اصل واقعه غدیر نقطه اشتراک و اتحاد مسلمانان است
کد خبر: 4071656
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
امام جمعه اهل سنت بندرعباس:

اصل واقعه غدیر نقطه اشتراک و اتحاد مسلمانان است

امام جمعه اهل سنت بندرعباس با اشاره به اینکه اهل سنت بر اصل واقعه غدیر واقف هستند، گفت: تقویت اشتراکات بین مسلمانان بهترین راه نزدیکی و اتحاد آنان است و باید با گره‌زدن و تأکید بر مشترکات زمینه اتحاد هر جه بیشتر بین مسلمانان را فراهم کنیم.

شیخ یوسف جمالی امام جمعه اهل سنت بندرعباس

شیخ یوسف جمالی، امام جمعه اهل سنت بندرعباس در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، ضمن گرامیداشت عید غدیر خم بر لزوم اتحاد بین مسلمین تأکید و اظهار کرد: آنچه در مورد این رویداد محل اختلاف اهل سنت با اهل تشیع است اختلاف تفسیر حدیث است. بر طبق تفسیر اهل سنت عده‌ای از صحابه بر سر تقسیم غنائمی که از جنگ یمن به دست آمده بود با حضرت علی دچار اختلاف نظر می‌شوند، آن‌ها قصد تقسیم غنائم میان خود را داشتند اما حضرت علی(ع) معتقد بودند پیامبر(ص) غنائم را میان آنان تقسیم کند، از این رو عده‌ای از صحابه حضرت علی(ع) را متهم به سخت‌گیری کرده و به ایشان ناسزا می‌گفتند.

وی ادامه داد: هنگامی‌که این رفتار و برخورد صحابه با حضرت علی(ع) به گوش پیامبر(ص) رسید در مسیر بازگشت از حج در منطقه‌ای به نام خم، به فرمان پیامبر(ص) افراد جمع شدند و در حمایت از حضرت علی(ع) طی ایراد سخنانی فرمودند؛ «هر کس مرا دوست دارد، علی را دوست بدارد» و با این تدبیر قصد داشتند ضمن جانب‌داری و حمایت از حضرت علی(ع) از بروز فتنه جلوگیری و آتش اختلافی که در حال وسیع شدن بود را خاموش کنند.

شیخ جمالی با تأکید بر اینکه اهل سنت اصل واقعه را قبول دارند، تصریح کرد: آنچه ما معتقدیم، بحث جانشینی را موضوعی دنیوی و سیاسی می‌دانیم که رهبر و فرمانده با انتخابات مردمی انتخاب می‌شود. در حالی که به فضائل حضرت علی(ع) واقف هستیم و بارها پیامبر(ص) در وصف فضائل ایشان سخن گفته‌اند و بر کسی پوشیده نیست.

این عالم اهل سنت با اشاره به اینکه تفاوت تفسیر دلیل بر وجود اختلاف میان اهل سنت و اهل تشیع نیست، اضافه کرد: اختلاف دیدگاه امری طبیعی ست از اوایل اسلام تاکنون بوده و نمی‌توان از آن جلوگیری کرد، اما مهم این است که تنوع دیدگاه‌ها را به رسمیت بشناسیم، به دیدگاه‌ها و تفکرات یکدیگر احترام بگذاریم و از توهین و آزار هم بپرهیزیم.

وی اهمیت دادن و تأکید بر مشترکات بین مسلمانان را بهترین راه نزدیکی و اتحاد بین آنان دانست و یادآور شد: آنچه مسلم است بین ما مسلمانان مشترکات زیاد وجود دارد و همه در یک مسیر گام برمی‌داریم بنابراین با گره زدن و تأکید بر مشترکات زمینه اتحاد هر چه بیشتر بین مسلمانان را فراهم کنیم، از طرح مسائلی که موجب رنجش برادر مسلمان ما می‌شود چه در ملأعام چه در رسانه‌ها دوری کنیم تا همواره دوستی و مودت بین همه ما برقرار باشد.

انتهای پیام
captcha