عرضه نسخه خطی نفیس قرآن در حراجی لندن
کد خبر: 4086655
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰

عرضه نسخه خطی نفیس قرآن در حراجی لندن

بخش هنرهای اسلامی و هندی حراجی ساتبیز لندن از عرضه یک قرآن تذهیب‌کاری شده نفیس و تعدادی نسخ خطی نادر و چند اثر هنری مربوط به دوره اسلامی در ماه آینده میلادی خبر داد.

به گزارش ایکنا، به نقل از الرایه، بخش هنرهای اسلامی و هندی حراجی ساتبیز لندن از عرضه یک قرآن تذهیب‌کاری شده نفیس و تعدادی نسخ خطی نادر و چند اثر هنری مربوط به دوره اسلامی خبر داد.

در این حراجی همچنین مینیاتورهای هندی و جواهراتی که قدمت آن‌ها به قرن هجدهم میلادی باز می‌گردد، عرضه خواهد شد.

این حراج بخشی از نمایشگاه «هنرهای جهان اسلام و هند» است که توسط این مرکز برگزار می‌شود.

بندیکت کارتر، مدیر بخش هنر اسلامی و هندی این مرکز گفت که قرآن تذهیب شده با ترکیب طلا بر روی پس‌زمینه‌ای روشن تذهیب‌کاری شده است که با پس‌زمینه آبی برگرفته از سنگ لاجورد در تضاد است.

کارتر افزود: این قرآن که هنوز در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد، اوج هنر تذهیب قرآن در عصر صفویه را به نمایش می‌گذارد. تاریخ تذهیب این قرآن به سال 983 هجری قمری/ 1575 تا 1576 میلادی باز می‌گردد.

این حراجی قیمت این نسخه از قرآن را حدود 400 تا 600 هزار پوند تخمین زده است. همچنین در این حراج یک صفحه از قرآن بزرگی که به خط کوفی نوشته شده و گمان می‌رود در سال 750 میلادی در خاور نزدیک یا شمال آفریقا نوشته شده باشد، عرضه خواهد شد. این حراجی ارزش این صفحه را حدود 250 تا 350 هزار پوند تخمین زده است.

وی با اشاره به اینکه این صفحه قرآن بخشی از یکی از بزرگ‌ترین قرآن‌هایی است که در اوایل اسلام به خط کوفی نوشته شده است، خاطرنشان کرد: تزیین ساده و متمرکز بر خط از ویژگی‌های بارز قرآن‌های کوفی در قرن هشتم میلادی به شمار می‌رود.

از جمله آثاری که به حراج گذاشته می‌شود، نسخه خطی حماسه ایرانی «شاهنامه شاه طهماسب» است که گواهی بر هنرمندی، ظرافت و زیبایی است که از ویژگی‌های هنر ایرانی به شمار می‌رود.

آثار عرضه شده در این حراج شامل قطعاتی می‌شود که به دوره‌های مختلف اسلامی بازمی‌گردد. از جمله قرار است اثری هنری از جنس شیشه‌ کریستال که قدمت آن به دوران فاطمیه در مصر بازمی‌گردد و مربوط به اواخر قرن دهم تا اوایل قرن یازدهم می‌شود، به نمایش گذاشته شود. انتظار می‌رود این اثر با قیمتی بین 40 تا 60 هزار پوند به فروش برسد.

انتهای پیام
captcha