سفر اربعین باید زمینه‌ساز تقویت شعور دینی شود
کد خبر: 4078788
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر:

سفر اربعین باید زمینه‌ساز تقویت شعور دینی شود

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به خروجی‌های سفر اربعین برای زائران گفت:‌ از فرصت سفر اربعین باید برای تقویت درک، شعور و بصیرت دینی مردم استفاده کنیم تا هنگام بازگشت دچار تحول روحی مدنظر اسلام در زمینه زیارت شوند.

قاضی عسکربه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) امروز، ۲۶ مردادماه با حضور در اولین همایش ملی «قدم‌های آسمانی» که در راستای تکریم و تعظیم شعائر اربعین حسینی و ایجاد تعامل مؤثر، هم‌افزایی و هم‌اندیشی با موکب‌داران اربعین حسینی1401، در محل بقعه شیخ صدوق شهرری برگزار شد، طی سخنانی ضمن قدردانی از موکب‌داران اظهار کرد: مردم شریف ایران اسلامی و موکب‌داران علیرغم مشکلات اقتصادی کم نگذاشتند و سال به سال بر رونق این حرکت بزرگ دینی و اسلامی افزوده می‌شود. در استان‌های مختلف شاهد تلاش گسترده مردم و مسئولان برای میزبانی از زائران امام حسین(ع) بوده و هستیم.

وی افزود: همچنین از مردم عراق نیز تشکر می‌کنیم که در طول این چند سال ثابت کردند که میزبان خوبی برای اربعین حسینی هستند. طی چند سال گذشته اتفاقاتی رخ داد که برای تشیع در گام اول و جهان اسلام در گام دوم موجب افتخار است.

قاضی‌عسکر بیان کرد: اینکه مردم عراق هیچ‌گونه نگاه منطقه‌ای و کشوری به زوار ندارند و درب خانه‌ها و موکب‌های ایشان به روی همه باز است جای تقدیر ویژه دارد. ایشان با رفتار خوب هر چیزی که دارند در طبق اخلاص گذاشته و به زوار عرضه می‌کنند. در این زمینه نمونه‌هایی مشاهده می‌کنیم که در هیچ جای جهان دیده نمی‌شود.

باید این حرکت بزرگ و عظیم را به سوی اهداف امام حسین(ع) که انتقام از ستمگران و مقابله با طاغوت در سطح بین‌المللی است، سوق دهیم

وی با اشاره به اینکه می‌توان به مراسم اربعین حسینی و برپایی مواکب در مسیر پیاده‌روی اربعین از دو دیدگاه نگریست، گفت: بخش اول مربوط به امکانات و خدمات است که باید به گونه‌ای باشد که شایسته زائران ایران اسلامی ارائه شود. بخش دوم و مهم این جریان مربوط به محتوای حرکت پیاده‌روی اربعین است. از راهپیمایی اربعین سلسله اهدافی را در نظر داریم که باید به طور پیوسته پررنگ شود. حرکت اربعین بزرگترین حرکت در جامعه شیعه است و باید از این فرصت به گونه‌ای برای تقویت درک و شعور دینی و بصیرت دینی مردم استفاده کنیم تا در هنگام بازگشت دچار تحول روحی مدنظر اسلام در بحث زیارت شوند.

قاضی‌عسکر در ادامه با اشاره به سلسله اهداف برگرفته از زیارت عاشورا و بهره‌گیری از آن‌ها در مسیر اربعین اظهار کرد: حرکت عظیم مردمی پیاده‌روی اربعین امروز در عالم فراگیر شده و از مذاهب گوناگون در آن شرکت می‌کنند. باید این حرکت بزرگ و عظیم را به سوی اهداف امام حسین(ع) که انتقام از ستمگران و مقابله با طاغوت در سطح بین‌المللی است، سوق دهیم.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که باید با نزدیک شدن به امام حسین(ع) و یاران ایشان به حضرت حق نزدیک شویم. همچنین، باید به این باور برسیم که هرگز از امام حسین(ع) جدا نخواهیم شد. باید زندگی و مرگ خود را با تأسی به زیارت عاشورا با اهداف امام حسین(ع) هماهنگ کنیم.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با بیان اینکه رسیدن به قرب الهی و مقام محمود باید از دیگر اهداف حضور در این مراسم باشد، تصریح کرد: باید بتوانیم از رهگذر شرکت در این مراسم بزرگ برائت خود از دشمنان را نیز رسما اعلام کنیم. همچنین، در این مسیر باید به جایی برسیم که مقام ثبات قدم را به دست آورده و سعی کنیم برای همیشه از امام(ع) جدا نشویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در رابطه با مردمی بودن و مردمی ماندن حرکت اربعین بیان کرد: باید عزاداری‌ها را آنگونه که امامان معصوم(ع) می‌خواستند زنده نگه داریم. در این مراسم باید اهداف اصلی را برای مردم تبیین کرده و از اجتماعات مردمی به گونه‌ای بهره‌مند شویم که زمینه‌ساز تحول روحی و اخلاقی مردم شده و در پرتو آن نیز مقدمات ظهور فراهم شود.

انتهای پیام
captcha