دو وجه سیاسی و معنوی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
کد خبر: 4075198
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
صادق واعظ‌‌زاده بیان کرد:

دو وجه سیاسی و معنوی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

صادق واعظ‌زاده، رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در نشست مشترک با رییس و اعضای اندیشکده‌های معنویت و سیاست گفت: در  نظریه  سیاسی مورد نظر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به دو وجه سیاسی و معنوی توجه شده است.

به گزارش ایکنا، به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی پیشرفت، صادق واعظ‌زاده که در جمع اعضای دو اندیشکده معنویت و سیاست سخن می‌گفت در خصوص توجه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به معنویت بیان کرد: برخلاف ساختارهای معمول برنامه‌ریزی، در مرکز  الگو، اندیشکده مستقلی با عنوان اندیشکده معنویت تأسیس شده،  تا هم مفهوم معنویت را تبیین کند و هم رابطه آن را با سایر بخش‌ها، ترسیم نماید. 
 
رییس شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درباره چیستی معنویت توضیح داد: عده‌ای امور غیر محسوس را معنوی می‌دانند،  بعضی‌ها هم قواعد علوم تجربی را معنوی می‌دانند. بعضی دیگر از متفکرین، گوهر و ذات اشیاء را غیرمادی می‌دانند؛ اما آنچه مسلم است ذوات مادی لزوماً معنوی نیست. شاید بتوان گفت معنویت از شناخت بالاتر است؛ معنویت باور به حقایق غیر مادی عالی (غیب) است. به عبارتی می‌توان گفت، معنویت باور به غیب است. این باور ممکن است به عنوان پارادایم بر علم و فکر و همین طور بر زندگی فردی و اجتماعی اثرگذار باشد. در مباحث الگو به دنبال شناخت چنین رابطه‌ای بین معنویت و دیگر حوزه‌ها هستیم. به همین دلیل در گزاره‌های مختلفی پیش نویس از سند الگو، از مفاهیمی چون اقتصاد معنوی و امثال آن  استفاده شده است. 
 
واعظ‌زاده در بخش پایانی بیانات خود اظهار کرد: خوشبختانه اندیشکده‌های سیاست و معنویت قدم‌های خوبی را در حوزه مشترک برداشته‌اند. تبیین تأثیر معنویت بر زندگی و زمینه‌های مختلفی از این نوع، وجه تمایز سند الگو با دیگر اسناد فرادستی است. 
 
در  ادامه حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی، رئیس اندیشکده معنویت اظهار کرد: معنویت مستلزم نوعی فراروی از نگاه مادی و خودخواهی در ابعاد بینشی، گرایشی و کنشی است که سمت و سوی آن توحیدی و خدامحوری است. نگاه به غیب و لایه‌های ملکوتی، بخش مهمی از معنویت است. آیه 84 سوره زخرف؛ هُوَالذیِ فِی السَماءِ األهٌ وَ فِی الارضِ األهٍ وَ هُوَالحَکیمُ العلیمُ و آیه 3 سوره حدید؛ هُوَالاولُ وَالاخِرُ وَالظاهِرُ وَالباطِنُ وَ هُوَ بِکُلِّ شیٍ عَلیمٌ؛ ترسیم‌گر معنویت توحیدی است. 
 
رییس اندیشکده معنویت، در انتهای بحث خود اظهار کرد: رابطه سیاست با معنویت در چهارچوب دین یک نظریه جدی است. شعار نه‌شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی هم یک نظریه معنوی است که در سیاست و الهیات سیاسی قابل اشراب است. نظریه ولایت فقیه هم که محور الهیات سیاسی است، به قدرت بر پایه رأی و پذیرش مردم مشروعیت می بخشد.
 
علیرضا صدرا رئیس اندیشکده سیاست نیز در سخنانی با اشاره به اینکه معنویت به مثابه رکن اصلی الگو و گفتمان پیشرفت است، گفت: درباره جنس و ماهیت معنویت بحث فراوانی است؛ ولی جنس معنویت مورد نظر الگو از نوع زاهد شب و شیر روز است که در اخلاق متجلی می‌شود. در حال حاضر پیش‌نویس سند الگو  تولید شده و در تدابیر به جنبه‌های کمی و کیفی معنویت توجه لازم مبذول شده است؛ در عین حال در فرصتی که پیش آمده است، می‌توان با نگاه عمیق‌تری به مقوله همراهی معنویت و سیاست نظر افکند. 
 
گفتنی است مرکز الگوی اسلامی ایرانی به منظور بهره‌مندی از نظرات اندیشمندان و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی و راهبردی در طراحی الگو درعرصه‌های مختلف، اندیشکده‌هایی را با عناوین معین به عنوان اتاق فکر  منسجم با حضور صاحب نظران با سابقه فعالیت موثردر سیاست‌گذاری، قانونگذاری و فعالیت مدیریت راهبردی، استادان و فضلای حوزه و دانشگاه که در موضوع اندیشکده صاحب کرسی یا آثار علمی هستند و کارآفرینان و فعالان برجسته غیر دولتی صاحب نظر و متخصص  و محققان جوانان براساس منطقی تعریف شده تشکیل داده و وظایف مطالعه و تدوین پیش‌نویس بخش‌های تخصصی الگو را به عهده آنان گذاشته است.
 
انتهای پیام
captcha