علی‌اکبرزاده: حوزه فرهنگ درگیر سندرم موازی‌کاری است
کد خبر: 4096230
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
گزارش ایکنا از نشست خبری برنامه‌های هفته کتاب جهاددانشگاهی/ 2

علی‌اکبرزاده: حوزه فرهنگ درگیر سندرم موازی‌کاری است

رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی گفت: در حوزه فرهنگ سندرم کار تکراری و موازی‌کاری داریم در حالی که می‌شد انجام کارهای تکراری را به هم‌افزایی تبدیل کرد.

نشست خبری برنامه‌های هفته کتاب جهاددانشگاهی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اعلام برنامه‌های جهاددانشگاهی در هفته کتاب در سطح دانشگاهای کشور با حضور جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و جمعی از اهالی رسانه، امروز سه‌شنبه 10 آبان در سالن اجتماعات شهید صبوری ساختمان جهاددانشگاهی برگزار شد.

در بخش دوم و پایانی این نشست حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در این نشست ضمن اشاره به فعالیت جهاد در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی، بیان کرد: جهاددانشگاهی همیشه فارغ از هیاهوها کار خود را انجام داده و در بسیاری عرصه‌ها توانسته پیشگام باشد که یکی از آن عرصه‌ها بحث کتاب، نشر و فرهنگ مکتوب است.

بی‌توجهی به آثار فاخر دانشجویی

وی با اشاره به رویدادهایی مانند کتاب سال و پایان‌نامه سال دانشجویی به‌ عنوان قدیمی‌ترین رویدادهای ترویجی جهاددانشگاهی عنوان کرد: این دو رویداد از سال 79 شروع شده و مسئله بنیانگذاران آن‌ها حمایت از دانشجویان اهل فکر، اندیشه، علم و صاحب قلم و دغدغه آن‌ها ایجاد یک مجمع برای معرفی و تقدیر این دانشجویان بوده است تا نهادهایی که نسبت به حمایت از دانشجوها مسئولیت دارند، از مجرای جهاددانشگاهی با استعداد و توانایی این دانشجوها آشنا شوند و از آن‌ها حمایت کنند که متاسفانه در این سال‌ها بخش دوم آن اتفاق نیفتاده است.

رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی ادامه داد: وقتی از افراد برگزیده در یک برنامه فاخر -که مخصوص صاحبان فکر و قلم است-  حمایت نمی‌شود، در حقیقت کار و میدان به حرف سخیف و سطحی و افرادی عاری از فکر فاخر واگذار می‌شود. وقتی به نویسنده یک کتاب خوب علمی یا کسی که پایان‌نامه‌اش در رشته خود و در سطح کشور بهترین شده است، توجه نمی‌شود؛ طبیعی است که توجه‌ها به سمت کسی جلب می‌شود که در اینستاگرام یا هر فضای دیگری حرف و مطلب سخیف ارائه می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه این غفلتی است که نهادهای متولی علم و فرهنگ در کشور انجام دادند، اضافه کرد: جهاددانشگاهی کار خود را انجام داده و افراد فاخر را معرفی کرده است؛ اما در بخش دوم که دیگر دستگاه‌ها باید حمایت کنند، کار خود را انجام ندادند.

