آموزه‌های قرآن و سنت مسیر تحقق توسعه پایدار را هموار می‌کند
کد خبر: 4092853
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
یک مقام سازمان بهداشت جهانی:

آموزه‌های قرآن و سنت مسیر تحقق توسعه پایدار را هموار می‌کند

دستیار مدیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت: دین مبین اسلام بر پایه آموزه‌های قرآن و سنت در زمینه تأکید بر آموزش، صلح و برابری، راه‌های تحقق اهداف توسعه پایدار را هموار می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از صدی البلد، حنان بلخی، دستیار مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در ژنو گفت: جهان با سرعتی برابر با یک چهارم میزان مورد نیاز برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار در حال پیشرفت است.

این سخنان را بلخی در جلسه افتتاحیه هفتمین کنفرانس بین‌المللی دبیرخانه کل نهادهای فتوا در جهان که طی دیروز و امروز (26 و 27 مهر) در قاهره با نظارت  عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر برگزار شده است، بیان کرد.

وی تأکید کرد:  اگر با همین روند ادامه دهیم و تغییری ایجاد نکنیم، به اهداف مورد نظر برای دوره 2023 ـ 2025 در خصوص نظام‌های پوشش همگانی سلامت دست نخواهیم یافت؛ اما اگر سرعت عمل را افزایش دهیم، بیش از 390 میلیون نفر در سراسر جهان تا آغاز سال 2025 از این سیستم سلامت، بهره‌مند خواهند شد.

این مقام بهداشت جهانی در سخنرانی خود هفده هدف توسعه پایدار را با شعار «کسی را پشت سر نمی‌گذاریم» بررسی کرد.

وی با اشاره به اهداف متعدد از جمله سومین هدف از اهداف توسعه پایدار، یعنی سلامت و تندرستی، تأکید کرد که این امر پشتیبان و بخش مهمی از دیگر اهداف است و تأمین سلامت حجاج در برگزاری حج، نمونه‌ای از تلاش‌ها در راستای اهداف توسعه پایدار بوده است.

بلخی از جمله اقدامات سازمان بهداشت جهانی در راستای اهداف توسعه پایدار را زندگی سالم و ارتقاء رفاه، پایان‌دادن به فقر، مبارزه با تغییرات آب و هوایی، تأمین آب پاک و بهداشت، انرژی پاک و مقرون به صرفه، فراهم‌کردن زمینه آموزش خوب و باکیفیت در مدارس به ویژه برای دختران و حل مشکل آوارگان و پناهندگان در جهان برشمرد.

وی در مورد ابتکار جهانی سازمان بهداشت برای تحقق صلح گفت: هدف این ابتکار طبقه‌بندی سلامت به عنوان یک عامل تأثیرگذار در صلح و طبقه‌بندی سازمان جهانی بهداشت به عنوان نماینده حفظ صلح از طریق مداخلات بهداشتی در شرایط درگیری و تلاش برای ایجاد صلح در مناطق شاهد درگیری است. همانطور که «تدروس آدهانوم گبریسوس»، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، می‌گوید، سلامتی بدون صلح و صلح بدون سلامتی وجود ندارد.

وی با تأکید بر عظمت دین مبین اسلام گفت: دین اسلام برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار براساس آموزه‌های قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) راه‌های لازم را پیش می‌گیرد و بر نیاز به آموزش، برابری، عدالت، تفکر منطقی، قیاس، علم و صلح تأکید می‌کند و برای اجرای اهداف هفده گانه توسعه پایدار در همه زمان‌ها و جوامع  مناسب است.

این مقام بهداشت جهانی در پایان سخنان خود گفت: این فرصت برای رهبران دینی مهیا شده است تا با تکیه بر علم و داده‌ها، نقشی محوری و فوری در دستیابی به اهداف هفده‌گانه توسعه پایدار ایفا کنند تا تلاش‌ها را در زمینه‌هایی که کندترین پیشرفت و کمبود را دارند، هدایت کنند، چرا که یک فتوای مؤثر هم می‌تواند آسیب‌پذیرترین جوامع را از نظر بهداشت و سلامت نجات دهد.

 

 

 

انتهای پیام
captcha