درگذشت مؤسس مرکز اسلامی المغرب در کانادا
کد خبر: 4073060
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵

درگذشت مؤسس مرکز اسلامی المغرب در کانادا

مسلمانان اتاوا و سراسر استان انتاریو، در پی درگذشت مبلغ محبوب اسلامی عزادار شدند. محمد الشریف، مؤسس مرکز اسلامی المغرب و یکی از اولین علمای مسلمان در آمریکای شمالی بود که به زبان انگلیسی موعظه می‌کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از سی بی سی، شیخ محمد الشریف که چندین سال را در پایتخت کانادا گذرانده بود، روز پنجشنبه در سن 47 سالگی در دبی درگذشت. علت مرگ او هنوز مشخص نشده است.

او یکی از اولین علمای مسلمان در آمریکای شمالی بود که به زبان انگلیسی موعظه می‌کرد. الشریف در سال 1975 در وینیپگ کانادا به دنیا آمد. تمایل الشریف به موعظه به زبان انگلیسی به او کمک کرد تا با مسلمانان جوانتر در جوامع اقلیت مسلمان بهتر ارتباط برقرار کند و برای بسیاری از مسلمانان انگلیسی‌زبان، او باعث آشنایی بهتر آنان با دینشان شد.

او مؤسسه المغرب را در سال 2002 با 30 دانشجو راه‌اندازی کرد. در 20 سال گذشته، المغرب حضور خود را به 40 شهر در سراسر جهان گسترش داده است، به طوری که وب‌سایت این مؤسسه می‌گوید که اکنون بیش از 80 هزار دانشجو در این مراکز تحصیل می‌کنند.

کالتون جاما، یکی از شاگردان سابقش، گفت: او واقعاً موانع زبان را شکست. این ساکن 34 ساله اتاوا گفت که الشریف کمک کرد تا اسلام برای مسلمانان هم نسل خود در آمریکای شمالی قابل فهم‌تر شود.

او گفت: من اصالتاً عرب نیستم و سومالیایی‌تبار هستم. او واقعاً به ما اجازه داد تا دین خود را به شیوه‌ای تعاملی و به گونه‌ای جذاب و سرگرم کننده درک کنیم. او باعث شد بیشتر با هویتم به عنوان مسلمان ارتباط برقرار و درک کنم چرا آداب مختلف اسلامی مهم هستند و فلسفه آنها چیست و چگونه آنها را به شیوه‌ای دقیق انجام دهم.

حدود 100 نفر عصر جمعه در مراسم یادبود الشریف در مسجد جامی عمر در نپه شرکت کردند.

الشریف علاوه بر آموزه‌های دینی خود، یک برنامه توسعه شخصی به نام «DiscoverU» را در سال 2007 آغاز کرد. راضیه حمیدی که در آن برنامه با الشریف همکاری می‌کرد گفت که او بر توسعه مهارت‌های رهبری در جوانان مسلمان و کمک به آنها در دستیابی به اهداف خود تأکید داشت. او گفت که میراث وی پس از مرگش نیز ادامه خواهد داشت.

حمیدی گفت: نسل کاملی از مسلمانان کانادایی و آمریکای شمالی وجود دارند که به خاطر آنچه او تدریس کرده و انجام داده است، با دین خود آشنایی پیدا کردند. 

حفصه خان، یکی دیگر از شاگردان الشریف، ساکن اتاوا، گفت که او در اردوی تابستانی که با همکاری انجمن مسلمانان کاناتا اداره می‌کند، آموزه های الشریف را به نسل بعدی منتقل کرد.

او گفت: من به حاضران در اردو گفتم که در شیوه محاوره‌ای و طنزی که با آنها صحبت می‌کردم و آنها دوست داشتند،  تلاشم این بود که از شیوه صحبت شیخ محمد تقلید کنم.

انتهای پیام
captcha