حافظان تک‌بعدی در حوزه آموزش وارد نشوند
کد خبر: 4085477
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵

حافظان تک‌بعدی در حوزه آموزش وارد نشوند

داور مرحله شفاهی آزمون «ارزیابی حفاظ» استان مرکزی با اشاره به اینکه حافظان با نحوه برگزاری این آزمون آشنایی دارند، بیان کرد: حافظان در این رشته تک‌بُعدی پیش نروند و برای موفقیت در رشته حفظ به سایر بخش‌ها همچون تلاوت، تفسیر و تدبر نیز توجه کنند.

مهین میرزایی، حافظ کل قران

مهین میرزایی، داور مرحله شفاهی آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ استان مرکزی در حوزه امتحانی ساوه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه ساوجی‌ها از آزمون شفاهی استقبال نسبتاً خوبی داشتند، سطح شرکت‌کنندگان در بخش حسن حفظ با توجه به برگزاری دوره ارتقای سطح حافظان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: این دوره فقط به کارگاه آموزشی محدود نشده بود و حافظان در این کلاس‌ها از اساتید مشاوره دریافت کرده و جلسات به صورت پرسش و پاسخ ادامه پیدا می‌کرد.

وی ادامه داد: آماده‌سازی روحی و روانی حافظان برای شرکت در آزمون و مسابقات بسیار اهمیت دارد؛ از این رو بخشی از کارگاه ارتقای سطح حافظان به شبیه‌سازی آزمون جهت کاهش استرس به ویژه برای جدیدالورودها اختصاص داشت. برگزاری این دوره آموزشی با در نظر گرفتن تمامی ابعاد گامی مثبت بود که می‌بایست ادامه پیدا کند.


بیشتر بخوانید:


میرزایی با بیان این مطلب که آزمون ارزیابی حفاظ طرحی شناخته شده است و همه حافظان از نحوه برگزاری آن اطلاعات کافی دارند، اظهار کرد: آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ یکی از جدی‌ترین آزمون‌های مختص به حافظان است و افراد برای شرکت در آن باید کاملاً آماده باشند. داوطلبان در دو مرحله کتبی و شفاهی شرکت دارند و پس از شرکت در مرحله کتبی و کسب حدنصاب در فاصله زمانی ایجاد شده خود را برای مرحله شفاهی آماده می‌کنند.

این حافظ کل ادامه داد: آزمون تخصصی حفاظ با توجه به تسلط کامل حفاظ به ترجمه و مفاهیم و ترتیل یکی از جامع‌ترین و کامل‌ترین آزمون‌ها است. حافظانی که در رشته‌های مختلف این آزمون اعم از حفظ 10 جزء، 20 و کل شرکت کند مدارک سطح 5 تا یک را دریافت کرده و می‌توانند از امتیازات در نظر گرفته شده همچون داشتن سهمیه در کنکور و تحصیل رایگان استفاده کنند. مدرک آزمون ارزیابی یکی از معتبرترین آزمون‌هاست و افراد دارای این مدرک می‌توانند با ارائه مدرک خود از بیمه تأمین اجتماعی استفاده کنند.

حضور پررنگ بانوان در آزمون «اعطای مدرک به حفاظ»

میرزایی با اشاره به نسبت بیشتر جمعیت آماری بانوان در آزمون ارزیابی حفاظ به آقایان، اضافه کرد: بانوان با توجه به دغدغه‌های خانه‌داری یا داشتن مشاغل بیرون از منزل وقت کمتری می‌توانند برای حفظ بگذارند و گاه این کمی وقت اجازه نمی‌دهد تا محفوظات خود را در طول روز با دقت مرور کرده و در نتیجه حضوری قوی و شایسته در آزمون داشته باشند.

