اختلاف‌افکنی و تجزیه کشورهای اسلامی مهم‌ترین پروژه دشمن است
کد خبر: 4073958
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۶
دبیرکل مجمع جهانی تقریب در جمع رایزنان فرهنگی:

اختلاف‌افکنی و تجزیه کشورهای اسلامی مهم‌ترین پروژه دشمن است

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری، تجزیه کشورهای اسلامی را مهم‌ترین نقشه دشمن برشمرد و تصریح کرد: دشمن امروز نیز دست از تقسیم کشورها برنداشته و آن را در عراق، یمن، لبنان و سوریه دنبال می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دهمین دوره اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور که پس از یک وقفه ده ساله و با حضور نمایندگانی از ۶۰ کشور جهان از یکم تا 6 مرداد ماه در تهران برگزار می‌شود، بعدظهر امروز (5 مرداد ماه) با حضور جمعی از شخصیت‌ها و سخنرانان به فعالیت خود ادامه داد.

در نشست امروز این اجلاس حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل  مجمع در دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به تشریح نظریه امت واحده اسلامی پرداخت.

وی با اشاره به این‌که برای انجام کار فرهنگی مناسب باید نقشه دشمن در تهاجم فرهنگی را با دقت مطالعه و بررسی کرد، اظهار داشت: فعالیت فرهنگی اگر بدون توجه به نقشه دشمن باشد اثرگذاری مناسبی نخواهد داشت.

شهریاری، تجزیه کشورهای اسلامی را مهم‌ترین نقشه دشمن برشمرد و تصریح کرد: دشمن امروز نیز دست از تقسیم کشورها برنداشته و آن را در عراق، یمن، لبنان و سوریه دنبال می‌کند.

وی ابزار دشمن برای دنبال کردن پروژه راهبردی کشورسازی را ایجاد اختلاف میان اقوام، مذاهب و گروه‌ها دانست و گفت: اگر می‌خواهیم این پروژه دشمن را خنثی کنیم، باید به دنبال تشکیل امت واحده اسلامی و یکپارچگی منطقه‌ای باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، اسلام هراسی، شیعه‌هراسی و ایران هراسی را سه هدف دشمن برشمرد و گفت: اسلام هراسی در اروپا دنبال می‌شود تا پیام امام راحل تحت شعاع قرار گیرد و در همین راستا استکبار جهانی با کمک ۶ سازمان اطلاعاتی، داعش را به وجود آورد تا چهره‌ای خشن از اسلام ارائه دهد ولی خوشبختانه با مجاهدت مقاومت اسلامی ریشه این توطئه خشکانده شد.

وی ادامه داد: دشمن برای ایجاد شیعه هراسی نیز پروژه‌های همه جانبه‌ای همانند ایجاد شیعه انگلیسی و اتهام زنی به شیعه سازی کشورهای اسلامی توسط ایران روی آورده است. با ایجاد شیعه انگلیسی به دنبال توهین به مذاهب اسلامی به ویژه اهل سنت هستند تا این کشورها را در برابر ایران قرار دهند.

دکتر شهریاری تأکید کرد: باید با برقراری تعاملات فرهنگی عمیق و اخوت واقعی با اهل سنت اتهام شیعه سازی را رفع کنیم، وگرنه ممکن است اهرمی برای پیشبرد اهداف دشمن شویم.

وی افزود: سومین پروژه دشمن، ایران هراسی در کشورهای همجوار است. یکی از حربه‌های آمریکا اتهام ایرانی سازی کشورهای اسلامی است. متأسفانه برخی از افراد نیز با رفتارها ناصحیح در زمین دشمن بازی می‌کنند. برای مقابله با این توطئه رایزنان فرهنگی می‌توانند در حوزه فرهنگ از بومیان منطقه به ویژه اهل سنت استفاده کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه سخنان خود، فضای مجازی را فضای حاکمیتی دنیای کنونی دانست و بیان داشت: فضای مجازی امکانی را فراهم کرده که می‌توان بدون حضور فیزیکی پیام‌های فرهنگی را ارسال کرد.

وی ادامه داد: برخی خیال می‌کنند فضای مجازی یک ابزار است، در حالی که بحث فضای مجازی بحث حاکمیتی است. دشمن به وسیله همین فضا تمام اطلاعات افراد را دارد، از این رو باید به شدت مراقب رفتارمان باشیم.

