از برنامه معرفی شعر و ادب فارسی تا حضور باستانی‌کاران ایرانی در ایتالیا
کد خبر: 4086754
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا برگزار کرد:

از برنامه معرفی شعر و ادب فارسی تا حضور باستانی‌کاران ایرانی در ایتالیا

به همت رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا ویژه برنامه‌ای به مناسبت روز ملی شعر و ادب فارسی در این کشور برگزار شد. همچنین باستانی‌کاران ایران در جشنواره بین‌المللی ورزش‌های خیابانی توکاتی حضور یافتند و به اجرای برنامه پرداختند.

به گزارش ایکنا، رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با مشارکت یک پایگاه اطلاع‌رسانی ایتالیایی، هم‌زمان با روز شعر و ادب پارسی و گرامیداشت استاد شهریار، وبیناری را روز یکشنبه، 27 شهریورماه 1401 با حضور آنتونِلو ساکِتی (Antonello Sacchetti) مدیر پایگاه دیروز و دکتر ندا علیزاده کاشانی (مدرس دانشگاه و مترجم) برگزار کرد.

در آغاز این وبینار، علیزاده کاشانی طی سخنانی، با ارایه گزارشی اجمالی از تحصیلات و تحقیقات خود در حوزه زبان و ادبیات و آشنایی با زبان ایتالیایی، فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی خود را معرفی کرد.

وی در ادامه با ارایه گزارشی از تاریخچه آشنایی دنیای ایتالیایی‌زبان با زبان و ادبیات فارسی، مساعی کرسی‌های دانشگاهی زبان و ادبیات فارسی در ایتالیا و مترجمین در این راستا را تشریح  و شخصیت‌های دانشگاهی  برجسته در این حوزه و عملکرد هر یک را به اختصار معرفی کرد.

وی سپس، گزارش مشابهی در خصوص فعالیت‌های دانشگاهی آموزشی و ترجمه‌های منجر به آشنایی دنیای ایتالیایی زبان با ادبیات معاصر فارسی ارایه کرد و نقش همایش‌های ادواری زبان و ادبیات فارسی برگزار شده با مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا و کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بولونیا، انتشار مجله اینترنتی میخانه، وابسته به کرسی دانشگاهی مذکور و فعالیت بنگاه‌های انتشاراتی نظیر 33 پل در حوزه معرفی زبان و ادبیات معاصر فارسی در ایتالیا را، به تفصیل تشریح کرد.

همچنین با مشارکت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا و فدراسیون ورزش های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ایران، گروه باستانی کاران ایران در بیستمین جشنواره ورزش‌های خیابانی توکاتی (Tocati) حضور یافتند که از تاریخ 24 لغایت 27 شهریور ماه 1401(18 – 15 سپتامبر 2022 م.) در محل نمایشخانه رومی (Teatro Romano) شهر ورونا (Verona)  برگزار گردید.

گروه باستانی‌کاران ایران به سرپرستی مهرعلی باران چشمه رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ایران؛ متشکل از علی جلیجو؛ مرتضی گلرخ؛ محمد رضا ابولحسنی؛ مصطفی مفید ساوجی؛ ابولفضل طاووسی نیک آبادی؛ علی اکبر خاکدوست و عباس مرادی زاده؛ به همراه مرشد مهدی تمولی و ابوالفضل فخور حدادان در این جشنواره حضور یافتند.

این گروه روز شنبه، 25 شهریور ماه در سه نوبت یکشنبه، 26 شهریور ماه در دو نوبت از ساعت 11 و 13 میل بازی؛ میل‌گیری سنگین؛ چرخ تیز؛ چرخ چمنی؛ سنگ و کباده از رشته‌های ورزش زورخانه‌ای را در این جشنواره معرفی کردند که با استقبال حضار مواجه شد.

جشنواره بین‌المللی ورزش‌های خیابانی توکاتی که از سال 2003 م. آغاز شده، با پشتیبانی شهرداری ورونا توسط انجمن ورزش‌های باستانی، هر ساله در نیمه دوم ماه سپتامبر، در فضایی به مساحت 200 هزار مترمربع در شهر ورونا برگزار می‌شود و در هر دوره به‌طور میانگین پذیرای حدود 50 ورزش سنتی و خیابانی از سراسر جهان است و یک یا چند کشور از میان کشورهای شرکت‌کننده را نیز، به عنوان مهمان ویژه میزبانی می‌کند.

برنامه‌های رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا

بیستمین دوره این جشنواره با شعار ضرورت تدوین یک برنامه مشترک جهت حفاظت از بازی‌ها و ورزش‌های سنتی در سراسر جهان، با معرفی ده‌ها بازی و ورزش سنتی از کشورهای ایتالیا؛ بلژیک؛ قبرس؛ کرواسی؛ فرانسه؛ یونان؛ اسکاتلند؛ اسلوونی؛ اسپانیا؛ سوییس؛ مجارستان و... برگزار شد؛ و ایران؛ مکزیک؛ جزایر قناری و منطقه خودمختار کاتالونیا مهمانان ویژه آن بودند.

انتهای پیام
captcha