کتاب «فقه حکومت» منتشر شد
کد خبر: 4084657
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

کتاب «فقه حکومت» منتشر شد

کتاب «فقه حکومت» به کوشش جمعی از پژوهشگران توسط انتشارات دانشگاه مذاهب اسلامی روانه بازار نشر شد.

به گزارش ایکنا، کتاب «فقه حکومت» به کوشش جمعی از پژوهشگران توسط انتشارات دانشگاه مذاهب اسلامی روانه بازار نشر شد.

در معرفی کتاب آمده است: جهان خلقت بر اساس سنت‌ها و نظام‌هایی اداره می‌شود. انسان از میان همه موجودات، بر اساس اختیار، علم و بهره‌مندی از قوانین منطبق بر فطرت قواعدی تأسیس می‌کند که می‌تواند یک نظام همراه سلامت و پیش برنده ترسیم کند. حکومت ضمانت اجرایی این نظام پیش برنده و حاکمان متصدیان حفظ آن و حاکم بر انسان‌ها و عقاید و افکار متفاوت انسان‌ها هستند.

در کنار دیگر نظام‌ها، نظام اسلامی می‌کوشد بر طبیعت انسان «بما هو الانسان» به‌صرف انسان بودن بر نظام مسلمان زیستن ما حاکم باشد. حاکمان و حکومت اسلامی ضمانت اجرای حفظ نظام و حاکم بر بعد انسانی و اسلامی زندگی مسلمانان‌اند. به این حفظ مبانی، اصول و قوانین و مسلمات پذیرفته‌شده کنار هم «فقه حکومت اسلامی» می‌گویند.

حکومت اسلامی فقط عهده‌دار تربیت و تأمین معاش زندگی دنیوی امت نیست بلکه تعیین‌کننده خط‌مشی سعادت و معاد آن‌ها هم می‌باشد. بخشی از مباحث با عنوان جامعه توسعه‌یافته منطبق بر عقل، فطرت و شریعت دارد. از این رو در این کتاب درباره تعیین مبانی و شاخصه‌های بنیادینی بحث شده که در سایه آن یک مجتمع مترقی، پیشرو و سالم حاصل می‌شود. فقه در کنار ضرورت داشتن قرآن و قانون، مبارزه حتمی با حرمت‌شکنان این قوانین را با عنوان تعیین مجازات در نظر داشته است و اصل آن است که جامعه «فی حدذاته» و به‌خودی‌خود ابتدا مترقی و با فرهنگ تکامل‌آفرین را در نظر دارد. حرکت اول تکامل از درون و تربیت‌یافتگی بر اساس قوانین فطری، عملی، شرعی و عقلی است و حرکت دوم توجه به قانون‌گذاری و افراد متعرض به قانون است.

انتهای پیام
captcha