 این استاد حوزه در ادامه از پیگیری چند پروژه در بستر فضای مجازی از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خبر داد و تصریح کرد: معتقدیم تبادل اطلاعات بر بستر شبکه‌های اجتماعی خارجی بازی در زمین دشمن است. به همین دلیل در تلاش برای ایجاد بستر ارتباطی امن هستیم و برای این منظور نرم افزار روبیکس را طراحی کرده‌ایم که می‌توان ۱۰ زبان زنده دنیا را بر روی آن نصب کرد.

وی بیان کرد: دومین اقدام ما تجمیع دستاوردهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در حوزه بین‌الملل است که در شبکه‌ «سعید» گردآوری می‌شود. رایزنان فرهنگی که از بزرگترین سرمایه‌های کشور هستند می‌توانند به وسیله این شبکه تجربیات، نظرات و دیدگاه‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، «آی محسن» را از دیگر پروژه‌ها توصیف کرد و گفت: شبکه «آی محسن» شبکه خدمات فرهنگی بر بستر فضای مجازی است. به وسیله «آی محسن» نیازهای بین‌المللی به خیرین بین‌المللی وصل می‌شود.

راهبری در عرصه فرهنگ بین‌الملل نیازمند آسیب‌شناسی داخلی است

دهمین دوره اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور، امروز میزبان سعید محمد، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز بود. محمد در پنجمین روز از برگزاری دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی کشورمان طی سخنانی، گفت: مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی در کشور به دلیل همجواری با کشورهای همسایه و به تازگی به دلیل توسعه دامنه فعالیت‌های خود، زمینه‌های همکاری بسیاری با نمایندگان فرهنگی کشورمان در خارج از مرزهای ملی دارد.

وی با اشاره به اینکه رایزنان فرهنگی در حقیقت مرزبانان عقیدتی و اعتقادی کشور در اقصی ‌نقاط جهان هستند، افزود: هم‌اکنون 2500 شرکت تولیدی و صنعتی و بیش از 500 هزار نیروی انسانی در مناطق آزاد  فعالیت دارند که این پویایی اقتصادی آن هم بدون اتکا به بودجه دولتی ظرفیت بزرگی را فراهم کرده است تا در این نقاط مرزی با توسعه مولفه‌های اقتصادی ورای آن به ارتقاء امور فرهنگی و دغدغه‌های صادرات آثار هنری هم پرداخت.

دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری _ صنعتی و ویژه اقتصادی یادآور شد: حکمرانی اسلامی یکی از اهداف انقلاب اسلامی است که به برکت و مجاهدت بسیاری از شهیدان و شیفتگان به آرمان‌های معنوی به منصه ظهور رسید. اتفاقی که از زمان حضرت رسول(ص) به بعد علی‌رغم تلاش ائمه هدی بدلیل وجود محدودیت‌ها و فشارها هرگز مدیریت قلمرو اسلامی در قالب حکومت اسلامی محقق نشد اما به لطف الهی امروز ما در جایگاهی قرار داریم که خواسته امامان معصوم محقق شده است که بر حسب همین توفیق هم اسلام‌هراسی‌ و دشمنی‌ها نمود یافته است.

وی ادامه داد: الگوی حکمرانی بر مدار عدالت‌خواهی در جهان شیوه متفاوتی است که به دلیل انحصاری بودن بقای آن تلاش مضاعفی را هم خواستار است تا با تحمیل فشار و تهدید و تحریم این دارایی و سرمایه ما در عرصه جهانی خدشه‌دار نشود. در این راستای حفظ ارزش‌ها نیز لازم است به جای ترسیم فضای بی‌عیب و بجای آن که شرایط را در همه جوانب ایده‌آل ترسیم کنیم با دغدغه ارتقاء و بهبود شرایط بایستی آسیب‌شناسی فرهنگی داشته باشیم تا در بزنگاه‌های ایراد شبهه از سوی دشمن پاسخ متقنی را ارایه دهیم.

دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری یادآور شد: گفتمان ما و اساسا رویکرد اصلی ما در حوزه فرهنگ باید به تاسی از اقدمات مقام معظم رهبری و به طور نمونه در نامه‌ای که ایشان به جوانان اروپایی و آمریکایی نوشتند، باید حالت پویایی داشته باشد. اکنون چون در جمع اصحاب عالی فرهنگ در حوزه بین‌الملل هستیم عرض می‌کنم در خط مقدم جبهه فرهنگی نظام تلاش‌های ما باید تعیین کننده باشد نه این که در حالت انفعال صرفا به ارایه پاسخ و واکنش محدود شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه امروز جزایر فرهنگی بسیاری که گاه با یکدیگر هماهنگی هم ندارند در عرصه مرزهای خارج از کشور فعالیت می‌کنند که موضع آن‌ها نیز بجای سیاست آفندی به راهبری پدافندی و حراستی محدود شده است.

محمد  با اشاره به حدیث نبوی «هرکس زمینی را احیاء کند مالکیت آن را پیدا خواهد کرد» گفت: بنده فارغ از جنبه حقوقی این روایت به مفهوم ظریف این حدیث شریف اشاره می‌کنم و خدمت رایزنان عزیز فرهنگی عرض می‌کنم امروز زمین‌ها و قلب‌های پاکی در جای جای جهان وجود دارد که با آبیاری و تحجیر آن از سوی نمایندگان جمهوری اسلامی به اراضی ابدی تحت حمایت آن تبدیل خواهند شد.

وی با اشاره به داشته‌های فراوان فرهنگی ایران در تاریخ اظهار کرد: بر حسب توصیه ائمه معصومین هرکس از شرایط زمانه خود آگاه باشد هیچ‌گاه هجمه‌ها و هجوم‌ها برای او  گیج‌کننده و غیر قابل کنترل نخواهند بود. بر همین اصل رایزنان با تکیه بر اصل احترام به عقاید و آرای بومی ملت‌ها خوب است نسبت به این آسیب‌شناسی اهتمام داشته و در عرصه جنگ نرم فرهنگی طراح زمین پیکار و تعیین کننده و به بیان زیبای شهید حسن باقری پس از کسب اطلاعات از دشمن نقطه‌زن دقیق باشند.

دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به جاذبه‌های متعدد گردشگری در ایران افزود: از مبادی ورود و خروجی مناطق آزاد ما این آمادگی را داریم تا تولیدات خوب فرهنگی و صنایع دستی را به کشورهای هدف با هدف ارتقاء سطح تعاملات فرهنگی صادرات نموده و زمینه را برای ارتباطات بهتر دولت‌ها و ملت‌ها فراهم کنیم.

وی بیان کرد: بیش از سه دهه از عمر مناطق آزاد می‌گذرد و 15 منطقه آزاد تجاری هم‌اکنون در جمهوری اسلامی ایران و 33 منطقه اقتصادی فعال در توسعه همه جانبه مولفه‌های پیرفتی فعالیت دارند که بنا به ظرفیت موجود در مناطقی چون کیش، بانه و مریوان، قصر شیرین، قشم، چابهار، انزلی، ارس، اروند و ماکو این آمادگی را داریم تا ضمن عقد تفاهم‌نامه بیشترین خدمات را برای جذب گردشگر و مبادلات فرهنگی ارایه دهیم. برای همین منظور ما افزون بر مناطق آزاد هم‌مرز با نمایندگانی از کشورهای چین، روسیه، قطر، عمان و سوریه هم وارد مذاکره شده‌ایم تا از ظرفیت مناطق آزاد فرامرزی در کنار این رسالت ترسیمی بهره بگیریم.

 نیازمند حمایت رایزنان فرهنگی در خواهرخواندگی تهران با شهرهای مهم جهان هستیم

دهمین دوره اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از بعدظهر امروز همچنین میزبان علیرضا زاکانی، شهردار تهران بود. زاکانی در پنجمین روز از برگزاری دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی کشورمان طی سخنانی گفت: به همت برخی از سفرا و برخی از سربازان جبهه فرهنگی نظام در خارج از کشور از گذشته تا به امروز پیمان خواهرخواندگی تهران با شهرهایی چون پاریس، پرتوریا، دوشنبه، هاوانا، استانبول، بغداد، پکن، کابل و مسکو امضا شده است اما شهرهای بزرگ دیگری هستند که این امکان را دارند به واسطه قرابت‌های متعدد فرهنگی این تعاملات بیشتر و در سایه این تبلیغات که از منفعت معنوی تا خیرات مالی برخوردارند، با تهران و شهرهای مهم دیگری در جهان در ارتباط بیشتری باشند.

