سمفونی خرمشهر به صورت کامل اجرا می‌شود + فیلم
کد خبر: 4074820
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴
مجید انتظامی:

سمفونی خرمشهر به صورت کامل اجرا می‌شود + فیلم

مجید انتظامی با بیان اینکه موسیقی خرمشهر بیش از یک سال طول کشید تا نوشته شود و بعد از نوشته شدن زمان بسیاری برای ضبط و اجرای آن نیاز داشت، گفت: تاکنون تنها دو بخش از این اثر اجرا شده است و هیچگاه به صورت کامل اجرا نشده است و برای اولین بار تمام سمفونی خرمشهر اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری «همراه خاطره‌ها»، برگزیده‌ای از آثار مجید انتظامی به مناسبت هفته دفاع مقدس، 9 مرداد در تالار وحدت برگزار شد.

مسیر موسیقی در کشور رو به روشنی است

مجید انتظامی در این نشست خبری بیان کرد: قرار است کنسرتی در هفته دفاع مقدس برگزار کنیم اما هنوز قطعات به صورت کامل انتخاب نشده است. در این کنسرت، نصیر حیدریان که زحمت زیادی برای آن کشیده، کار آماده‌سازی ارکستر را به عهده دارد و پس از انجام مراحل آماده‌سازی، آن را تحویل بنده می‌دهد.

وی افزود: برنامه‌ای که برای کنسرت آماده کردیم، موسیقی متن فیلم‌های کانی مانگا، جایی برای زندگی، مردان آنجلس و شیخ بهایی در قالب ارکستر سازهای زهی ایرانی و کلاسیک است. این آثار موسیقایی از بالای ۲۰۰ ساعت موسیقی‌هایی است که من نوشته‌ام. همچنین قرار بر این است که دو قطعه دیگر داشته باشیم که این دو اثر با خواننده اجرا می‌شود.

این هنرمند در رابطه با غیبت طولانی خود بیان کرد: حدود ۱۰ سال است که بنده در حوزه اجرای موسیقی، غیبت داشتم زیرا شرایط برای کار آماده نبود تا من در این عرصه حضور داشته باشم اما در این سال‌ها شرایطی فراهم شده که بنده دوباره تجربه حضور در کنسرت‌ها را داشته باشم.

انتظامی با بیان اینکه بنا بود برای اجرا از ارکستر سمفونیک استفاده کنیم، گفت: به دلیل اجراهای ارکستر سمفونیک وقت برای تمرین کم است به همین دلیل با ارکستر ملی ایران با تمرینات بیشتر کار می‌کنیم. بخشی از تمرینات برعهده آقای نصیر حیدریان خواهد بود اما در نهایت رهبری آثار بر عهده خودم خواهد بود.

وی درباره ویژگی‌های کنسرت پیش رو اظهار کرد: این کنسرت اثری در حال و هوای موسیقی کلاسیک خواهد بود که سعی کردیم به آن حال و هوای ایرانی دهیم و بسیار امیدوارم که به خوبی در معرض گوش شنیداری مخاطبان قرار گیرد. چرا که در این عرصه ما عناصری چون صدابرداری داریم که باید با دقت بیشتری صورت پذیرد.

انتظامی با بیان اینکه من اصلاً از کار اداری خوشم نمی‌آید، ادامه داد: به اصرار نصیر حیدریان قبول کردم تا به عنوان عضو شورای هنری ارکسترهای دولتی حضور داشته باشم. البته ایده‌های زیادی دارم ولی هنوز هیچ چیزی مشخص نیست و باید دید در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

انتظامی افزود: اکنون در ارکسترهای دولتی ما دیگر شاهد حضور کمتری از نوازندگان مطرح کشورمان هستیم. اما این را می‌دانم اکنون هنرمندان مستعدی در این ارکسترها حضور دارند که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و می‌توانند شرایط بسیار خوبی را برای این ارکسترها فراهم کنند. ما متأسفانه دلسوز نداریم و تا به حال هم نداشتیم؛ هرکس آمده جیب خود را پر کرده و رفته است. این بچه‌ها همیشه باعث پیشرفت و ترقی کسان دیگر می‌شوند.

