فیلم‌های قرآنی را حمایت می‌کنیم + فیلم
کد خبر: 4079637
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران:

فیلم‌های قرآنی را حمایت می‌کنیم + فیلم

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: سینما در کشور ما ابزاری برای انتقال آموز‌های دینی و قرآنی است بنابراین از تولیداتی که در این راستا حرکت کنند حمایت خواهیم کرد.

فیلم‌های قرآنی را حمایت می‌کنیم + فیلمبه گزارش ایکنا، نشست خبری سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور مهدی آذرپندار، دبیر جشنواره امروز 30 مردادماه برگزار شد.

آذرپندار در ابتدای این جلسه گفت: مصمم هستیم برای این رویداد سینمایی یک تاریخ ثابت در نظر بگیریم. با این توضیح 27 مهر الی 2 آبان زمانی است که برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته شده است. جشنواره فیلم کوتاه تهران را باید بین‌المللی‌ترین رویداد کشور نامید، برای همین ضروری است این رویداد با کیفیت و دقت نظر بالایی اجرا شود. 

آذرپندار با بیان اینکه فراخوان جشنواره سریع‌تر از دور‌های قبل رسانه‌ای شد، گفت: اهالی هنر و سینما درخواست داشتند تا جشنواره فراخوان را سریع‌تر اعلام کند. برای همین 28 فروردین سایت جشنواره باز شد و تا 5 مرداد هم پذیرای آثار بود. تنوع ژانر یکی دیگری از اقدامات ویژه در دوره سی و نهمین است چون عموما در فستیوال‌های سینمایی تنها ژانر اجتماعی مدنظر قرار می‌گیرد ولی برای بالا بردن استاندارد نیاز است تا دیگر ژانرها نیز مورد نظر باشند. همچنین تاکید ویژه‌ای روی استاندارد کارها داشتیم.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره تعداد آثار گفت: هزار و 996 فیلم کوتاه داخلی برای حضور در جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد هزار و 364 فیلم داستان، 261 مستند، 264 فیلم تجربی و 107 فیلم پویانمایی در فستیوال به نمایش در خواهند آمد. در بخش بین‌الملل نیز 5 هزار و 12 اثر از 131 کشور در جشنواره حضور خواهند داشت. در میان کشورهای شرکت‌کننده فرانسه با 572 فیلم بیشترین سهم را داراست.

وی ادامه داد: با توجه به زیاد بودن تعداد فیلم‌ها مشخص است که کار هیئت انتخاب بسیار دشوار بوده و امیدواریم این سختی به کیفیت بالای آثار بینجامد. در جشنواره فیلم کوتاه تهران 30 درصد شرکت‌کنندگان از تهران بوده و 70 درصد شرکت‌کنندگان از شهرستان‌ها هستند. این امر نشان می‌دهد فیلمسازی در دیگر نقاط ایران رشد کرده و فیلمسازان شهرستانی هم می‌توانند ظرفیت‌های خود را نشان دهند.

وی با بیان اینکه تنوع ژانر پاشنه آشیل جشنواره فیلم کوتاه تهران در گذشته بوده است، گفت: سعی کردیم تنوع موضوع در فستیوال به صورت جدی مدنظر باشد چون در دوره‌های قبل بیشتر نگاه‌ها به آثار اجتماعی ختم می‌شد اما در این دوره از ژانر وحشت گرفته تا فیلم‌های فانتزی در جشنواره حضور دارند. 

آذرپندار بیان کرد: معمولا در جشنوار‌های فیلم کوتاه 10 الی 20 اثر از کارهای بسیار شاخص هستند اما دیگر آثار، کیفیتی یکسان دارند. این امر کار هیئت داوران را مشکل می‌کند ولی با استفاده از نیروهای خبره فکر می‌کنم از عهده این مشکل بربیاییم.

وی درباره خطوط قرمز گفت: هر جشنوار‌های باید و نبایدهایی دارد. ما هم پیرامون برخی موضوعات نه می‌خواهیم و نه می‌توانیم پذیرای آثار باشیم. همچنین درباره موضوعاتی چون کودک‌کشی سختگیری داریم زیرا برخی فیلمسازان برای بالا بردن درام در کارهایشان به این حوزه می‌پردازند. این قبیل موضوعات موجب آزردگی مخاطب و جامعه می‌شود. برای همین به صرف تحت تاثیر قرار دادن تماشاگر نمی‌توان پذیرایی چنین کارهای بود. این محدودیت در سینمای جهان نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه برخی جشنوار‌های که در چند سال اخیر برگزار نمی‌شوند مجدد فعال خواهند شد گفت: سعی خواهیم کرد جشنوار‌ه‌هایی نظیر منطقه‌ای، نماز و نیایش و ژیار را مجدد برگزار کنیم. البته به دلیل ترافیک فستیوال‌ها شاید برخی از این رویدادها از سال بعد برگزار شود. راهکار دیگری که برای ارتقای کیفیت جشنواره در نظر گرفته‌ایم دعوت از مسئولان سینمایی دیگر کشورهای جهان است تا با تبادل نظرات آنها بتوانیم نقاط ضعف را برطرف کنیم.

دبیر جشنواره با بیان اینکه فیلم کوتاه تهران باید الگوی مرجعی در منطقه باشد گفت: سینمای ایران این ظرفیت را دارد تا فستیوال‌هایی نظیر فیلم کوتاه تهران به عنوان مرجع در منطقه شناخته شود. در ضمن امسال به صورت حضوری پذیرای حاضران در جشنواره خواهیم بود تا این رویداد شکل واقعی به خود بگیرد.

وی درباره مکان برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: امسال ایران‌مال میزبان این فستیوال نخواهد بود و درصددیم مکان دیگری که برای حاضران در دسترستر باشد را انتخاب و معرفی کنیم. سازمان‌هایی که علاقه‌مند دادن جوایز ویژه به منتخبین خود هستند می‌توانند برای رسیدن به این خواسته مذاکرات خود را با مسئولان برگزاری آغاز کنند.

وی با بیان اینکه جایزه موضوعی در فستیوال وجود نخواهد داشت گفت: برخی جایزه‌های موضوعی در جشنواره‌های سینمایی به فیلم‌ها داده می‌شود. سلیقه شخصی من چنین امری نیست زیرا معتقدم این جوایز باید صرف تولید آثار سینمایی شود.

وی در پایان تأکید کرد: فستیوال تهران ابزاری برای تبلیغ و اشاعه آموزه‌های انقلاب و اسلام است برای همین کارهایی که در این راستا حرکت کنند مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام
captcha