وی ادامه داد: رایزنان فرهنگی ایران، پرچمدارن انقلابی هستند که اساس آن ماهیت فرهنگی داشته داشته و پویایی و اثرگذاری در سطح وسیع جزو شاخصه‌های هویتی آن است. بر حسب همین باید گفت نمایندگان این نظام و انقلاب مسئولیت بزرگی دارند که امید است به همت و فعالیت‌های میدانی پرچم در دستان این سربازان فرهنگی برافزاشته‌تر از پیش باشد.

شهردار تهران جریان‌سازی را یکی از مولفه‌های درونی انقلاب اسلامی برشمرد و ادامه داد: به دنبال این محوریت‌گرایی در مدیریت شهری کلانشهر تهران گفتمان خدمت و پیشرفت را سرلوحه خود قرار دادیم تا آنچه برای تحقق اهداف و توفیقات انقلاب اسلامی نیاز است از ورای این سیاست به آن بپردازیم.

وی ادامه داد: در صادرات فرهنگی که جنبه‌های مادی و معنوی دارد ما بر خلاف توفیقاتی که در عرصه سیاسی داشتیم چندان پیشتاز نبوده‌ایم. البته این مسئله تا حدود زیادی تحت تاثیر تلاش‌های شبکه‌ها مخالف و برنامه‌های جریانات معاند بوده تا شعارهای بلند انقلاب اسلامی در حد شعار باقی بمانند و ارایه الگوی عملی در این حوزه چندان نمود و بروز نداشته باشد.

زاکانی بر برشمردن ظرفیت‌های تهران و با احصاء امکانات و تحولات آن اظهار کرد: به زعم بسیاری تهران را نه یک شهر که باید در اندازه‌های یک کشور دید. تهران با ده میلیون سکنه و میزبانی از ذخایر فرهنگی بزرگ کشور و جهان اسلام جاذبه‌های بسیاری برای مهاجرت و یا مسافرت بسیاری از دوستداران و علاقه مندان به ایران دارد. هرچند تهران به دلیل گسترش بدون برنامه آن از شرق و غرب و تناقض هوتی آن با معماری فعلی و بسیاری دیگر از مسائل نیاز به یک تحول دارد تا شعار واقعی «خدمت، مشارکت و پیشرفت» در قبال این شهر تاریخی و فرهنگی صدق کند.

وی با اشاره به برنامه‌های شهرداری در معرفی تهران به عنوان یک الگویی شهری گفت: برای آن که تهران را در یک تحول کالبدی تبدیل به موجودیت جدید کنیم با جلب نظرات کارشناسان و خبرگان چشم‌انداز 10 ساله‌ای تدوین شده است تا با توانایی‌ها و مختصات فعلی با تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم بر اساس نیاز این شهر را به یک مدل یا نمونه لااقل در جمع کشورهای اسلامی تبدیل کنیم. برای همین کلان‌پروژه‌های متعددی چون بومی‌سازی 335 ایستگاه مترو را مد نظر قرار دایدم. هر چند هم‌اکنون تنها 143 ایستگاه فعال هستند و به پذیرش مسافر می‌پردازند. ما تلاش خود را شروع کرده‌ایم تا ضمن فراهم کردن اسباب آرامش حداکثری شهروندان و مدیریت اسکان بیش از یک میلیون ساکن بدون سرپناه، شهر را برای ترویج فعالیت‌های بین‌المللی و صادرات محولات فرهنگی برای مخاطبانی در خارج از کشور فراهم نماییم.

زاکانی افزود: بر حسب همین تعاریف و بدنبال تاسیس همین زیرساخت‌ها امروز ده‌ها هزار متر از اراضی تحت تملک شهرداری را در اختیار دانشگاه قرار دادیم تا نه در حومه شهر که در داخل تهران پارک فناوری دایر کند و برای خود و کشور افتخارآفرین باشند.

شهردار تهران در پایان سخنان خود، اظهار کرد: موفقیت‌های یک کشور فراتر از برقراری مناسبات سیاسی با دولت‌ها در دیپلماسی عمومی (اعم از همکاری‌های مشترک فرهنگی و هنری و بین‌شهری) تعریف شده است و آنچه با آمدن و رفتن یک دولت همچنان پابرجاست، مروادات و تعاملاتی است که ملت‌ها با زبانی غیر از زبان پرتکلف دیپلماتیک است.

انتهای پیام
captcha