند. برخی دیدگاه‌ها حاصل تفکرات شیطان است مانند این جمله که «هر کسی مسئول خودشه، این مشکل توئه، به تو چه یا به من چه»؛ ما در دو سوی این ارتباط قرار داریم، همه وظیفه داریم ارتباط موجود را ببینیم و به آن احترام بگذاریم و در جهت بهبود آن تلاش کنیم.

مسئول نمایندگی ولی‌‌فقیه در دانشگاه‌ پیام نور قزوین تصریح کرد: ارتباط زوجیت، رابطه زن و شوهری، رابطه‌ی والدگری، رابطه پدر و مادر فرزندان، در نظر گرفتن تعاملات فرزندان، اینها تعاملات بسیار مهمی است که باید به دیده‌ احترام به آن‌ها نگاه کرد.

وی تأکید کرد: طبق کلام معصوم(ع) روح اخوت و برادری باید در همه ارکان جامعه نهادینه شود نه اینکه با عده‌ای دوست باشیم و عده‌ای را غیر‌خودی بشماریم. وقتی نیاز است در جامعه‌ای سرشار از آرامش و اعتماد و احترام زندگی کنیم دیگر ضدیت با برادر مسلمان جایگاهی ندارد. طبق فرمایش دین، شما در یک کشتی قرار دارید، هر بخشی از آن سوراخ شود همه با هم غرق خواهید شد، پس اگر در جهت تخریب برادر مؤمن خود قدم برداری مطمئن باش در وهله اول تو خراب خواهی شد و دود آن به چشم خودت خواهد رفت.

کاظمی‌نژاد بیان کرد: تخریب یکدیگر، سوء‌ظن، طعنه‌ زدن، دشنام دادن همه قطعات یک دومینوی شیطانی است که سقوط یک فرد همه جامعه را به تباهی خواهد کشاند. مرحوم علی صفایی در خصوص حجاب نامناسب خانمی به او تذکر داد و او نپذیرفت، سپس فرمود، کسی که گرد و غبار ایجاد می‌کند، غبار بر سر او هم خواهد نشست. در واقع هر فرد جزئی از یک مجموعه بزرگ است، نمی‌تواند با ناهماهنگی، تعارض و تضاد در ارزش‌های جامعه ایجاد کند و بگوید جامعه به من ربطی ندارد.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ پیام نور قزوین گفت: اصل دیگر در ارتباط مؤثر «خوشبینی» است که در مقابل آن سوء‌ظن و بدگمانی قرار دارد و برخی از آن‌ها گناه است. پس باید آموزش ببینیم و به جنگ سوءظن، سوء‌تفاهم، لجن‌پراکنی، سیاه‌نمایی و دروغ‌پردازی‌ها برویم تا خوشبینی در جامعه از بین نرود. مگس روی آلودگی‌ها می‌نشیند و پروانه روی گل، خوشبین باشیم و جامعه را هم به حسن‌ نیت دعوت کنیم، چراکه بدبینی بر ملا کردن عیوب دیگران را به دنبال دارد. در ارتباط‌ها با حسن‌ظن رفتار کنید و اگر مشکل کوچکی به‌وجود آمد با تغافل و توجیه از آن عبور کنید تا چهره برادر مؤمن شما تخریب نشود.

کاظمی‌نژاد با بیان اینکه در برخورد با رفتار برادر مؤمن ابتدا ۷۰ ظن‌ نیک داشته باشیم و سپس به ظن‌ بد بپردازیم، اظهار کرد: در درون ما اغراضی همچون خشم، تخریب‌گری، منفی‌بافی و احتمالات بد وجود دارد که باید با خوشبینی به آن‌ها بی‌اعتنا شویم چون تلاقی این پژواک‌های دورنی با وسوسه‌های بیرونی شیطان حاصلی جز تخریب شخصیت ما در برابر دیگران نخواهد داشت.

وی یادآور شد: این روزها فضای مجازی موجی از انرژی‌های منفی، سوء‌ظن و سوء‌تعبیرهاست. دشمن را بَزَک کرده و دوست را دشمن جلوه می‌دهد و ما باید در این فضای مسموم ناامیدی، با گفتمان خدا و دین و قرآن و اهل‌ بیت(ع) حرکت کنیم تا دل‌ها آرام گیرد و با کیفیت بهتری نسبت به گذشته زندگی کنیم.

این مسئول بیان کرد: هر یک از دو طرف رابطه در تلاش برای از بین بردن رابطه باشد هر دو آسیب خواهند دید. بنابراین، باید از رفتارهای ناشایست و سوء‌تعبیر بپرهیزیم چون وقتی از موضوعی برداشت منفی داشته باشیم به‌دنبال آن دشمنی و انتظار ضربه‌ زدن هم خواهد آمد. زمانی که سوء‌ظن به سراغ ما بیاید حتی از کارهای خنثی در طرف مقابل هم برداشت دشمنی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: این صفت منافقان است که فکر می‌کنند هر دو نفری که با هم در حال گفت‌وگو هستند بدگویی آنان را می‌کنند. در این میان بعضی پیشتر رفته و نسبت به رفتار خود هم ظن‌ بد دارند و متأسفانه در مرحله بالاتر قرآن می‌فرماید که برخی نسبت به خدا بدگمانند یعنی اگر دست‌شان به خدا برسد می‌دانند چه کار کنند؛ که این اوج سوءظن و پر و بال دادن به این صفت ناشایست و خانمان برانداز است.

کاظمی‌نژاد در پایان گفت: شیطان برنامه دارد که تمام رابطه‌هایی را که انسان را به سوی کمال و تعالی سوق می‌دهد، خدشه‌دار کرده و از میان بردارد، که از میان آن‌ها می‌توان به رابطه فرد با خودش، با نزدیکانش، با افراد جامعه، با خدا، با فرستاده‌ خدا و کلام وحی، با فرمایشات معصومین و رابطه فرد با حرم معصومین(ع) اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha