ظرفیت‌سازی برای آینده هنر ایرانی ـ اسلامی را مد نظر داریم
کد خبر: 4079709
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
مدیرکل دفتر امور هنرهای تجسمی ارشاد:

ظرفیت‌سازی برای آینده هنر ایرانی ـ اسلامی را مد نظر داریم

مدیرکل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از ظرفیت‌سازی و کادرسازی برای آینده هنر اصیل ایرانی ـ اسلامی سخن گفت.

به گزارش ایکنا، نشست رسانه‌ای بیست‌ و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، امروز ۳۰ مردادماه با حضور عبدالرضا سهرابی، مدیرکل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره بیست و نهم، محمد مهدی رحیمیان، دبیر هنری و عبدالرحیم سیاهکارزاده، دبیر اجرایی این رویداد هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، عبدالرضا سهرابی، رئیس شورای سیاستگذاری بیست‌ و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران گفت: جوانی، سنی است که در آن انبوهی از ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه‌ مستتر است. نکته حائز اهمیت این است که ما نمی‌توانیم از شور و شوق فطری سنین جوانی بگذریم. بدون شک، اگر فطرت جوانی در عرصه هنر به درستی هدایت شود، اتفاقات بسیار خوبی رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه هنر، مهم‌ترین امکان برای معرفی ظرفیت‌های موجود در فرهنگ و تمدن هر کشور است، اظهار کرد: به فرموده مقام‌ ‌معظم رهبری، هنر رساترین زبان برای بیان نقاط ضعف و قوت موجود و اصلاح آن‌ها است و این اتفاق در پرتو استفاده از توانایی و ظرفیت‌های جوانان امکان‌پذیر است.

جوانان و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

مدیرکل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران نیز اهداف بیانیه گام دوم انقلاب را میسر می‌سازد‌. جوانان، مخاطبان بخش عمده‌ای از فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم هستند و این موضوع تکلیف مسئولان را سنگین‌تر می‌کند.

وی در ادامه به اهداف جشنواره اشاره و بیان کرد: هدف اصلی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، کشف استعدادهای هنری جوان و پرورش آن‌هاست. در این راستا، نوآوری‌هایی در این دوره از جشنواره صورت گرفته تا شرکت‌کنندگان پس از آموزش رها نشوند چرا که کارکرد مهم جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، ظرفیت‌سازی و کادرسازی برای آینده هنر اصیل ایرانی ـ اسلامی است.

سهرابی ادامه داد: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، امسال برای نخستین‌بار در پایتخت برگزار می‌شود که این امر، اتفاق بسیار خوبی برای هنرجویان جوان از سراسر کشور است تا بتوانند به شکلی هدفمند و سازماندهی‌شده از ظرفیت‌ها و امکانات هنری موجود در پایتخت بهره‌مند شوند.

تمرکززدایی از تهران

در ادامه این نشست محمدمهدی رحیمیان، دبیر هنری بیست‌ و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران گفت: نکته مهم این دوره از جشنواره، ترکیب شورای سیاستگذاری جشنواره است که شامل مسئولان و هنرمندان می‌شود. خوشبختانه به دلیل ترکیب متنوع هنرمندانی که در شورا حضور داشتند، بررسی‌های خوبی نسبت به دوره‌های گذشته صورت گرفت و مطابق آن توانستیم به نکات و یافته‌های مفیدی برسیم.

وی افزود: تمرکززدایی از تهران، حضور در شهرستان‌ها و برقراری تعامل با اداره کل‌های ارشاد استان‌ها، رویکرد این جشنواره در قبل بوده و هست که این اتفاق را باید به مثابه سرمایه فرهنگی مرکز هنرهای تجسمی تلقی کنیم. طی بررسی‌‌هایی که نسبت به سال‌های گذشته داشتیم، رویکرد این دوره تغییراتی یافت و خوشبختانه این‌ تغییرات منجر به کاهش کمیت آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره نشد.

ظرفیت‌سازی برای آینده هنر ایرانی اسلامی را مد نظر داریم

دبیر هنری بیست‌ و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران افزود: تلاش کردیم در انتخاب آثار افرادی را انتخاب کنیم که شایستگی‌های هنری لازم را داشته باشند. همچنین در این دوره، فضایی نمایشگاهی در اختیار استادان و هنرجویان قرار خواهیم داد تا از شهریورماه سال جاری به سمت تولید آن دسته از آثار هنری که قابلیت ارائه نمایشگاهی دارند، حرکت کنند.

همه جایزه می‌گیرند

در ادامه این نشست، عبدالرحیم سیاهکارزاده، دبیر اجرایی بیست‌ و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران گفت: هنگامی که برای برگزاری ادوار پیشین جشنواره در استان‌ها حضور پیدا می‌کردیم، افراد زیادی متقاضی بودند که جشنواره به صورت حضوری نیز در تهران برگزار شود تا بتوانند از امکانات پایتخت استفاده کنندکه این امر محقق شد.

وی در خصوص تعداد ثبت‌نامی‌ها در جشنواره نیز گفت: طبق آماری که داریم، تعداد کل ثبت‌نام‌ها هزار و ۲۵۳ نفر و تعداد کل آثار رسیده به دبیرخانه، هفت هزار و ۴۱۷ اثر و تعداد شرکت‌کنندگان زن ۹۲۶ نفر و شمار شرکت‌کنندگان مرد ۳۲۷ نفر است. در این میان، بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان مربوط به رشته نقاشی است. همچنین در این دوره پس از قریب به پنج سال، سفال و سرامیک به صورت رشته‌ای مجزا در جشنواره درنظر گرفته شده است.

دبیر اجرایی بیست‌ و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در پایان گفت: با توجه به اینکه جشنواره امسال برگزیده و جایزه نهایی ندارد، مبلغ یک و نیم میلیون تومان به تمامی شرکت‌کنندگانی که به مرحله سوم برسند، پرداخت می‌شود. همچنین از میان برگزیدگان ادوار گذشته نیز دستیارانی انتخاب شده‌اند تا استادان کارگاه‌ها را همراهی کنند.

انتهای پیام
captcha