فرهنگ تعاون میان نخبگان وجود ندارد
کد خبر: 4082950
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

فرهنگ تعاون میان نخبگان وجود ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فرهنگ تعاون میان نخبگان وجود ندارد، گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با همکاری رسانه‌ها فرهنگ تعاون را به فرهنگ غالب تبدیل کند.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در بازدید از نمایشگاه «رسم تعاون» که به مناسبت هفته تعاون برپا شده است، گفت: فرهنگ تعاون همواره بحث مهمی بوده است.

وی درباره اقدامات لازم برای ترویج فرهنگ تعاون گفت: سیاست‌گذاران برای تعاونی‌ها پایه‌هایی بنیاد نهاده‌اند، به طوری که در سال ۸۵ اختصاص حداقل ۲۵ درصد سهم تعاونی‌ها در اقتصاد ملی تصویب شد اما اکنون این سهم بین ۶ تا ۷ درصد است.

به گفته حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم، فاصله بین قانون و آنچه اجرا شده، عمیق است و طی سال‌های متمادی در همین حد باقی‌مانده است.

وی با اشاره به دلایل تشدید این شکاف، اظهار کرد: اشکال این مسئله در فرهنگ است زیرا فرهنگ تعاون میان نخبگان وجود ندارد.

مصباحی مقدم با اشاره به سهم بزرگ تعاونی‌ها در کشورهای پیشرفته‌ای که به عنوان کشورهای سرمایه‌داری مطرح می‌شوند، بیان کرد: بخش اعظم اقتصاد کشورهای حوزه اسکاندیناوی در اختیار تعاونی‌هاست. این تعاونی‌ها در بخش کشاورزی و بخش‌های مختلف حضور دارند.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی تأکید کرد: حضور تعاونی‌ها موجب می‌شود که مجموعه‌های خُرد با یکدیگر ترکیب شوند و مجموعه توانایی‌های خود را با این پیوند قدرتمند سازند تا بتوانند در مقابل حوزه‌های بزرگ سرمایه‌داری رقابت کنند.

وی با ابراز تأسف از اینکه فرهنگ‌سازی در ارتباط با تعاونی‌ها در ایران انجام نشده است، انجام این فرهنگ‌سازی را وظیفه حاکمیت دانست.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید فرهنگ کار جمعی و تعاونی را در میان روستائیان، کشاورزان و باغداران و ... گسترش دهد چرا که این مسئله باعث می‌شود درآمد روستائیان افزایش و قدرت رقابتشان با بنگاه‌های بزرگ افزایش یابد.

وی تأکید کرد: بنگاه‌های بزرگ معمولاً بنگاه‌های دولتی یا بنگاه‌ها و شرکت‌های وابسته به نهادها هستند؛ بنگاه‌هایی که به آن‌ها بخش عمومیِ غیر‌دولتی می‌گوییم، بنگاه‌های بزرگی هستند. وقتی به بنگاه‌های بخش خصوصی می‌رسیم، با واحدهای نسبتاً بزرگ‌تری روبرو می‌شویم ولی در تعاون وضعیت بنگاه‌ها خیلی ضعیف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم با بیان اینکه بخش تعاون بیشتر به سراغ تعاونی مسکن رفته است، اظهار کرد: متأسفانه فساد هم در آن‌ها مشاهده شده و یا بر اساس اصول تعاون شکل نگرفته و مبانی تعاون را اساس کار قرار نداده است.

انتهای پیام
captcha