جای پیروزی‌ شکست‌ها را نمایش می‌دهیم + فیلم
کد خبر: 4072589
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
حسینی با اشاره به سینمای دفاع مقدس:

جای پیروزی‌ شکست‌ها را نمایش می‌دهیم + فیلم

سیدمحمد حسینی گفت: در کشور ما سراسر پیروزی و فتح وجود دارد اما نمی‌دانم چرا ما در سینما تنها به شکست‌ها نظر داریم.

سیدمحمد حسینی در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون وضعیت وخیم اکران در سینما بیان کرد: توقع می‌رفت پس از فروکش کردن بیماری کرونا مجدد شاهد حضور مردم در سینماها باشیم اما این اتفاق نه تنها رخ نداد بلکه از تعداد تماشاگران نیز کاسته شد. من چند دلیل را برای این امر متصور می‌دانم که به اختصار به آنها اشاره خواهم داشت.

وی افزود: دلیل اول از نگاه من به سهل‌الوصول شدن آثار سینمای مربوط می‌شود. منظور اینکه با رواج پلتفرم‌ها تا حدی سلیقه مردم تغییر کرد و دیدن فیلم در منزل با سینماهای خانگی رایج شد. در همین رابطه باید اضافه کنم بالا رفتن کیفیت پخش نمایشگرهای خانگی هم در این رابطه به دور کردن مردم از سینماها کمک کرده است. بخش دیگری که از آن باید نام ببرم پایین آمدن سطح کیفی تولیدات نمایشی سینماست.

مشاور امور سینمایی بنیاد فرهنگی روایت فتح بیان کرد: وقتی از پایین آمدن کیفیت آثار حرف می‌زنم منظور تنها به مضمون تولیدات بر نمی‌گردد بلکه فرم کار را هم مد نظر دارم. فیلم‌هایی که امروز در تلویزیون می‌بینیم ویژگی نمایش روی پرده عریض را ندارد درحالیکه آثار سینمایی باید به گونه‌ای باشد که تنها روی پرده بتوان آن را دید نه اینکه در صفحه نمایشگر خانگی هم بشود راحت آن را تماشا کرد. در حقیقت وجه خیال‌انگیز و رویا‌پردازنه در فیلم‌هایی سینمایی کمتر مورد توجه است برای همین این انگیزه در مخاطب ایجاد نمی‌شود که تولیدات مربوطه را روی پرده ببیند!

حسینی ادامه داد: «موقعیت مهدی» از نگاه من فیلمی است که تنها روی پرده می‌توان زیبایی آن را به طور کامل مشاهده کرد چون اگر قرار باشد روی صفحه نمایشگر خانگی این فیلم دیده شود مطمئناً بسیار از ظرایف کار دیده نخواهد شد. برای همین هم «موقعیت مهدی» از سوی مخاطبان مورد توجه قرار گرفته است. این استقبال نشان می‌دهد تماشاگر امروز با مسائل تکنیکی سینما به خوبی آشناست البته متذکر می‌شوم این فیلم به یکی از قهرمان جنگ اشاره دارد و این دست موضوعات هم، همیشه مطلوب نظر مردم هستند.

این کارشناس رسانه درباره بالا رفتن قیمت بلیت و ارتباط آن با پایین آمدن تعداد تماشاگران هم چنین توضیح داد: افزایش قیمت بلیت در سینماها امری ضروری بود چون اگر قیمت بلیت سینما را با دیگر محصولات مقایسه کنید متوجه می‌شوید بلیت سینما گران نیست اما معتقدم زمان بالا بردن قیمت بلیط در ابتدای گرانی‌ها مناسب نبود و می‌شد در زمانی دیگر این امر را محقق کرد. نکته دیگر اینکه من چندان اعتقادی ندارم که کاهش بهای بلیت موجب آمدن مخاطب به سینما خواهد شد چون همانگونه که گفتم برای آمدن مردم به سالن‌ها عوامل دیگری هم نیاز است که به آنها توجه نداریم.


بیشتر بخوانید:

محتوای فیلم‌ها باید مناسب خانواده‌ها باشد

علی‌اکبری: محتوای فیلم‌ها باید مناسب خانواده‌ها باشد


حسینی تاکید کرد: نکته دیگری که روی آن تاکید دارم این است که ما اندیشه نکردیم سینما در پساکرونا چه خواهد کرد. سینما نیازمند رنگ است اتفاقی که ما از آن غافل بوده‌ایم درصورتیکه کشورهایی چون؛ هند، کره و ترکیه توانسته به‌مدد همین ویژگی مردم را به سالن‌های نمایش بکشاند. در همین رابطه باید اضافه کنم با توجه به گوناگونی فرهنگی که ما در کشورمان داریم به راحتی می‌توانیم به رنگ در آثار سینمایی دست یابیم اما چون سیاست‌گذاری مشخصی پیرامون آن وجود ندارد توجهات لازم هم صورت نمی‌گیرد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نقش قهرمان در سینما اشاره کرد و گفت: وجود قهرمان در آثار سینمایی یک از الزامات همیشگی سینما در سراسر جهان است. برای نمونه در هالیوود همیشه قهرمان نقش اصلی را در موفقیت فیلم‌ها ایفا می‌کند. این مسئله در دهه 60 و 70 در کشور ما نیز وجود داشت اما با گذشت زمان قهرمان‌پروری از سینمای ما رنگ باخت. همین عامل هم سبب شد قشر عظیمی از مخاطبان سینما از سالن‌ها فاصله بگیرند و برای یافتن قهرمان به محصولات خارجی روی بیاورند، درصورتی که فیلم «عقاب‌ها» هنوز بعد از 40 سال پرمخاطب‌ترین فیلم سینمای ایران است؛ فیلمی که در آن قهرمان نقش و جایگاه اصلی را ایفا می‌کند.

این کارشناس رسانه اضافه کرد: نپرداختن به قهرمان برای سرزمینی است که عاری از پیروزی است اما در کشور ما سراسر پیروزی و فتح وجود دارد اما نمی‌دانم چرا ما تنها به شکست‌ها نظر داریم. برای مثال وقتی می‌خواهیم به خرمشهر در زمان جنگ بپردازیم تنها به اشغال خرمشهر نگاه می‌کنیم اما چرا نیامده‌ایم یک فیلم درباره فتح خرمشهر بسازیم؟ مثال دیگر به فیلم‌ها و سریال‌هایی برمی‌گردد که در آن به تاریخ قاجار پرداخته می‌شود. ما در این ایام پیروزی‌هایی هم داشته‌ایم اما همیشه به شکست‌ها می‌پردازیم یا اینکه تلاش می‌کنیم از حرمسرای ناصرالدین شاه حرف بزنیم. این کم کاری در حالی است که در زمان قاجار ما با فردی چون الله‌وردی خان توانستیم پرتغالی‌ها را شکست داده و آنها را از کشور بیرون کنیم.

حسینی در انتها تاکید کرد: مخلص کلام اینکه برای آوردن خانواده و مردم به سینما نیاز به سیاست‌گذاری و سرمایه‌گذاری است وگرنه اگر بخواهیم تنها با دستور یا توصیه به این خواسته دست یابیم هیچگاه موفق نخواهیم بود.

انتهای پیام
captcha