تشدید دوقطبی‌ها در جامعه هدف جنایت تروریستی حرم شاهچراغ(ع) بود + صوت
کد خبر: 4096181
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
سیدعلی سقاییان:

تشدید دوقطبی‌ها در جامعه هدف جنایت تروریستی حرم شاهچراغ(ع) بود + صوت

سفیر پیشین کشورمان در ارمنستان و برزیل درس اصلی از اتفاقات اخیر را اهمیت اتخاذ تدابیر درست و بهنگام از سوی مسئولان دانست و گفت: دشمن در ماجرای اخیر دوقطبی‌سازی‌های گوناگون را در جامعه دنبال می‌کرد و شاید هم تا حدی موفق بود و از این منظر باید جنایت تروریستی داعش در حرم حضرت شاهچراغ(ع) را جدی گرفت.

سیدعلی سقاییان

سیدعلی سقاییان، سفیر پیشین ایران در تانزانیا، ارمنستان و برزیل و مدیرکل پیشین امور تشریفات وزارت امور خارجه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره درس‌های اتفاقات اخیر در کشور به ویژه با رقم خوردن جنایت تروریستی حرم حضرت شاهچراغ(ع) گفت: به اعتقاد من کشور امروز بسیار قوی‌تر از دهه 60 و دوران جنگ تحمیلی و ایستادگی در مقابل صدام و حامیان اصلی او است و لذا دشمن نمی‌تواند در براندازی نظام موفق شود اما درس اصلی از اتفاقات اخیر اتخاذ تدابیر درست و بهنگام مدیران و مسئولان کشور است.

وی افزود: دشمن در ماجرای اخیر دوقطبی‌سازی‌های گوناگون را در جامعه دنبال می‌کرد و شاید هم تا حدی موفق بود و لذا به اعتقاد من از این منظر باید جنایت تروریستی داعش در حرم حضرت شاهچراغ(ع) را جدی گرفت. من همیشه نگرانی این را داشتم که در جریان آشوب‌های اخیر، گروه‌های تکفیری بخواهند از آن سوء استفاده کرده و هدف خود را در مراکز مذهبی و زیارتی پرجمعیت عملیاتی کنند که اقدام تروریستی در حرم حضرت شاهچراغ(ع) و به شهادت رسیدن مظلومانه جمعی از مردم کشور در این اتفاق، آن را نشان داد اما دشمن به هیچ وجه موفق نخواهد شد.


بیشتر بخوانید:


سقاییان با تأکید بر لزوم توجه ویژه مسئولان به مسائل و خواسته‌های جوانان، بحران بیکاری و تورم پس از قضایای اخیر گفت: حذف ارز دولتی 4200 تومانی علیرغم نظر متخصصان، نتوانسته مانع گرانی‌ها شود و اینها عوامل اصلی اعتراضات و آشوب‌های اخیر است که باید از بین برود. رئیس‌جمهور بارها به درستی بر گره نزدن اقتصاد به تحریم‌ها تأکید کرده‌اند اما باید آثار این گره نزدن هم در زندگی مردم دیده شود در حالی که الان قشر متوسط به پایین جامعه با توجه به افزایش روزانه قیمت‌ها با مشکلات بسیاری مواجه است.

جدی گرفتن نظرات نسل دهه 80

دیپلمات ارشد کشورمان درس دیگر اتفاقات اخیر را جدی گرفتن نظرات و مطالبات نسل دهه 80 دانست و گفت: دولت‌ها باید وظایف خود را در این راستا انجام دهند. الان فضای مجازی یک ابزار بسیار تعیین‌کننده است و رهبر معظم انقلاب از سال‌های قبل هشدارهایی در خصوص ولنگاری و رها بودن این فضا به مسئولان و نخبگان فرمودند که متأسفانه کمتر به آن توجه شد و کسی دقت نکرد که این فضای بدون مدیریت چه خوراک و محتوایی به جوانان و نوجوانان کشور ارائه می‌کند. در عین حال حوادث اخیر توجه ویژه به نهاد آموزش و پرورش و دانشگاه را نیز یادآور شد و باید به ویژه تقویت بعد تربیتی، پرورشی و اعتقادی معلمان، اساتید، دانشجویان و دانش‌آموزان را بسیار جدی گرفت.