وی در ادامه توضیحات خود گفت: تعداد سؤالات حافظان زیادست و همین عامل باعث می‌شود که تعداد غلط‌هایی که می‌زنند افزایش پیدا کند. حافظان باید حتما حدنصاب 80 را کسب کنند. گاه حافظان تسلط کافی دارند، اما به واسطه استرس نمی‌تواند محفوظات خود را درست ارائه دهند و این امر کاملاً مشهودست. شاید یکی از دلایل موفقیت کم آنان در آزمون تعداد بالای سؤالات باشد، برعکس سایر مسابقات که تعداد سؤالات کم و بار آن بیشترست در این آزمون بار سؤالات کم و تعداد آن بیشترست و این امر به افزایش اضطراب منتج می‌شود.

حافظان فارغ از آموزش در آزمون ارزیابی شرکت می‌کنند

میرزایی با یادآور شدن این مطلب که بانوان به دلیل داشتن مشغله‌های بسیار نمی‌توانند از کلاس‌های آموزشی بهره‌مند شوند، ادامه داد: یکی دیگر از نقاط ضعف این است که برخی از حافظان با توجه به داشتن تجربه مسابقات و آزمون‌ها خود را از شرکت در دوره‌های آموزشی بی‌نیاز می‌دانند و فارغ از آموزش در آزمون شرکت می‌کنند. مباحثه، شرکت در جلسات پرسش و پاسخ و فراگیری تخصصی می‌تواند به شرکت قوی حفاظ در آزمون کمک کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان از داوران بومی جهت داوری حسن تلاوت نیز استفاده کرد، گفت: این آزمون فقط توسط 2 داور حسن حفظ داوری می‌شود و داوری حسن تلاوت در تهران انجام می‌شود، این پیشنهاد، پیشنهاد خوبی است که سازمان می‌تواند روی آن برنامه‌‌ریزی کند. البته قطعا سازمان با در نظر گرفتن اولویت‌هایی اقدام به چنین داوری می‌کند که این امر می‌تواند امتیازات و معایبی به دنبال داشته باشد.

پرهیز از برگزاری مسابقات سنگین

میرزایی کاهش بار استرس و پرهیز از برگزاری مسابقات سنگین همچون اوقاف را یکی از امتیازات آزمون با داوری کم دانست و اضافه کرد: اینکه حافظان داوران را ببینند و با سلیقه داوری آنان آشنا باشند یک مزیت محسوب می‌شود، اما آنان نمی‌دانند تلاوتشان توسط کدام داور داوری می‌شود. در کنار این مطلب باید بگویم تجربه نشان داده است که حافظان با تلاوت متوسط بدون اشکال توانستند به مراحل بعد راه پیدا کنند و اینکه داوری در استان انجام نمی‌شود نمی‌تواند اشکال خیلی مهمی باشد.

این حافظ کل ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی با حضور اساتید به نام و با تجربه را مورد اهمیت دانست و اظهار کرد: استان ما با تهران و قم فاصله زیادی ندارد و می‌تواند از اساتید این استان‌ها برای آموزش استفاده کند تا فعالان قرآنی با روش‌های نوین آموزش قرآن آشنا شوند. البته استان دارای اساتید خوبی در رشته‌های مختلف است، اما کمبود مربی با دانش کافی در شهرستان‌ها به ویژه روستاها به چشم می‌خورد. اگر در حوزه تربیت مربی با جدیت بیشتری وارد عمل شویم امکانات آموزشی برای روستاها نیز فراهم می‌شود.

میرزایی در پایان از بیان کرد: حافظان در این رشته تک‌بُعدی پیش نروند و برای موفقیت در رشته حفظ به سایر بخش‌ها همچون تلاوت بدون اشکال، تفسیر و تدبر نیز اهتمام لازم را داشته باشند. برای داشتن چنین حافظانی آموزش باید از دوران کودکی و نوجوانی آغاز شود. مربیان قرآن حاضر در مدارس دانش‌آموزان مستعد را به حال خود رها نکنند و به وضعیت آموزش آنان در داخل و خارج از مدرسه توجه داشته باشند.

انتهای پیام
captcha