جمع‌آوری بالغ بر 105 میلیارد تومان زکات در نیمه نخست امسال
کد خبر: 4096716
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
در خراسان رضوی انجام شد

جمع‌آوری بالغ بر 105 میلیارد تومان زکات در نیمه نخست امسال

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی گفت: در 7 ماهه نخست سال جاری، در حوزه زکات بیش از 105 میلیارد تومان جمع‌آوری داشته‌ایم که نشان از حضور مردم متدین خراسان رضوی در رفع نیازهای محرومین است.

رضا سلم‌آبادی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی «زکات»، امروز 12 آبان ماه، با حضور آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، حجت‌الله عبدالملکی، حجت‌الاسلام حاج محسن کازرونی و حمیدرضا ترقی از اعضای هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره)، حجت‌الاسلام محمدطا‌ها مهری، مدیرکل امور اجرایی زکات کشور، حجت‌الاسلام محمدحسین ایزدی، مسئول دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی، مدیران کمیته امداد امام خمینی(ره) استان‌های همجوار و نیز جمعی از مدیران سازمان‌ها، رؤسای اجرایی زکات کشور، مبلغان، رابطان، مؤدیان زکات و روسای کمیته امداد در شهرستان‌ها، مسئولین زکات شهرستان‌ها و ائمه جماعات در مجتمع آیه‌های مشهد، برگزار شد.

رضا سلم‌آبادی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی، در این مراسم، ضمن بیان عملکرد زکات در 7 ماهه نخست سال 1401 این استان، اظهار کرد: رویکرهای اصلی این کمیته در 7 دسته شامل توجه ویژه به نیازهای معیشتی مددجویان در راستای کاهش فقر مطلق، توانمندسازی فکری، فرهنگی و اقتصادی مددجویان با تأکید بر ایجاد اشتغال دانش‌بنیان، پایدارسازی مشاغل و افزایش درآمد طرح‌های اشتغال‌آفرین، استقرار نظام نیازسنجی و اولویت‌بندی ارائه خدمات معوض به جای بلاعوض، تأکید بر هم‌افزایی منابع از سوی استان‌ها، مردمی نمودن امداد و واگذاری امور تصدی‌گری به مردم (برون سپاری خدمات) و توجه ویژه به مددجویان ساکن در مناطق محروم و مرزی، تقسیم‌بندی شده است.

وی در توصیف وضعیت ساختاری زکات در خراسان رضوی بیان کرد: در مجموع، 1168 روستاهای زکات‌دهنده و 1139 روستاهای مشمول زکات در خراسان رضوی وجود دارد، تعداد مودیان زکات 1205 نفر و مبلغین زکات 523 نفر در استان هستند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی در خصوص منابعی که در برنامه عملیاتی امسال تعریف شده است، تصریح کرد: بیش از 154 میلیارد تومان مجموع منابعی بوده که برای استان تعریف شده که به نقد و کالا، همچنین در برگیرنده زکات واجب، زکات مستحب، فطریه، کفارات است که قریب به 40 میلیارد تومان آن مبالغ نقدی کل استان و بیش از 65 میلیارد تومان کالا جمع‌آوری شده است. بدین ترتیب در حوزه زکات بیش از 105 میلیارد تومان جمع‌آوری داشته‌ایم که نشان از حضور مردم متدین خراسان رضوی در رفع نیازهای محرومین است. همچنین حدود 6000 درخت در خراسان رضوی پلاک شده است که محصول آن به مصرف نیازمندان خواهد رسید. بنابراین با گذشت 7 ماه از سال، حدود 70 درصد از برنامه‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) در خراسان رضوی تحقق یافته است.

سلم‌آبادی به معرفی 5 گروه ساخت مستند، طرح ترویجی، مراکز تخصصی زکات، روش‌های نوین و طرح‌ جهادی به عنوان برنامه‌های اجرایی پرداخت و تشریح کرد: ساخت 80 مستند زکات شهرستان‌ها و پخش از شبکه استانی، اجرای طرح هر روستایی یک مؤدی زکات، ایجاد 60 مرکز نیکوکاری تخصصی زکات، استفاده از روش‌های نوین برای مبلغان و رابطان به تفکیک زکات واجب، مستحب، فطریه و کفارات، همچنین اجرای طرح نهضت جهادی زکات در ایام فصل برداشت از مهم‌ترین برنامه‌های اجرا شده سال 1401 است.

انتهای پیام
captcha