سندرم موازی‌کاری در حوزه فرهنگ

علی‌اکبرزاده با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگ سندرم کار تکراری و موازی‌کاری داریم، تصریح کرد: برای مثال جهاددانشگاهی مسابقات پایان‌نامه سه‌دقیقه‌ای و کتاب سه‌دقیقه‌ای را شروع کرده، یک نهاد دیگر هم همین برنامه را به‌ صورت موازی شروع می‌کند. درصورتی که می‌توانستند به‌جای موازی‌کاری با جهاددانشگاهی هم‌افزایی داشته باشند و برنامه بهتری اجرا کنیم زیرا وظیفه ما و دیگرانی که متولی امر فرهنگ هستند، حمایت از کار فاخر است. حمایت از کار فاخر کمک می‌کند وضعیتی که امروز در فضای مجازی شاهد هستیم را تا حدی به سمت مطلوب پیش ببریم و آن را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در ادامه صحبت‌های خود به ارائه گزارشی از ویژه برنامه‌های جهاد در هفته کتاب ارائه کرد و گفت: روز 16 آبان مرحله نیمه‌نهایی مسابقات پایان‌نامه سه‌دقیقه‌ای و روز ۱۷ آبان فینال مسابقات را اجرا می‌کنیم. این مسابقات که از سال 95 شروع شده، به‌نوعی الهام‌گرفته از مسابقات تری‌ام‌تی است که مبدع آن دانشگاه کوئیزلند استرالیا بوده و در جهان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بنا داشتیم این مسابقات را در سطح منطقه‌ای هم اجرا کنیم، اضافه کرد: سال گذشته‌ای نامه‌ای از دانشگاه بن حمد قطر دریافت کردیم که درخواست کرده بود برگزیدگان این مسابقات را به آن‌ها معرفی کنیم تا این مسابقات را به‌صورت منطقه‌ای اجرا کنند. این هم غفلت دیگری است که به‌دلیل عدم حمایت صورت گرفته است.

علی‌اکبرزاده در بیان جزئیات ششمین دوره مسابقات پایان‌نامه سه‌دقیقه‌ای عنوان کرد: در مرحله مقدماتی از این مسابقات 18 واحد سازمانی جهاددانشگاهی در ۱۴ استان فعالیت داشتند و بیش از 300 دانشجو در مسابقات شرکت کردند که برگزیدگان این دوره در مرحله نیمه‌نهایی روز 16 آبان در 4 گروه هفت‌نفره با هم رقابت خواهند کرد و نهایتا از هر گروه دو نفر به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند.

اهداف مسابقه پایان‌نامه سه‌دقیقه‌ای

رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی هدف اصلی از این مسابقات را کمک به تقویت مهارت‌های ارتباطی بین دانشجویان، ایجاد بستر مناسب برای تبدیل ایده‌های دانشجوها به محصول و ارزش و همچنین تقویت ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و سرمایه‌گذاران اعلام کرد.

وی ضمن اشاره به برگزاری دومین دوره مسابقات ملی کتاب سه‌دقیقه‌ای، گفت: بعد از اجرای چند دوره موفق مسابقات پایان‌نامه سه‌دقیقه‌ای، به ایده ترویج کتاب در یک بستر نوآورانه رسیدیم و مسابقات کتاب سه‌دقیقه‌ای را با هدف ترویج مطالعه کتاب و فرهنگ کتابخوانی طراحی کردیم.

او ادامه داد: در مرحله مقدماتی دومین دوره مسابقات کتاب سه‌دقیقه‌ای هم که روز 16 آبان مرحله نیمه نهایی آن در سه گروه هفت‌نفره برگزار می‌شود و از هر گروه دو نفر به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند،  15 واحد جهاددانشگاهی در 12 استان با مجموع 255 نفر شرکت‌کننده، مسابقات را اجرا کردند.

پرمخاطب‌ترین برنامه فرهنگی جهاددانشگاهی

علی‌اکبرزاده ضمن اشاره به برگزاری جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی به‌عنوان یکی از موفق‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌های ترویجی جهاددانشگاهی، اضافه کرد:  از سال ۷۳ تا امروز ۲۹ دوره این رویداد را انجام دادیم که بر اساس نظرسنجی ایسپا پرمخاطب‌ترین برنامه فرهنگی جهاددانشگاهی محسوب می‌شود و بخش قابل‌توجهی از اساتید برای داوری و دانشجویان درگیر آن هستند.

نشست خبری برنامه‌های هفته کتاب جهاددانشگاهی

او ادامه داد: فراخوان این دوره از جشنواره کتاب سال دانشجویی 16 آذر سال گذشته و هم‌زمان با روز دانشجو اعلام شد و در این دوره از جشنواره ۶۱۲ اثر دریافت کردیم که از این تعداد، ۶ اثر برگزیده و ۱۲ اثر به‌عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی و تجلیل می‌شوند.

رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی با اعلام اینکه امسال هم بیشترین تعداد شرکت‌کننده را طبق معمول ادوار گذشته در گروه علوم انسانی با 307 اثر شاهد بودیم، اضافه کرد: در گروه هنر و معماری مجموعا 31 اثر، در گروه علوم پایه 32 اثر، در گروه فنی و مهندسی 74 اثر، در بخش کشاورزی و منابع ‌طبیعی 17 اثر، در گروه علوم پزشکی 107 و در بخش ویژه 44 اثر دریافت کردیم.  

وی افزود: در بخش ویژه هم که معمولا موضوعات متناسب با مسائل روز و نیازهای جامعه و همچنین اولویت‌های جهاد دانشگاهی اعلام می‌شود، شرکت‌کنندگان آثار خود را در چهار شاخه اقتصاد مقاومتی و تولید ملی، ادبیات فولکلور، تاریخ شفاهی و علوم انسانی اسلامی به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

تقدیر از آیت‌الله جوادی آملی و مهدی محقق

علی‌اکبرزاده همچنین از تجلیل استادان خادم کتاب در حاشیه جشنواره کتاب سال دانشجویی خبر داد و گفت: امسال هم طبق روال چند سال اخیر در 24 آبان‌ و در اختتامیه بیست‌ونهمین جایزه کتاب سال دانشجویی، از دو استاد بزرگوار حضرت آیت‌الله جوادی آملی و دکتر مهدی محقق از اساتید برجسته ادبیات و استاد بازنشسته دانشگاه تقدیر خواهد شد.

وی همچنین به اختصاص بخشی برای تجلیل از دانشجویانی که در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی مخصوصا در مناطق محروم فعال بودند اشاره کرد و گفت: امسال در این بخش توفیق تجلیل از سیده خدیجه صمدی به‌عنوان مروج کتابخوانی را داریم.

رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی همچنین از دریافت ۷۲۷ اثر در بیستمین دوره جایزه پایان‌نامه سال دانشجویی خبر داد و گفت: از این تعداد 253 اثر آن در حوزه علوم انسانی، 79 اثر در حوزه هنر و معماری، 91  اثر در علوم پزشکی، 36 اثر در حوزه کشاورزی و منابع‌طبیعی، 55 اثر در فنی و مهندسی و 68 اثر در گروه علوم پایه است.

وی همچنین از دریافت مجموعا ۱۰۲ اثر در بخش ویژه و در چهار شاخه «سیاست‌گذاری علم و فناوری»، «اقتصاد مقاومتی و تولید ملی»، «علوم انسانی اسلامی» و «تاریخ شفاهی» خبر داد و افزود: چند سالی است که در جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی از اساتید راهنمای برتر که در راهنمایی پایان‌نامه‌ها بیشترین راهنمایی را داشته و در این فضا شناخته‌شده هستند هم تجلیل می‌کنیم که امسال توفیق تقدیر از دکتر احمدرضا دهپور، استاد فارموکولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران را داریم.

علی‌اکبرزاده ضمن اشاره بخش بین‌الملل جشنواره پایان‌نامه سال، عنوان کرد: در این بخش که از سال گذشته با همکاری دانشگاه تهران آن را شروع کردیم ، توانستیم پایان‌نامه‌هایی که به‌طور خاص درباره ایران نوشته می‌شوند را ارزیابی و بهترین‌های آنان را انتخاب کنیم. امسال 43 پایان‌نامه ارزیابی و یک پایان‌نامه با عنوان «مقایسه تحولات خانواده در ایران و چین تحت تاثیر تناقضات فرهنگی سرمایه‌داری از خانم «چون هو چن» از چین به‌عنوان پایان‌نامه برتر انتخاب شد.  

انتقال از دانشگاه به پژوهشگاه رویان

وی در پایان درباره مکان برگزاری برنامه‌های ویژه جهاددانشگاهی به مناسبت هفته کتاب، گفت: امسال برای اینکه فضای متفاوتی را تجربه کنیم، برنامه‌ها در دانشگاه برگزار نمی‌شود و در سالن نمایشگاهی پژوهشگاه رویان میزبان شرکت‌کنندگان هستیم.

انتهای پیام
captcha