کتاب «وجود نفس» روانه بازار نشر شد
کد خبر: 4073549
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۵

کتاب «وجود نفس» روانه بازار نشر شد

کتاب «وجود نفس» تألیف سیده‌زهرا علویان با شمارگان هزار نسخه در 61 صفحه به همت نشر شاپرک سرخ منتشر و وارد بازار نشر شد.

کتاب وجود نفسبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، کتاب «وجود نفس» دومین اثر از سیده‌زهرا علویان، با شمارگان هزار نسخه در 61 صفحه، به بهای 35 هزار تومان، به همت انتشارات شاپرک سرخ منتشر و وارد بازار نشر شد.

در این کتاب که در پنج فصل (فصل اول: آشنایی با معانی نفس از دیدگاه‌های مختلف، فصل دوم: اثبات وجود نفس، چگونگی پیدایش و جاودانگی نفس و ارتباط وجودی در ادراکات نفس با اعمال آن، فصل سوم: دیدگاه ملاصدرا، اصالت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری و حکمت متعالیه رابطه جسم و روح، دیدگاه اندیشمندان و دریافت‌های مرموز در حوزه علم، فصل چهارم: تربیت و پاکیزگی وجود و فصل پنجم: انسان کامل یعنی: تجلی صورت رحمان بر مخلوقات، صورتی از شگفتی‌های آفرینش، صورتی از آسمان‌ها و زمین، ثمره خلقت و کل عالم، افضلیت انسان کامل بر فرشتگان، مراحل سیر انسان کامل در هبوط و صعود) تألیف شده است، مخاطبان با نظرات ارسطو، افلاطون، ابن‌سینا، ابن‌ عربی، ملاصدرا و بسیاری از دانشمندان آشنا می‌شوند.

در بخشی از کتاب «وجود نفس» می‌خوانیم: شگفتی‌هایی که در دنیای درون انسان رخ می‌دهد، باعث ادامه حیات و رشد آن در ابعاد گوناگون می‌شود. فیلسوفان در طول تاریخ کوشیده‌اند تا از روی اسرار دنیای نفس پرده برکشند. در روزگار یونان باستان، علم نفس به‌خصوص با تحقیقات افلاطون و ارسطو، پیشرفت شایانی را تجربه کرد. اما از کاستی‌ها و نواقص مبرا نبودند.

ملاصدرا، نفس انسان را از سنخ ملکوت و عالم قدرت دانست. آرای مهم و فلسفی ملاصدرا مثل حرکت جوهری، پایه‌های نگرش او راجع به حقیقت و سیر استکمالی نفس در مرتبه‌ای متعالی را تشکیل می‌دهد. در این زمینه می‌گوید: منزلت نفس انسانی اقتضا می‌کند به درجه‌ای برسد که همه موجودات اجزای ذات آن و قوای آن در سراسر وجود آنها ساری باشد و این نحوه وجود نفس، غایت هستی و آفرینش است.

نفس انسان سیر خود را از جسمیت مطلق آغاز می‌کند و سپس به ترتیب مراحل عنصری، معدنی، نباتی و حیوانی را پشت سر گذاشته و به ذاتی می‌رسد که هیچ نسبتی با ماده جسمانی ندارد و آن‌‌گاه از این مرحله ارتقا یابد، به آغاز رتبه‌ای نایل می‌شود که به‌طور کلی از ماده مفارق بوده است و اینکه انسان در عین حال یک شیئی مادی، یک موجود زنده و یک کانون فعالیت‌های معنوی است.

همچنین در بخش دیگری از این کتاب آمده است: هر گاه عارف از نفس خود بالکُل بِبُرَد و به حق تعالی پیوندد، در این مقام، عارف دریابد که با چشم حق بیند و با گوش حق شنود و به قدرت او هر کاری را انجام دهد. در این مقام، متخلق به اخلاق‌الله شود.

و هر که را صفا زیادتر، به استکمال نزدیک‌تر و عمل صالح بیشتر، علم افزون‌تر، تا به جایی برسد که همچنان که حق تعالی عالم است به اسرار چیزها، او نیز عالم شود و همچنین در صفت به جایی رسد که حق تعالی وی را دوست دارد و از جهانیانش برگزیند و به خود نزدیک کند.

مریم صدیقی

انتهای پیام
captcha