مستند امارات درباره سیر صیانت از نسخ خطی قرآن + فیلم
کد خبر: 4095602
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳

مستند امارات درباره سیر صیانت از نسخ خطی قرآن + فیلم

مجمع قرآن کریم شارجه فیلم مستندی را از سیر صیانت از نسخ خطی قرآن کریم در کشور امارات به نمایش گذاشته است.

به گزارش ایکنا به نقل از الخلیج، مجمع قرآن کریم شارجه، فیلم کوتاهی را با عنوان «الأوصياء على الرسالة»(نگاهبانان رسالت) تهیه کرده و در آن سیر صیانت از نسخ خطی قرآن در طول تاریخ به نمایش گذاشته شده است.

در این فیلم به شیوه نگهداری از کلام وحی از زمان حیات پیامبر اکرم(ص)  و مجاهدت صحابه در کتابت قرآن کریم و پس از آن در طول تاریخ تا عصر حاضر  پرداخته شده است.

در فیلم مذکور همچنین نقش تاریخی این مجمع در حفظ نسخه‌های نفیس و نادر خطی مربوط به صدها سال پیش و روند مرمت و آرشیو دیجیتالی نسخه خطی در وب‌سایت مجمع تشریح شده است.

فیلم الاوصیاء علی الرساله در ساختمان مجمع قرآن کریم در شارجه و همچنین چندین مکان تاریخی در امیرنشین شارجه فیلمبرداری شده است.

بخش‌هایی از این مستند را در ویدئوی زیر مشاهده می‌کنید.

رونمایی از این فیلم همزمان با مراسم افتتاحیه خدمات جدید این مجموعه بوده که شامل نگاهی نو به وب‌سایت مجمع و آرشیو نسخه‌های خطی در وب‌سایت، راه‌اندازی پلت‌فرم قرائت آنلاین و رومینگ دیجیتال موزه‌های مجمع در وب‌سایت است.

مجمع قرآن شارجه چهارم دی ماه ۹۹ توسط امیر و حاکم شارجه افتتاح شد. این مجموعه، بزرگ‌ترین مجمع قرآن در جهان است که هفت موزه علمی و تاریخی را در خود جای داده است و علاوه بر آن مختص فعالیت‌ها و برنامه‌های مرتبط با قرآن کریم و گردهمایی علاقه‌مندان و فعالان در زمینه‌های مختلف قرآنی است.

مجمع قرآن کریم شارجه در  بیش از 140 کشور دنیا شعبه دارد و دانشجویانی را هم از اقصی نقاط جهان پذیرش می‌کند.

مجمع قرآن کریم شارجه در حال حاضر شامل مجموعه‌ای از قرآن‌های تاریخی، قرآن‌های کتابت‌شده روی پوست و دیگر آثار قرآنی نادر است که قدمت برخی از آن‌ها ۱۳۰۰ سال بوده و دوره‌های مختلف زمانی از قرن دوم هجری تا دوران معاصر را شامل می‌شوند.

انتهای پیام
captcha