چگونه محبت امام زمان(عج) را به خود جلب کنیم
کد خبر: 4088703
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳

چگونه محبت امام زمان(عج) را به خود جلب کنیم

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه منتظر واقعی به دنبال جلب محبت امام زمان(عج) است، به تبیین راهکارهای جلب محبت امام غایب پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 8 مهرماه در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» با یادآوری حدیثی از امام باقر(ع) گفت: آن امام همام فرمودند بر انجام واجبات صبر کنید و در مقابل دشمنان صبورانه مقاومت کنید و ارتباط خود را با امام محکم کنید.

وی با بیان اینکه منتظر واقعی به دنبال جلب محبت امام زمان(عج) است، افزود: بدون تردید محبت به امام عصر(عج) و رها شدن از خود، انسان را به کمال والای معنوی خواهد رساند. انسانی که عاشقانه به کسی ابراز محبت کند، تلاش می‌کند که سبک و سیاق و شرایط محبوب را در خود به بهترین شکل ایجاد کند؛ به عبارت کامل‌تر، محبت بدون یکرنگ شدن، لاف دوستی است و دروغی بیش نیست.

حدائق تأکید کرد: عاشق واقعی آن است که از خود رسته و رها شود تا بتوان گفت که در عشق خود صادق است. تبیین این موضوع نیازمند بیان نکاتی است که در ادامه می‌آید.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز یادآور شد: به حکم عقل، محبت به امام زمان(عج) یک امر الزامی و ضروری است، چون امام زمان(عج) مظهر رأفت و مهربانی و ولی خداست. عقل می‌گوید از چنین شخصی باید تبعیت کرد. امام اسوه کامل مهرورزی است. واضح است که اگر در مسائلی صاحب‌نظر نباشیم، به ارشاد عقل به سراغ اهل آن می‌رویم. شیوه صحیح مهرورزی هم یکی از همان مسائل است. انسانی که می‌خواهد محبت کردن او در مسیر صحیح الهی قرار بگیرد باید خود را به منشأ اصلی آن متصل کند که همان امام است.

حفظ شئونات اسلامی؛ از عوامل تأثیرگذار جلب محبت امام

وی، یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در جلب محبت امام زمان(عج) را حفظ شئونات اسلامی دانست و افزود: رعایت مسائلی مثل تقوا و پرهیز از محرمات و رعایت آداب و اخلاق و سنن اسلامی سبب می‌شود که امام مهربانی‌ها ـ که اسوه تقوا است ـ به نظر محبت به سوی ما بنگرند.

حدائق با اشاره به تفسیر امام باقر(ع) از تفسیر آیه 200 سوره آل عمران «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد اميد است كه رستگار شويد»، گفت: خداوند به بندگان توصیه می‌کند که راه صبر و شکیبایی و بردباری و ارتباط برقرار کردن و تقوای الهی را در پیش بگیرند. امام باقر(ع) در تبیین این آیه می‌فرمایند خطاب خداوند با عبارت «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا» به بندگان مؤمن است زیرا تا بندگان به خدای یگانه ایمان نداشته باشند، ترسیم مسیر تقوا بر ایشان مفهومی ندارد.

عضو جامعه روحانیت شیراز اظهار کرد: اولین توصیه این آیه، صبر است که امام(عج) آن را تبیین فرمودند. طبق بیان حضرت، مؤمنان در دو مقام باید صبور باشند؛ اولاً صبر در ادای فرایض دینی و دوم صبر در برابر دشمنان.

وی با تأکید بر اینکه شکی نیست که پایبندی به واجبات با زحمت‌هایی همراه است، گفت: خواندن نماز اول وقت، روزه گرفتن، حج مشرف شدن، پرداخت زکات، پرداخت خمس و گذشتن از بخش از اموال برای خدا هیچ یک خالی از دشواری نیست لذا انسان باید ضریب صبر خود را بالا ببرد.

حدائق ادامه داد: طبق بیان امام معنای «اصبروا» صبر بر واجبات و تکلیف‌های دینی است. واژه دیگر «صابروا» است که آن هم از ریشه صبر است و معنای آن مقاومت در برابر شیطنت دشمنان دین است. قطعاً دشمنان دین از فتنه‌گری و توطئه کوتاهی نمی‌کنند.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیاء(ص) شیراز اظهار کرد: در سیره معصومین یکی از راه‌های تشخیص صحت مشی، مخالفت دشمنان بوده است یعنی اگر دشمنان با اقدامی مخالفت کردند می‌تواند ملاک صحت آن عمل باشد؛ به همین دلیل امام خمینی(ره) فرمودند:ما زمانی باید نگران باشیم که دشمن از ما تعریف کند یعنی کسانی که با امام زمان(عج) و ارزش‌های اسلامی مخالف هستند و باید مراقب باشیم که دشمنان امام زمان(عج) از ما راضی شوند لذا مخالفت اهل باطل، خود دلیل بر حقانیت ما است.

چگونه مسیر حق را تشخیص دهیم

وی با یادآوری حدیث امام صادق(ع) که فرمودند: برای مؤمن همین یک نصرت الهی کافی است که ببیند دشمنانش مشغول معصیت خداوند هستند، گفت: این را می‌توان به صورت یک قاعده بیان کرد که اگر دشمنان ما اهل نافرمانی خدا و معصیت و بیگانگی با ولی خدا هستند، خداوند را شاکر باشیم که ما در مسیر اهل بیت(ع) قرار گرفته‌ایم و اگر کسانی با ما دشمنی و ستیز می‌کنند که بندگان مطیع خدا هستند و به اهل بیت(ع) ارادت دارند باید در کردار و رفتار خود تجدید نظر کنیم.

حدائق اضافه کرد: با توجه به همین قاعده امام باقر(ع) واژه «رابطوا» را این‌گونه معنا می‌کنند که مؤمن باید ارتباط خود را با امام زمان(عج) برقرار کند.

وی با یادآوری شیوه برقراری ارتباط با امام زمان(عج) نیز گفت: مناجات با امام در قالب ادعیه و دعاهای مأثور و نیز به یاد امام زمان(عج) بودن و دعا برای فرج حضرت از مصادیق ارتباط با امام عصر(عج) است. همچنین کسانی که می‌خواهند با امام زمان(عج) ارتباط محیط آمیز داشته باشند باید کارهایی را انجام دهند که خود حضرت به آن‌ها مداومت دارند و مرضی خدا و ایشان است و از کارهایی که امام زمان(عج) آن‌ها را نمی‌پسندد صرف نظر کنند.

حدائق یکی از شیوه‌های ارتباط با امام را برپایی مجالسی دانست که امام زمان(عج) در آن یاد می‌شود و سپس افزود: امام رضا(ع) فرمودند: اگر کسی در مجلسی حاضر شود که امر ما در آن احیا می‌شود در روزی که همه قلب‌ها می‌میرد، قلب او نخواهد مرد.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در پایان اظهار کرد: این حدیث یک سبک زندگی نورانی را برای ما ترسیم می‌کند. باید از فرصت‌ها برای ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) استفاده کنیم. با برپایی مجالس خانوادگی، هم صله رحم انجام دهیم که خود دستور دین است و هم یاد اهل بیت(ع) را زنده کنیم و جان خود را به آب حیات فرمایشات ایشان شست‌وشو دهیم.

انتهای پیام
captcha