ولایت مقدمه برقراری عدالت در جامعه است
کد خبر: 4071675
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۵

ولایت مقدمه برقراری عدالت در جامعه است

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برای تثبیت و تشخیص صحیح عدالت به ولایت نیازمندیم گفت: حکومت و ولایت مقدمه برقراری عدالت است.

حجت‌الاسلام عسکر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبریبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام عسگر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری 27 تیر ماه در جشن عید سعید غدیرخم و مراسم تجلیل از قضات نمونه آذربایجان‌غربی اظهار کرد: جایگاه قضاوت بسیار والا بوده و افتخار داریم که دوستدار حضرت علی و اهل‌بیت(ع) هستیم و این عشق و دوستی سینه به سینه از پدران ما به ما منتقل شده و ما نیز باید این عشق را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم.

وی افزود: دستگاه قضایی جایگاه رفیعی در جامعه و بین مردم دارد و این نتیجه خدمات خوب و عالی این مجموعه است و همه قدردان خدمات دادگستری بوده و مجموعه دستگاه قضایی نقش مؤثری در اصلاح روند اخلاقی و هنجارهای جامعه دارند و با اصلاح فرایندها به گونه‌ای مسیر را ریل‌گذاری می‌کند.

حجت‌الاسلام دیرباز بیان کرد: عدالت یکی از اهداف حکومت است و انبیای الهی برای همین مبعوث شدند و اگر قدرتی به دست آوردند هدف اصلی آن‌ها برقراری عدالت بوده است. در قرآن کریم آیه‌ای است که خطاب به حضرت داوود(ع) می‌فرماید: «ما تو را جانشین در زمین قرار دادیم تا در میان مردم به عدالت حکم کنی» این مضمون در روایات و سیره پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) هم هست و جمله معروفی از امیرالمؤمنین(ع) که فرمود: «اگر مسئولیتی که بر عهده من است که از ستم ثروتمندان جلوگیری کنم و برای گرسنگی ستمدیدگان تلاش کنم، وجود نداشت، حاضر نبودم خلافت را برعهده بگیرم» این نگاه اولیای خدا به مقوله ولایت به عنوان یک امر اعتباری است که از نظر آن‌ها حکومت ابزاری بوده که خدا در اختیارشان قرار داده تا بتوانند از حقوق مظلومان دفاع کنند.

وی ادامه داد: برای تثبیت و تشخیص صحیح عدالت، به ولایت نیازمندیم و حکومت و ولایت مقدمه برقراری عدالت بوده و ولایت و عدالت اصالت دارد و ولایت هم برای تحقق عدالت است و برقراری عدالت در جامعه باید توسط افراد ولایتمداری صورت گیرد که رضای الهی، سیره ائمه(ع) و برطرف کردن مشکلات مردم را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند.

تقدیر از 77 درصد قضات آذربایجان‌غربی

ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم با تبریک اعیاد قربان و غدیر و دهه امامت و ولایت اظهار کرد: امنیت استاندارد و پایداری که در استان و کشور برقرار است و در سایه تلاش‌ها و ورودهای قاطع و به موقع و حمایت‌ها و پشتیبانی‌های قضایی از ضابطین در این استان که خط مقدم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی افزود: خدمت و انجام وظیفه در سنگر عدالت و قانون توفیقی است که نصیب قضات و کارکنان دادگستری شده و همه باید قدردان این نعمت با خدمت‌گزاری به مردم باشیم و ۷۷ درصد از قضات استان از سوی مراجع نظارتی قوه‌ قضائیه تقدیر شدند و از سوی مراجع نظارتی به عنوان نمونه انتخاب شده‌‎اند که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته که نشان از تلاش همکاران ما در دستگاه قضایی استان دارد که با تمام توان خود در راستای ارتقا کمی و کیفی دستگاه قضایی استان تلاش می‌کنند.

عتباتی بیان کرد: در دیدار اخیری که مسئولان قضایی کشور با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان نقشه راه را ترسیم نمودند و اموری که باید در راستای رشد و تعالی دستگاه قضایی به کار بست را در هشت محور تبیین نمودند و برنامه عملیاتی استان بر اساس همین محورها و سند تحول قضایی استفاده می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدپور، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری آذربایجان‌غربی نیز اظهار کرد: رئیس کل دادگستری استان از سوی مقامات عالی قوه ‎قضاییه به عنوان یکی از هشت نفر در کشور که رتبه عالی را کسب کردند انتخاب و لطیف زارع معاون فناوری و اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری استان و ابراهیم علی‌نژاد رتبه خیلی خوب و بیش از ۷۷ درصد از قضات استان رتبه شایسته را کسب و از سوی دادستان انتظامی قضات مورد تشویق قرار گرفتند که این افتخاری برای دستگاه قضایی استان است.

وی افزود: کارکنان دستگاه قضایی با تمامی سختی‌ها در اجرایی کردن سیاست‌های قوه قضائیه که از سوی ریاست قوه ابلاغ شده است با جان و دل تلاش می‌کنند و اهداف آن را پیش می‌برند و اگر مجموعه‌های مرتبط و ادارات تابعه مکمل این تلاش‌ها نبودند این میزان کار را نمی‌شد مدیریت کرد.

گفتنی است در این مراسم سرود سلام فرمانده اجرا و در پایان نیز از تعدادی از قضات نمونه با تقدیم لوح تقدیر که از سوی دادستان انتظامی قضات صادرشده بود توسط رئیس کل دادگستری استان در راستای منویات مقام معظم رهبری تجلیل به‌عمل آمد.

انتهای پیام
captcha