آهنگساز سمفونی ایثار با بیان اینکه مسیر موسیقی در کشور رو به روشنی است، تصریح کرد: قبلاً کنسرتی اجرا نمی‌شد ولی الان می‌بینیم تعداد اجراها بسیار است و این نویدی است که وضع موسیقی از این ناملایمتی که وجود دارد نجات پیدا کند. من با 75 سال سن برایم معلوم نیست که این موسیقی حلال یا حرام است ولی فکر می‌کنم با این اجراها و امکاناتی که برای ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی فراهم می‌شود مسیر آن در حال روشن شدن است. به هرحال امیدوارم بتواند سر منشأ اتفاقات خوبی باشد. من هم با این انگیزه‌ها وارد این عرصه شدم و تا آنجا که بتوانم کمکی می‌کنم.

ایجاد ارکستری از جوانان

نصیر حیدریان، رهبر ارکستر هم در این نشست توضیح داد: همان طور که اشاره شد ما به این نتیجه رسیدیم که با ارکستر ملی کنسرت را برگزار کنیم. این اجرا از جمله برنامه‌های سنگین و پرحجم است و نیاز به تمرینات زیادی است که هر گروه به صورت مجزا تمرین کنند.

انتظامی: تمام سمفونی خرمشهر برای اولین بار اجرا خواهد شد + صوت و فیلم

وی ادامه داد: ما از هفتم شهریور مرحله نهایی تمرین‌ها را آغاز می‌کنیم اما پیش از آن قرار بر این است که مراحل آماده‌سازی آغاز شود تا ما بتوانیم شرایط بهتری را برای اجرا فراهم کنیم.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران در رابطه با برگزاری کلاس‌های ارکستر بیان کرد: من متوجه شدم که در بعضی از زمینه‌ها کوتاهی شده بود و به همین دلیل ارکستری از جوانان ایجاد کردم تا بتوانیم نسلی را برای موسیقی آینده کشور آماده کنیم. از همین رو با کمک بنیاد رودکی شروع کردیم به برگزاری کلاس‌هایی که جوانان بتوانند از همان سن پایین در ارکستر نواختن را یاد بگیرند. در ارکستر ساز زدن یکی از سخت‌ترین رشته‌های دنیا است.

به هشت سال دوران دفاع مقدس باور دارم

مجید انتظامی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر علت ساخته نشدن آثار جدید و ماندگار در حوزه دفاع مقدس گفت: در هر زمینه و کاری اگر عشق وجود نداشته باشد، آن کار آن‌طور که باید خود را نشان نمی‌دهد. من به هشت سال دوران دفاع مقدس باور داشتم و آن عشقی که در بین رزمنده‌ها وجود داشت را دیده بودم. من با همه لحظات جنگ زندگی کرده‌ام، به همین دلیل با تمام وجودم برای دفاع مقدس کار می‌کنم.

انتظامی: تمام سمفونی خرمشهر برای اولین بار اجرا خواهد شد + صوت و فیلم

وی ادامه داد: من عاشق بودم و خودم را همیشه در جبهه حس می‌کردم. اصلاً هم فکر نمی‌کردم این آثار مورد توجه مردم قرار بگیرد. زیرا سلیقه مردم به سمت دیگری رفته است اما با این احوال با علاقه کار کردم. بسیاری از هنرمندان موسیقی پاپ می‌نویسند، چون درآمد موسیقی پاپ بسیار بیشتر از این ژانر از موسیقی است. در موسیقی کلاسیک قطعه‌ای حدود یک ساعت و خورده‌ای زمان نیاز دارد، در صورتی که در موسیقی پاپ زمان‌ها دو دقیقه‌ای است.

این آهنگساز افزود: موسیقی خرمشهر بیش از یک سال طول کشید تا نوشته شود و بعد از نوشته شدن زمان بسیاری برای ضبط و اجرای آن نیاز داشت. اما همواره کوشش کرده‌ام شرایطی فراهم شود که موسیقی خوب و با کیفیتی پیش روی مخاطبان قرار گیرد. برای اولین بار تمام سمفونی خرمشهر اجرا خواهد شد. تاکنون تنها دو بخش از این اثر اجرا شده است و هیچگاه به صورت کامل اجرا نشده است.

گزارش از سجاد محمدیان
انتهای پیام
captcha