آشوب‌ها؛ تداوم پروژه تهاجم فرهنگی

سقاییان با بیان اینکه آشوب‌های اخیر در تداوم پروژه تهاجم فرهنگی غرب از دهه 70 است، گفت: شاید 30سال پیش رهبر معظم انقلاب در این خصوص هشدار دادند اما بعد عده‌ای این بحث مهم و کلان را به مسئله موی زنان و حجاب تقلیل دادند که رهبر معظم انقلاب تذکر دادند منظور من دو تار موی بانوان نیست بلکه منظور از تهاجم فرهنگی دشمن، تغییر و انحراف فکر و اندیشه جوانان است که امروز این مسئله را می‌توان در شاخص‌های مختلف مانند سبک زندگی غربی، سرانه پایین مطالعه و... مشاهده کرد که اینها به مسائلی مانند تحریم ارتباطی ندارد و مسئولان فرهنگی اعم از دولتی و غیر دولتی در این مدت خواب بودند و کمتر کسی به آنچه مد نظر رهبر معظم انقلاب بود، عمل کرده است.

وی در این رابطه به خاطره‌ای اشاره کرد و گفت: حدود 20 سال پیش در جلسه‌ای همراه با تعدادی دیگر در خدمت مقام معظم رهبری بودیم که در آن جلسه یکی از روحانیون از ایشان درخواست کردند در مورد مسائل فرهنگی دستوری بدهند که رهبر معظم انقلاب پاسخ دادند حوزه فرهنگ که دستوری نیست. همین جمله کوتاه ایشان یک سند مهم و اساسی درباره نوع نگاه به فرهنگ است. حوزه فرهنگ یک حوزه زیربنایی است که نیاز به کار درازمدت، تولید محتوا، تولید فکر و ارائه جذاب ایده‌ها و برنامه‌ها به جامعه و به ویژه نسل جوان دارد که متأسفانه انباشت کوتاهی‌ها در این حوزه امروز چنین شرایطی را رقم زده است.

رفتار غربی‌ها پدیده جدیدی نیست

سقاییان درباره ارزیابی خود از رویکرد غرب به جمهوری اسلامی ایران در خلال اتفاقات اخیر در کشور گفت: غرب به منزله یک مقوله واحد نه فقط آمریکا، بعد از جنگ جهانی دوم همواره سلطه بر جهان را دنبال می‌کرده است. انقلاب اسلامی ایران نیز اقدامی در جهت فروپاشی یک نظام کاملا وابسته به غرب بود و به طور طبیعی غربی‌ها نه تنها هیچ وقت با ما همراهی نخواهند کرد بلکه در هر بحران و مشکلی که در کشور ایجاد می‌شود به دنبال دامن زدن به آن و افزایش گستره آن بحران در کشور هستند و این را نیز پنهان نمی‌کنند.

سفیر پیشین ایران در ارمنستان اظهار کرد:‌ البته ما هم توقع نداریم که غرب، انقلاب اسلامی و ارزش‌های ما را بپذیرد اما ما هم دارای یک تمدن قوی و غنی با ارزش‌های روشن و تاریخی هستیم که مخاطبان زیادی در آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و حتی اروپا داریم که مجموعه اینها در تضاد با مسئله سلطه غرب بر دنیا است و لذا آنها با ارزش‌های انقلاب اسلامی از جمله مسئله مقاومت مقابله می‌کنند و مسائلی مانند مهار ایران، تحریم، خلق گروه‌های تروریستی و تکفیری، عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل و ... را همواره برای مقابله با ما در دستور کار دارند.

وی در پایان با بیان اینکه رفتارهای مقامات غربی در قضایای اخیر ایران پدیده جدیدی نیست، گفت: این رفتارها را از سوی غرب به واسطه روحیه سلطه‌گری آنها قبلا هم علیه جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی مشاهده کرده‌ایم که نمونه آن فعال کردن چالش‌های قومیتی در کشور و تجزیه‌طلبی از همان ابتدای انقلاب و تکرار آن در وقایع اخیر است و لذا مباحث مربوط به کردستان و بلوچستان و برجسته شدن مسائل قومیتی برنامه همیشگی غربی‌ها علیه ما بوده است که باید با درایت مسئولان حل و فصل شود.

انتهای پیام
captcha