سه عامل آمرزش و غفران انسان
کد خبر: 4076362
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۷

سه عامل آمرزش و غفران انسان

امام جماعت مسجد اباعبدالله‌الحسین(ع) معتقد است براساس آیات و روایات اقامه نماز، احترام به والدین و رفع ظلم سه عامل آمرزش و مغرفت انسان از سوی خداوند است.

حجت‌الاسلام یونس زحمت‌دوست، کارشناس مذهبیبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام یونس زحمت‌دوست، کارشناس مذهبی، 15 مردادماه در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی که در مسجد اباعبدالله‌الحسین(ع) محله چهارصددستگاه نازی‌آباد برگزار شد ضمن تسلیت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) در سخنانی با اشاره به عوامل آمرزش و مغرفت الهی از نگاه روایات، اظهار کرد: رسول اکرم(ص) در روایتی می‌فرمایند «لِكُلِّ داءٍ دواءٌ، و دواءُ الذُّنوبِ الاستِغفارُ»؛ بنابر این روایت در دنیا هر دردی دارویی دارد و داروی گناهانی که بردوش انسان سنگینی می‌کند، استغفار است.

وی اولین عامل غفران انسان را اقامه نماز دانست و افزود: بنابر نقل ابواُمامه از صحابه پیغمبر(ص) روزی قبل از اقامه نماز شخصی نزد پیامبر(ص) که در محراب مسجد نشسته بودند می‌رسد و عرضه می‌دارد گناهی انجام داده‌ام که مستوجب حد هستم و اگر معلوم شود باید به من تازیانه بزنند؛ عذاب وجدان گناه دارد دیوانه‌ام می‌کند یا رسول‌الله کمکم کن. پس از اذان، پیامبر(ص) بدون توجه به آن شخص به اقامه نماز می‌ایستند و صحابه پیامبر(ص) از رفتار ایشان متعجب می‌شوند؛ پیامبر(ص) بعد از اتمام نماز به آن شخص فرمودند آیا در اقامه نماز با من همراه بودی، شخص گفت آری و حضرت فرمودند خدا به برکت این نمازی که خواندی حد را از تو برداشت و گناهت بخشیده شد؛ مراقب باش دوباره خود را به گناه آلوده نکنی. پس یکی از عوامل غفران الهی همین اقامه نماز است.

امام جماعت مسجد اباعبدالله‌الحسین(ع) با تأکید بر رعایت حق‌الناس، ادامه داد: حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند «اَلصَلاةُ صَابُونُ الخَطایا» نماز صابون گناهان شماست؛ طبق این روایت می‌توان گفت اقامه پنج بار نماز در روز وجود انسان را از خطایا حفظ می‌کند، زمانی که در روز پنج بار می‌گوییم «سُبْحانَ رَبِّی العَظِیمِ وَبِحَمْدِهِ» این امر موجب می‌شود هیچ حق‌الناسی بر دوش انسان قرار نگیرد.

زحمت‌دوست بیان کرد: روزی پیامبر(ص) با اصحابشان زیر درختی نشسته بودند؛ ایشان یک شاخه را تکان داد و تعدادی از برگ‌ها ریختند، صحابه دلیل این کار را پرسیدند، رسول‌الله فرمود دیدید چطور برگ‌ها ریختند و چند تا از برگ‌ها بر شاخه باقی ماندند، صحابه گفتند بله؛ حضرت فرمود زمانی مسلمانی وضو می‌گیرد و به نماز می‌ایستد و الله‌اکبر بر زبان او جاری می‌شود گناهانش همچون آن برگ‌ها ریخته می‌شود، اما چیزی که نمی‌توان آن را با نماز جبران کرد، حق‌الناس است، همان برگ‌هایی که باقی ماندند.

وی با تأکید به اقامه نماز اول وقت به‌ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، گفت: اهمیت نماز اول وقت تا آنجایی است که وقتی در روز عاشورا در آن گرما گرم جنگ که یک عده از صحابه خونشان ریخته شده و سرهاشان جدا شده است، به حضرت اباعبدالله‎الحسین(ع) اطلاع می‌دهند که وقت نماز است، حضرت می‌فرمایند علی‌اکبر اذان بگو و به اقامه نماز می‌ایستند. امام باقر(ع) در حدیثی فرمودند «إنّ أوَّلَ ما يُحاسَبُ بهِ العَبدُ الصَّلاةُ، فإن قُبِلَت قُبِلَ ما سِواها» نخستين چيزى كه بنده براى آن حسابرسى مى‌شود نماز است؛ اگر پذيرفته شد ساير اعمالش هم پذيرفته مى‌شود.

این کارشناس مذهبی دومین عامل غفران انسان را احترام به پدر و مادر برشمرد و بیان کرد: روزی شخصی نزد پیغمبر(ص) آمد و گفت جوان بودم و گناهانی مرتکب شده‌ام آیا برای من توبه‌ای است؛ رسوال‌الله فرمود آیا پدر و مادرت زنده هستند، جوان گفت مادرم از دنیا رفته است ولی پدرم زنده است، حضرت فرمود به پدرت محبت کن، چراکه خداوند به سبب احترامی که به پدرت می‌گذاری گناهانت را می‌بخشد. زمانی که آن شخص رفت پیغمبر(س) فرمود ای کاش مادرش زنده بود که با محبت به ایشان خداوند کل گناهانش را می‌بخشید.

امام جماعت مسجد اباعبدالله‌الحسین(ع) اظهار کرد: سومین عامل غفران انسان، رفع ظلم است. زمانی که بر کسی ظلم کرده‌ایم باید تکبر را کنار بگذاریم و آن را اصلاح کنیم. زمانی که در کربلا امام حسین(ع) با حضرت زین‌العابدین(ع) خداحافظی می‌کردند، حضرت زین‌العابدین(ع) می‌فرماید بابا جان در این لحظه توصیه‌ای بر من بفرما، حضرت فرمود پسرم مواظب باش ظلم نکنی چراکه بنای ظلم ماندگار نیست.

حامد وفا

انتهای پیام
captcha