غدیر پیمان برادری و تعهد دینی
کد خبر: 4071659
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

غدیر پیمان برادری و تعهد دینی

عنوان «عید برادری» را برایش انتخاب کرده‌اند؛ عید غدیر خم برای مسلمان‌ها یکی از بزرگترین اعیاد به حساب می‌آید به همین دلیل آن را با شور و شکوه خاصی برگزار می کنند.

غدیر پیمان برادری و تعهد دینیبه گزارش ایکنا، یکی دو روز مانده به فرارسیدن عید غدیر خم سر و وضع شهر تغییر پیدا می‌کند پرچم هایی نصب می‌شود که نشان از فرارسیدن عید دارد علاوه بر آن شور و شوقی خاص در خانواده‌هایی که سید هستند ایجاد شده و آن‌ها خود را آماده برگزاری مهمانی و پذیرایی از مهمان‌ها به مناسبت عید غدیر خم می‌کنند.

برای برگزاری مراسم باشکوه عید غدیر نیاز نیست دستگاه خاصی پای کار بیایند مردم خود به صورت خودجوش وارد عرصه می‌شوند و اقدام به آذین بندی کوچه و خیابان‌ها می‌کنند، تعدادی از خانواده‌ها که اغلب سید هستند پرچمی سبز جلوی درب منزل نصب و اعلام می‌کنند که آماده پذیرایی مهمان‌ها هستند، گذاشتن چند گلدان کنار در خانه یا آویزان‌کردن یک ریسه با چراغ‌های رنگی از دیگر اقداماتی است توسط ارادتمندان به اهل بیت در این روز انجام می‌شود.

همیشه با فرارسیدن عید نوروز افراد حاضر در یک خانه با شیرینی و شکلات دهان همدیگر را شیرین می‌کنند که البته این فرهنگ و سنت خوب در اعیاد اسلامی و مهم ما تسری پیدا کرده بطوریکه در روز عید غدیر افراد با شیرینی، شکلات و میوه از مهمانانی که برای تبریک عید در خانه خانواده‌ای که از سادات است حضور پیدا می‌کنند پذیرایی می‌شوند. علاوه بر آن به مناسبت فرارسیدن عیدغدیرخم بساط توزیع شیرینی، شکلات و شربت در خیابان‌ها در میان مردم به چشم می‌خورد که تمامی آن نشان از ارادت و بزرگداشت این عید بزرگ‌ است. 

 

و اما عیدی‌دادن از دیگر سنت‌های زیبای غدیری است که جایگاه ویژه‌ای در این روز دارد و می‌توان با دادن عیدی به خصوص به کودکان و نوجوانان جایگاه چنین روزی را در در ذهن آن‌ها تقویت کرد.

نذری دادن و اطعام کردن از دیگر اقداماتی است که می‌توان این عید بزرگ را برای همیشه تبلیغ کرد و جایگاه آن را بزرگ شمرد.

در حقیقت تمامی این اقدامات در این روز برای تبلیغ این عید بزرگ اسلام است تا پیمان برادری فراموش نشود.

نخستین عقد اخوت میان پیامبر(ص) و امام علی(ع) در روز عید غدیر بسته شد. بعد از آن بود که دیگر عقد اخوت یا همان پیمان برادری از سنت‌های حسنه اسلام قرار گرفت و تأکید زیادی هم بر آن شد. تا آنجا که اگر کسی خواست با دیگری پیمان اخوت ببندد و امکان حضور با برادر دینی‌اش را پیدا نکرد به کسی وکالت دهد که آن عقد را بخواند. 

 

 

انتهای پیام
captcha