ایران، تاجیکستان و پیوندی به پهنای تاریخ کهن ایران‌زمین
کد خبر: 4089744
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
به بهانه روزهای فرهنگی تاجیکستان در ایران

ایران، تاجیکستان و پیوندی به پهنای تاریخ کهن ایران‌زمین

مهدی رضا، از کارشناسان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نوشت: ایران و تاجیکستان در آسیای مرکزی دارای مشترکات فراوانی در تاریخ، فرهنگ، زبان و دین هستند و علایق و پایبندی به آداب و رسوم اجداد و نیاکان موجب افزایش میزان همبستگی بین ساکنان دو کشور شده است.

به گزارش ایکنا؛ روزهای فرهنگی تاجیکستان در ایران دیروز، 11 مهرماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ کشورمان و خانم زلفیه دولت‌زاده، وزیر فرهنگ تاجیکستان در باغ هنر تهران آغاز شد و تا 16 مهر ادامه دارد.

این برنامه با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت فرهنگ جمهوری تاجیکستان، سفارت تاجیکستان در ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در شهرهای تهران، شیراز و تبریز برگزار می‌شود.

این رویداد فرهنگی شامل اجرای برنامه توسط گروه‌های هنری از جمله گروه نمایش، گروه موسیقی، قرائت شعر توسط شعرای تاجیکستانی و برگزاری نمایشگاه نقاشی، عکس، هنرهای دستی و لباس‌های ملی این کشور خواهد بود.

مهدی رضا، کارشناس روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یادداشتی به مناسبت برگزاری این رویداد در کشورمان، به روابط فرهنگی و تمدنی و مشترکات دو کشور پرداخته است که در ادامه می‌آید:

امروزه یکی از اساسی‌ترین روش‌ها به منظور بالا‌بردن ارتباط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، یافتن مشترکات بین کشورها به ویژه فرهنگ  و زبان است؛ ایران و تاجیکستان در آسیای مرکزی دارای مشترکات فراوانی در تاریخ، فرهنگ، زبان و دین هستند و علایق و پایبندی به آداب و رسوم اجداد و نیاکان موجب افزایش میزان همبستگی بین ساکنان هر دو کشور شده است.

ایران و تاجیکستان مردمانی که در حوزه تمدنی ایران فرهنگی در همسایگی هم نشسته‌اند، گاه اگرچه در ظاهر با هم تفاوت‌هایی ناچیز دارند، اما در دل خود پیوندهایی عمیق با یکدیگر بسته‌اند که ریشه در هویت مشترک آنها دارد.

 این هویت مشترک، گاه از دل واژگان مشترک سر بر می‌آورد، گاه داستان‌های ادبی زیبا آن را بازگو می‌کند و گاه بناهای تاریخی که نقش عشقی هستند از هنر مشترک میان اقوام گوناگون ایران و تاجیکستان‌، سراینده حکایت دوستی‌های دیرینه میان این مردمان هستند.

ایران و تاجیکستان و پیوندی به پهنای تاریخ کهن ایران‌زمین

در میان کشورهای حوزه فرهنگی ـ سیاسی آسیای میانه، تاجیکستان به دلیل اشتراکات تاریخی، زبانی، فرهنگی و مذهبی برای ایران حائز اهمیت بیشتری بوده است و احیای پیوندهای دیرینه و تعمیق روابط دو ملت ایران و تاجیکستان علاوه بر اینکه در گرو شاخصه‌های مهمی همچون توسعه همگرایی فرهنگی، تقویت برداشت‌های درست از محتوای فرهنگ اسلامی ـ ایرانی، پایدارسازی خصیصه‌های فرهنگی، تلاش در راستای اعتمادسازی و انطباق رفتار بر ظرفیت محیط فعالیت است، تا حد زیادی مستلزم توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور نیز هست.

تاجیکستان از سال ۱۹۹۱ که به استقلال رسید، در حال رشد و توسعه است و  پیوند دیرینه فرهنگی، دینی و تاریخی میان دو کشور مهم‌ترین دلیل تعاملات روزافزون بوده است.

همچنین به رسمیت‌شناختن استقلال تاجیکستان از سوی ایران به عنوان اولین کشور در جهان دلیلی بر عمق روابط راهبردی دو کشور بوده و با توجه به مشترکات فراوان، ایران برای توسعه روابط با تاجیکستان هیچ محدودیتی ندارد.

تاجیکستان از کشورهای فارسی‌زبان است که نه تنها امروز یک کشور کاملا راهبردی برای ما به شمار می‌آید؛ بلکه در آینده این جایگاه مهم برای ایران با اهمیت‌تر و روشن‌تر خواهد شد.

آری پیوند فرهنگ میان ملت ها، مرز نمی‌شناسد و فرهنگ در درازای تاریخ، سرزمین‌ها را در نوردیده و روح انسان‌ها را به هم پیوند زده است.

انتهای پیام
captcha